Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​

Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä

Vesa Puoskari, Anneli Kunnas | 17.5.2016

​UPM ja VTT pilotoivat puupohjaista dieseliä UPM BioVernoa pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa.

Bussitestien aikana selvitetään uusiutuvan UPM BioVerno -dieselin vaikutuksia joukkoliikenteessä käytettävän bussin moottoriin, päästöihin ja kulutukseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Testit alkoivat lokakuussa 2015 ja kestävät vähintään vuoden.

– Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme osallistua koeajoilla Helsingin seudun liikenteen päästöttömään joukkoliikenteeseen tähtäävään hankkeeseen, jonka tavoitteena on korvata fossiiliset polttoaineet uusiutuvilla biopolttoaineilla, sanoo UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja Sari Mannonen.

UPM Biopolttoaineet ja VTT pilotoivat puupohjaista UPM BioVerno -dieseliä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.


 

Maalla, merellä ja ilmassa

Bussikoeajot ovat myös osa VTT:n koordinoimaa laajempaa BioPilot-hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.

VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundin mukaan UPM BioVernon kaltaisten drop in -polttoaineiden etuna on, että ne soveltuvat sellaisenaan polttoaineiden jakeluinfrastruktuuriin ja autoihin sekä myös tulevaisuudessa rakennettaviin kulkuneuvoihin.

Nylund kuvailee, että kestävän kehityksen mukaiset edistykselliset biopolttoaineet voivat toimia Suomelle ohituskaistana liikenteen hiilidioksidipäästöjen leikkaamisessa. Kotimaiseen biopolttoainetuotantoon panostaminen on kannattavaa myös teknologisesta ja taloudellisesta näkökulmasta katsottuna.

– Suomessa käytetään liikennepolttoaineita vajaa neljä miljoonaa tonnia vuodessa, kun biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti on 500 000 tonnia vuodessa eli hieman yli 10 prosenttia polttoaineiden käytöstä kokonaisuudessaan. Tässä suhteessa Suomi on edelläkävijä moniin muihin maihin verrattuna, hän sanoo.

– Biopolttoaineet pystyvät hyvin korvaamaan öljypohjaisia polttoaineita maantieliikenteessä, mutta myös meri- ja ilmakuljetuksissa, Nylund lisää.

VTT on jo aiemmin testannut kotimaista UPM BioVerno -dieseliä sekä henkilöautoissa että bussien moottorikokeissa hyvin tuloksin, joten bussitestit liikenteessä ovat jatkoa pitkäaikaiselle kehitystoiminnalle UPM:n kanssa.

IMP_1_16_upm-lisäkuva1.jpg
 

Biopolttoaineet voivat toimia Suomelle ohituskaistana liikenteen hiilidioksidipäästöjen leikkaamisessa, VTT:n Nils-Olof Nylund sanoo.

Pakokaasupäästöt vähenevät

Useat tutkimuslaitokset ovat tehneet UPM BioVerno -dieselillä moottori- ja ajoneuvokokeita sekä liikennekoeajoja hyvin tuloksin. Tutkimukset osoittavat, että polttoaine toimii parhaiden fossiilisten diesellaatujen tavoin ja samalla alentaa liikenteen lähipäästöjä merkittävästi.

– Elinkaarensa aikana UPM BioVerno -dieselin hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tutkimusten mukaan myös polttoaineen lähipäästöt, kuten häkä- ja pienhiukkaspäästöt, vähenivät mikä tarkoittaa käytännössä parempaa ilmanlaatua, painottaa UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja Sari Mannonen.

– Bussitestien ensimmäisessä vaiheessa ajettiin seoksella, jossa UPM BioVernon osuus oli 20 prosenttia. Huhtikuusta lähtien olemme testanneet 50-prosenttisella seoksella. Tavoitteena on ajaa testejä myös puhtaalla uusiutuvalla puupohjaisella dieselillä myöhemmin tänä vuonna.

IMP_1_16_upm-lisäkuva2.jpg
 

Uusimmat tutkimukset osoittavat, että UPM BioVerno -diesel vähentää myös pakokaasupäästöjä merkittävävästi, UPM:n Sari Mannonen sanoo. 

Kohti päästötöntä kaupunkiliikennettä

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä ja haitallisia hiukkaspäästöjä yli 90 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

– Joukkoliikenteen käytön kasvu on tärkeä elementti kestävän kehityksen kannalta, joten edistykselliset biopolttoaineet sopivat erittäin hyvin strategiaamme, koska ne voidaan ottaa käyttöön heti. Tavoitteenamme on, että dieselkäyttöisiin busseihin tankataan pelkkää uusiutuvaa biopolttoainetta vuoteen 2020 mennessä, vahvistaa HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Reijo Mäkinen.

Liikennekoeajoissa käytetään neljää Transdevin liikennöimää Volvon Euro VI -luokan bussia, joissa on päästötasoltaan alhainen ja tehokas moottori. Kaksi busseista ajaa UPM BioVernoa sisältävällä dieselillä ja kaksi tavallisella dieselillä. Sekä VTT että bussien valmistaja Volvo testaavat kaikki koeajobussit ennen testin alkua, testien puolivälissä ja koeajojen loputtua.

