Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​​VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeillaan sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta.

Älyliikenteestä suomalaisia vientivaltteja

Ari Rytsy | 8.5.2014

​Korkea hightech-osaaminen, vahva tutkimustoiminta sekä kannustava yrittäjyysilmapiiri vievät Suomea älyliikenteen maailmanmarkkinoille.

Yksi viime aikojen merkittävimpiä älyliikenteen tutkimushankkeita on vuoden 2011 alussa käynnistynyt DRIVE C2X, jossa testataan ja kehitetään uusia, ajoneuvojen väliseen tiedonvaihtoon pohjautuvia älykkään liikenteen palveluja. Tänä vuonna päätökseen saatavan hankkeen näkyvyyttä on lisännyt sen osanottajakaarti, johon lukeutuu eurooppalaisten tutkimuslaitosten lisäksi joukko eurooppalaisia autonvalmistajia.

VTT on hankkeen suurin toimija 2,1 miljoonan euron budjetilla ja työmäärällä mitattuna. Koordinointivastuun on kantanut saksalainen henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistaja Daimler.

– Daimler on ajanut aktiivisen liikenneturvallisuuden kehittämistä jo pidemmän aikaa. Uskomme, että sitä voidaan edistää lisäämällä ajoneuvojen ja liikenneinfrastruktuurin välistä tiedonsiirtoa, sanoo Daimler AG:n tutkimustoiminnan Senior Manager Matthias Schulze.

Schulze kiittelee vuolaasti VTT:n kanssa tehtyä yhteistyötä sekä suomalaisia testiolosuhteita, joita hyödynnettiin viimeksi marras-joulukuussa 2013. VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeiltiin sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta yli 80 kuljettajan voimin. Testeissä ajoneuvoihin välitettiin ennakkotietoa muun muassa liukkaista teistä sekä tulevista liikennemerkeistä noin 400–500 metriä etukäteen. Informaatiota siirrettiin sekä eri ­ajoneuvojen että liikenneinfran välillä. VTT huolehti testiprojektin ohjauksesta, datan keruusta ja sen analysoinnista, joka saadaan päätökseen kuluvan kevään aikana. DRIVE C2X -hankkeen liikenne­testejä on toteutettu myös esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Italiassa.

– Tavoitteena on ollut huomioida kaikki urbaanin liikenteen eri muodot. Suomi sopi hyvin yhdeksi testipaikaksi luonnollisten talviolosuhteidensa ansioista. Kyseisiä testejä olisi ollut vaikea toteuttaa Saksassa, Schulze toteaa.


 

Helsinki-Pietari-älykäytävä laajenemassa

VTT on mukana parhaillaan käynnissä olevassa Helsinki-Pietari-älykäytävähankkeessa, joka pyrkii edistämään älyliikenteen palvelujen syntymistä Suomen ja Venäjän välille. Toteutettavien pilottien joukkoon lukeutuvat liikkujan reaaliaikainen sää- ja kelipalvelu, liikenteen häiriötietopalvelu, junaliikenteen käyttäjille tarkoitettu joukkoliikenteen infopalvelu sekä joukkoliikennetiedot molemmissa kaupungeissa. 

Turvallisen ja sujuvan liikenteen ohella hankkeella pyritään vauhdittamaan uutta älyliiketoimintaa sekä luomaan edellytyksiä palveluntuottajien liikennedatan avaamiselle. Pilotin päättyminen ajoittuu kesäkuulle 2014, jolloin sen tuloksia esitellään Helsingissä järjestettävässä ITS Europe -älyliikennekonferenssissa. VTT on mukana havainnollistamassa suomalaista tutkimusosaamista useiden eri demonstraatioiden voimin.

