Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​

Robottiautojen esiinmarssi

Riitta Ekholm | 17.5.2016

​Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Keskustelevilla autoilla on iso kansantaloudellinen merkitys. NordicWay-hanke, jolla varaudutaan tieliikenteen automatisointiin ja tiellä matkustavien turvallisuuden lisäämiseen, on edennyt pilottivaiheeseen.

Kesäjuhlat ovat alkamassa ja minua jännittää. Tilasin kaiken netistä. Nyt katson levittämääni grafeeni-karttaa. Muutama vihreä piste kulkee vielä minua kohti. Vieraat eivät tiedä, mihin ovat tulossa. Kutsukortilla oli noutomatkalippu. Jokainen haettiin kotioveltaan yhteisen reitin varteen, tänne tulevaan robottisukkulaan.

Taidan olla porukasta ainoa, joka vielä ajaa perinteistä autoa. Montaa autoa ei tänne parkkiin mahtuisikaan. Parkkipaikat ovat kaupungeissakin alkaneet vähentyä kutsuliikenteen, robottikuljetusten ja etäläsnäolon yleistyessä”, kirjoittaa teknologiavisionääri Risto Linturi Liikennevirastolle laatimassaan Liikennetiedon visiot -raportissa.

Tuokiokuva vuodelta 2030 ei välttämättä ole kovinkaan kaukana todellisuudesta. Google ja Tesla ovat näyttäneet tietä kädet irti ratista -ajamiselle. Autonomiset ajoneuvot, jotka käyttävät omia sensoreitaan ympäristön havainnointiin, ovat olleet arkea jo pitkään. Teiden liukkautta kuvaavan merkkivalon syttyessä ajaja osaa varautua huonontuneeseen ajokeliin.

– Robottiauto on automatisoidun auton korkein aste. Viidenkymmenen vuoden sisällä liikenne mullistuu täysin, kertoo projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta.

Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Niissä on jo nyt suuri määrä antureita, joiden avulla ajotietokone tunnistaa auton ja ympäristön tilan. Automaattisen liikenteen metropolivisio -selvityksessä on laskettu, että itsekseen ajavat robottiautot säästäisivät Suomessa useita miljardeja euroja vuodessa 2020-luvulla ja seuraavalle vuosikymmenelle mentäessä jopa sata miljardia euroa vuositasolla.

Teknologiavisionääri Linturi muistuttaa myös, että tieliikenteen onnettomuuksien vuosittaiset kustannukset on arvioitu noin kahden miljardin euron suuruisiksi.


Risto Linturi

Turvallisuus edellä

Pohjoismaat ovat aloittaneet kesällä 2015 kolme vuotta kestävän NordicWay-pilotin osana Verkkojen Eurooppa -hanketta. Tällä varaudutaan Euroopan unionin säätämään älyliikenteen direktiiviin, jonka liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä niin sanottuja turvatietoja koskeva määräys astuu voimaan lähivuosina.

– Pilotti on myös osaltaan valmistautumista tieliikenteen automatisointiin, sanoo Ilkka Kotilainen.

Direktiivi tähtää tiellä liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja ajoneuvoissa matkustavien turvallisuuden lisäämiseen. Siinä on määritelty kahdeksan turvaviestityyppiä erilaisista vaaratilanteista teillä, joista Suomessa testataan seitsemää. Tällaisia ovat muun muassa suojaamattomat onnettomuuspaikat, tiellä havaitut eläimet tai esineet, hallitsemattomat esteet, huonontuneet sääolosuhteet ja heikko näkyvyys.

– Suomessa menehtyy tieliikenteessä pari sataa ja Euroopassa yhteensä noin 25 000 henkilöä vuosittain, taustoittaa Kotilainen pilotin merkitystä onnettomuuksien vähentämisessä.

Inhimillinen virhe on hänen mukaansa 80-prosenttisesti syy liikennetapaturmiin. Niin kauan kuin ihminen on ratissa, liikenne ei koskaan voi olla täysin turvallista.

Hanketta vetää Liikennevirasto yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. VTT valittiin vastaamaan pilotin vaikuttavuusanalyysista. Nokian vastikään saksalaisille Audille, BMW:lle ja Daimlerille myymä paikkaliikennetoimittaja HERE on kehittänyt hankkeeseen sovelluksen ja johtaa Nokian, Elisan, Infotriplan ja Solitan kanssa muodostamaansa konsortiota.