– Ympäristöystävällisyys on yksi Volvon kolmesta ydinarvosta laadun ja turvallisuuden rinnalla, joten testiajojen ansiosta olemme mukana kehityksen kärjessä myös tällä alueella, kertoo Tom Rönnberg Volvo-bussien tuotetekniikasta.

– Uudet Volvo Euro VI -bussit vaativat pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston jatkuvaa puhdistusprosessia myös ajon aikana. Mitä puhtaampaa polttoainetta moottorissa poltetaan, sitä harvemmin tätä puhdistusta tarvitaan, mikä on hyvä niin auton kuin huoltokustannusten kannalta, hän lisää.

Testien polttoainejakelijana toimii St1. UPM BioVerno on ollut keväästä 2015 lähtien myynnissä St1-asemilla osana Diesel Plus -polttoainetta. ​

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Riskienhallintaa mutkistuvassa maailmassahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Riskienhallintaa-mutkistuvassa-maailmassa.aspxRiskienhallintaa mutkistuvassa maailmassa
Kaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttäväähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaivostoiminnasta-kestavaa-ja-hyvaksyttavaa.aspxKaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttävää
Tositoimia Suomen nostamiseksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tositoimia-Suomen-nostamiseksi.aspxTositoimia Suomen nostamiseksi
Brasilia viitoittaa bioenergian tietähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Brasilia-viitoittaa-bioenergian-tieta.aspxBrasilia viitoittaa bioenergian tietä
Matti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ennen-kuin-tieto-hukkuu-numeroihin.aspxMatti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihin
Impulssi 2/2015http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2015.aspxImpulssi 2/2015
Ketterä ja nopea Ponssehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kettera-ja-nopea-Ponsse.aspxKetterä ja nopea Ponsse
Asuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asuinmukavuus-ja-energiatehokkuus-mahtuvat-samaan-kotiin.aspxAsuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiin
Digitalisaatio tasoittaa erojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisaatio-tasoittaa-eroja.aspxDigitalisaatio tasoittaa eroja
For Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudellehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/For-Industry-veturina-Suomen-valmistavalle-teollisuudelle.aspxFor Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudelle
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Voimaa potkurikehitykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voimaa-potkurikehitykseen.aspxVoimaa potkurikehitykseen
Enemmän kuin pelkkää piitähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Enemman-kuin-pelkkaa-piita.aspxEnemmän kuin pelkkää piitä
Merenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Merenkulku-murroksessa-aly-tulee-komentosilloille.aspxMerenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloille
Tehdään totta biotaloudestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehdaan-totta-biotaloudesta.aspxTehdään totta biotaloudesta
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Kone on inhimillisempihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kone-on-inhimillisempi.aspxKone on inhimillisempi
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
Maailmalla ei ole parempaa innovaatiomalliahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailmalla-ei-ole-parempaa-innovaatiomallia.aspxMaailmalla ei ole parempaa innovaatiomallia
Muutosjohtamisen luova voimahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Muutosjohtamisen-luova-voima.aspxMuutosjohtamisen luova voima
Minima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Minima-Processor-Oy-Energiatehokkuuden-maailmanennätys-kiihdyttää-IoT-kehitystä.aspxMinima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystä
Yritysten ja tutkijoiden löydettävä toisensa uudella tavallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yritysten-ja-tutkijoiden-loydettava-toisensa-uudella-tavalla.aspxYritysten ja tutkijoiden löydettävä toisensa uudella tavalla
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Syntymäpäivälahja meiltä itsellemmehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Syntymapaivalahja-meilta-itsellemme.aspxSyntymäpäivälahja meiltä itsellemme
VTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuuttahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Nuoret-tutkijat-tekevat-tulevaisuutta.aspxVTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuutta
Hybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/hybridimenetelmilla-uusia-ratkaisuja-metallien-kierratykseen.aspxHybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseen
Kolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspxKolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmoja
Kun osaat mitata, osaat parantaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/MIKES-tekee-vaativia-mittauksia-teollisuuden-kayttoon.aspxKun osaat mitata, osaat parantaa
Automaatiolla älykkyyttä liikenteeseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Automaatiolla-alykkyytta-liikenteeseen.aspxAutomaatiolla älykkyyttä liikenteeseen
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Energiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiavarastojen-kysynta-kasvaa-vauhdilla.aspxEnergiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdilla
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Suomella osaaminen globaaleihin ongelmiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomella-osaaminen-globaaleihin-ongelmiin.aspxSuomella osaaminen globaaleihin ongelmiin
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Elintarvikkeet muutoksessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
IPR edellä ulkomaillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/IPR-edella-ulkomaille.aspxIPR edellä ulkomaille
Röntgenkuvantaminen uudelle tasollehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Rontgen-kuvantaminen-uudelle-tasolle.aspxRöntgenkuvantaminen uudelle tasolle
Impulssi 1/2015http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2015.aspxImpulssi 1/2015
Mitä kuuluu Australiaan?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-kuuluu-Australiaan.aspxMitä kuuluu Australiaan?
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Impulssi 1/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Kyberturvallisuuden puolesta monella rintamallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuuden-puolesta-monella-rintamalla.aspxKyberturvallisuuden puolesta monella rintamalla
Maailma kuluttajien silminhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-kuluttajien-silmin.aspxMaailma kuluttajien silmin

OTA YHTEYTTÄ

PL 1000, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin klo 8.00 - 16.30

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00