– Keskusteluja on käynnissä älykäytävähankkeen laajentamisesta Ruotsiin ja Moskovaan sekä pidemmällekin. Henkilöliikenteen lisäksi vastaavia palveluja kaivataan tavara- ja meriliikenteeseen sekä logistiikkaan. Venäjällä on myös kiinnostusta yleiseurooppalaisen eCall-hätäviestipalvelun ja paikallisen ERA-Glonass-hätäviestijärjestelmän yhteensopivuuden varmistamiseen sekä niiden nykyistä laajempaan hyödyntämiseen, kertoo VTT:n tutkimustiimin vetäjä Jukka Laitinen.

Suomi on monella tapaa ainutlaatuisessa asemassa EU:n ja Venäjän välillä tapahtuvan älyliikennekehityksen suhteen. Uusia ja valtakuntien rajoja ylittäviä palveluita halutaan molemmissa leireissä. Niiden toteuttamisen lähtökohtana toimii suomalaisten hyvä keskusteluyhteys Venäjälle.

– Siellä suunnalla vastaan tulee joskus yllättäviä hidasteita. Niistä huolimatta meillä on vankka rooli Venäjän ja EU:n välisissä älyliikennehankkeissa, vahvistaa Laitinen.

Teknisesti VTT:n vahvuudet löytyvät olosuhdetietoa keräävän optisen anturiteknologian sekä liukkauden tunnistuksen saralta. Niistä johdettavien kaupallisten älyliikennesovellusten kenttä on erittäin laaja, joten seuraavaa navigaattorin kaltaista hittituotetta on vaikea ennustaa.

– Suomessa on teknisiä valmiuksia moneen. Pystymme esimerkiksi tuottamaan erilaisiin palveluihin runsaasti aikataulu- ja liikennetietoja. Näitä mahdollisuuksia tulee koko ajan enemmän uusien tietolähteiden avautuessa. Älyliiketoimintaa ajatellen paljon suurempi kysymys ­on se, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan, Laitinen pohtii.

Haasteista huolimatta Schulze uskoo, että vuonna 2020 yhä useampi tienkäyttäjä hyödyntää älyliikenteen tarjoamia palveluja. Hänen mukaansa autonvalmistusalalla vallitsee yhteinen tahtotila nykyaikaisten ratkaisujen tuomiseksi massatuotantoautoihin. Tässä vaiheessa on olennaista, että eri toimijat sitoutuvat investoimaan uuteen infraan, laitteisiin ja teknologiaan.

– Haluamme jatkaa älyliikenteen mahdollisuuksien selvittämistä. Yksi kiinnostava tutkimusalue liittyy automatisoituun ajamiseen, johon olemme hakemassa EU-rahoitusta yhdessä VTT:n kanssa, kertoo Schulze.


 

Liikenneturvallisuutta ja tiesääosaamista

Älyliikenteessä on kyse arjen perustoimintoja helpottavista ja edistynyttä teknologiaa hyödyntävistä palveluista, joiden kehittäminen perustuu ihmisten tarpeisiin ja odotuksiin. Ihmiset käyttävät hyödylliseksi kokemiaan vapaaehtoisia palveluja sopien niiden käytöstä sekä paikannus- ja muista ehdoista palveluntarjoajien kanssa. 

Oma lukunsa ovat viranomaispalvelut, joiden yhteydessä on huolehdittava muun muassa yksityisyydensuojaan liittyvistä asioista. Esimerkki liikenneturvallisuutta parantavasta viranomaispalvelusta on yhteiseen eurooppalaiseen hätänumeroon 112 perustuva eCall-hätäviestipalvelu, joka otetaan käyttöön EU:n jäsenvaltioissa viimeistään vuonna 2017. Siitä eteenpäin se tulee olemaan pakollinen kaikissa uusissa tyyppihyväksyttävissä henkilö- ja pakettiautomalleissa. 

Onnettomuuden tapahtuessa autossa olevat sensorit havaitsevat törmäyksen ja ajoneuvolaite lähettää hätäkeskukselle automaattisesti auton tarkan sijainnin sekä muut pelastustoimien kannalta olennaiset tiedot. Samalla eCall avaa puheyhteyden auton ja hätäkeskuksen välille. VTT on kehittänyt eCall-järjestelmää noin 10 vuoden ajan yhdessä Euroopan komission, jäsenvaltioiden, teollisuuden, viranomaisten ja muiden tutkimuslaitosten kanssa. Viimeisin yhteistyöponnistus oli vuosille 2011–2014 ajoittunut HeERO-hanke, johon osallistui 15 maata ja 82 partneria.

– eCall luo liiketoimintamahdollisuuksia raskaan liikenteen ja ennen vuotta 2017 tyyppihyväksyttyjen henkilö- ja pakettiautojen jälki­asennuksen parissa. Niitä voidaan toteuttaa esimerkiksi osana tienkäyttäjien vapaaehtoisia ja kaupallisia palvelupaketteja, sanoo Trans­Smart-kärkiohjelman Liikennepalvelut-teeman vetäjä Raine Hautala.

Älyliikenteen palveluiden kehittämisessä piilee monia win-win-tilanteita, joissa edistetään liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä luodaan suomalaisille yrityksille uusia vienti- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat tiesäähän ja sen mittausteknologiaan sekä talvikunnossapitoon liittyvät älykkäät ratkaisut ja palvelut. Suomessa on paljon kyseiseen palvelukokonaisuuteen kuuluvaa huippuosaamista. Tieliikenteen snow how’ta on viety eteenpäin muun muassa FIRWE-projektissa yhdessä Arctic Machinen, Forecan, Teconerin ja Vaisalan sekä Oulun yliopiston kanssa.

– On ollut hienoa kehittää tätä tuote- ja palvelukokonaisuutta alan huippujen kanssa. ­Korkealaatuisen tiesääosaaminen ja talvihoidon ansiosta Suomen tiet ja lentokentät pysyvät toimintakunnossa haastavissakin olosuhteissa, mikä on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta esimerkiksi Englannissa. Äärisääilmiöiden lisääntyessä tämän osaamisen liiketoimintapotentiaali tulee kasvamaan, uskoo Hautala.

Lukuisista muista käytännön sovelluksista VTT on ollut mukana kehittämässä muun muassa Vaisalan tiesääasemaa sekä pari vuotta sitten kaupallistettua ja viranomaiskäyttöön tarkoitettua liikennevalvontajärjestelmää, joka helpottaa tienkäyttäjien tekemien rikkeiden havaitsemista.

– Älyliikenteen tutkimukseen sopivia yrityskumppaneita on löytynyt kohtuullisen hyvin. Ala on osoittanut omaavansa hyvää kasvupotentiaalia. Tosin peliteollisuuden menestystarinat ovat antaneet hieman väärän kuvan tämän ­sektorin mahdollisuuksista. Älyliikenteessä on huomattavasti vaikeampi saavuttaa miljoonaluokan pikavoittoja. Menestykseen vaaditaan ensinnäkin runsaasti tutkimusta, korostaa Laitinen.

– Mukana on oltava myös riittävästi tietoa palvelujen vaikuttavuudesta ja niiden hyödyistä, joiden arviointi ja todentaminen ovat VTT:n ominaisia vahvuuksia, jatkaa Hautala.

impulssi-alyliikenne2.jpg
 

Älyliikenteessä on kyse arjen perustoimintoja helpottavista ja edistynyttä teknologiaa hyödyntävistä palveluista.​

Liikkumisen muutos luo uusia mahdollisuuksia

Automatisoidun ajamisen lisäksi tulevaisuus tuo tullessaan muita liikkumisen välineitä ja tapoja, jotka luovat pohjaa uudelle liiketoiminnalle. Hautalan mukaan käynnissä on merkittävä systeeminen muutos, joka mahdollistaa älykkäämmän ja vähähiilisemmän liikkumisen sekä olemassa olevan liikenneinfran tehokkaamman hyödyntämisen.

– Tämä muutos tuo myös uusia tilaisuuksia suomalaiselle teollisuudelle ja tutkimukselle. Tässä prosessissa viranomaisilla on tärkeä rooli ketterien kokeilujen ja käyttäjäkeskeisten ratkaisujen käyttöönoton nopeuttamisen mahdollistajana, hän pohtii.

Eri lähteistä saatavilla olevien tietojen nykyistä jouhevampi integrointi ja tehokkaampi hyödyntäminen helpottavat erilaisten matkaketjujen linkittämistä sekä uusien palvelukonseptien toteuttamista Mobility-as-a-Service-periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että tarve auton omistamiselle ja pysäköintipaikkojen rakentamiselle vähenee, ja että viranomaiset ostavat nykyistä enemmän palvelua ja palvelutasoa liikenneongelmien ratkaisemiseksi kalliin infrarakentamisen asemesta. Tavallinen matkustaja voi puolestaan suunnitella helposti automatkansa sopivalle juna-asemalle, varata sieltä autolleen pysäköintipaikan sekä varmistaa tarvittavat jatkoyhteydet lähimmälle lentokentälle.

– Vaikka suomalaisella teollisuudella on selkeää vientipotentiaalia älyliikenteen saralla, niin sen realisoiminen vaatii paljon työtä ja uusia instrumentteja. VTT pyrkii kehittämään näitä instrumentteja yritysten, viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa muun muassa älyliikenteen ITS Finland -verkoston puitteissa, sanoo Hautala.


 

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2017.aspxImpulssi 2/2017
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Intohimo siivittää tutkimustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/intohimo-siivittaa-tutkimusta.aspxIntohimo siivittää tutkimusta
Automaatio antaa paketille siivethttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Automaatio-antaa-paketille-siivet.aspxAutomaatio antaa paketille siivet
Tulevaisuuden sensorihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-sensori.aspxTulevaisuuden sensori
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Uusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyynhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusia-ratkaisuja-kaupunkitulvien-ehkaisyyn.aspxUusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyyn
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Energiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiavarastojen-kysynta-kasvaa-vauhdilla.aspxEnergiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdilla
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Ketterä ja nopea Ponssehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kettera-ja-nopea-Ponsse.aspxKetterä ja nopea Ponsse
Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisellahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Wärtsilän-Jaakko-Eskolaä-Menestymme-vain-innovoinnilla-ja-uusiutumisella.aspxWärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella
Laivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Laivateollisuuden-digitalisoituminen-edellyttää-huippututkimusta.aspxLaivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimusta
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Joustavan energiatuotannon kärkimaaksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Joustavan-energian-karkimaaksi.aspxJoustavan energiatuotannon kärkimaaksi
Kovaakin kovempi vientituotehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kovaakin-kovempi-vientituote.aspxKovaakin kovempi vientituote
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Tuottoa sijoituksillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Salofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Salofa-tuo-pikatestit-terveyden-ja-ympariston-seurantaan.aspxSalofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaan
Matti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robottejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Meilla-ei-ole-varaa-olla-ilman-robotteja.aspxMatti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robotteja
Onko tulevaisuudessa jätevettä?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Digikärjellä kaivokseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digikärjella-kaivokseen.aspxDigikärjellä kaivokseen
Suomi on pidettävä houkuttelevanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-pidettava-houkuttelevana.aspxSuomi on pidettävä houkuttelevana
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Asuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asuinmukavuus-ja-energiatehokkuus-mahtuvat-samaan-kotiin.aspxAsuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiin
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Infinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Infinited-Fiber-tuo-muutoksen-tekstiiliteollisuuteen.aspxInfinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteen
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Mitä kuuluu Australiaan?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-kuuluu-Australiaan.aspxMitä kuuluu Australiaan?
Selluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloonhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Selluloosakuitu-herattaa-kaytetyn-puuvillatekstiilin-uuteen-eloon.aspxSelluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloon
Tulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-5G-verkko-etenee-koekayttoon-oulussa.aspxTulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussa
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Pilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Pilottitehtaat-jauhavat-ideoista-liiketoimintaa.aspxPilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaa
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Uusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusi-agenda-tehostaa-tutkimusinfran-käyttöä.aspxUusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöä
Impulssi 1/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014