Hanke valmistuu ja tulokset raportoidaan vuoden 2017 loppuun mennessä.


Keskustelevat autot

Turvaviestien lähettämisessä ei sinänsä ole mitään uutta. Autoilijat ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet radio-ohjelmien keskeytyksiin, kun liikenteessä on havaittu vakavia kolareita tai muita onnettomuuksia.

Pohjoismainen yhteinen Keskustelevat autot -pilotti on Kotilaisen mukaan tästä luonteva jatkumo lähteä yhdessä tienkäyttäjien kanssa tutkimaan uusia palveluja. Tieto on vain tarkentunut ajantasaiseksi ja täsmällisesti oikealle tieosuudelle.

Euroopassa on jo kymmenisen vuoden ajan tutkittu niin sanottua lyhyen kantaman tiedonsiirtoa ajoneuvojen välillä, mikä on verrattavissa langattomaan verkkoon.

– Tienvarteen on asennettu tukiasemia tietyin välimatkoin. Ajoneuvot pystyvät keskustelemaan sen välityksellä toistensa kanssa, sanoo Kotilainen.

Harvaanasutussa Suomessa tämä ei olisi taloudellisesti kannattavaa varsinkin, kun matkapuhelinverkko kattaa Lappia myöten koko maan.

– Nyt kysymys on siitä, voidaanko tiedonsiirto toteuttaa tällä tavalla tietyissä käyttötapauksissa yhtä luotettavasti kuin lyhyen kantaman teknologialla, sanoo Kotilainen.

Liikenteen hallinta kiinnostaa autoilijoiden lisäksi liikennekeskuksia ja vaarallisemmissa tapauksissa myös hätäkeskuksia.

– Talvisin sankka lumipyry voi vaikeuttaa liikennettä, ja tieto heikentyneestä näkyvyydestä voidaan välittää lähestyville autoille. Lisäksi tieto välittyy tietoliikennekeskuksille, jotka voivat kommunikoida takaisin ajoneuvoille. Tulevaisuudessa esimerkiksi reaaliaikainen tieto voidaan välittää kunnossapidolle, jolla on käytettävissä aura-autot. Tällöin myös tienkäyttäjät saisivat tietoa, missä ja milloin aura-auto on tulossa.

Automatisointi etenee asteittain, ja nyt ajoneuvot ja tienkäyttäjät ottavat tietoa ympäristöstä ja välittävät sen edelleen muille – esimerkiksi havainnon hirven liikkumisesta tiellä toisille autoilijoille.

– Ajoneuvojen ja infrastruktuurin välinen keskustelu matkapuhelinverkon välityksellä on uutta ja maailmalla vähitellen yleistyvää, sanoo Kotilainen.



Ilkka Kotilainen. ​Kuva: Roope Permanto

Vihreää valoa

Varsinainen pilotti alkoi huhtikuussa E 18 -tiellä Helsingin ja Turun välillä. Mukana ovat myös Kehä I- ja Kehä III -tieosuudet. Sovellusta testattiin Espoossa viime elokuussa.

– VTT:n tekemän alustavan selvityksen perusteella järjestelmän tekninen valmius on kunnossa, vaikuttavuusarviointia VTT:llä vetävä Satu Innamaa sanoo.

Hän toteaa myös, että vaikka teiden kunnossapito on Suomessa huippuluokkaa, talviolosuhteet ovat autoilijoille haastavia. Ajantasainen viestintä on iso apu.

HERE rekrytoi pilottia varten tuhat käyttäjää, joiden älypuhelimiin asennetaan sovellus. Siihen kerätään tietoa järjestelmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä.

– Kun kuljettaja havaitsee esimerkiksi eläimen tiellä, hän painaa nappia ja viesti lähtee lähellä ajaviin ajoneuvoihin, kertoo hankkeen toteuttaja Mika Rytkönen HERE:stä.

Tätä ennen tieto on käsitelty muutamassa sekunnissa ja vaikuttavuusalueella olevat tai sinne saapuvat autot havaittu.

– Koska matkapuhelimen käyttö on kiellettyä ajon aikana, käyttöliittymän näppäimet, kirjaimet sekä värikontrastit ovat suuria, sanoo Rytkönen.

Yksityisyyden suoja on Rytkösen mukaan turvattu. Viestiä ei pystytä yhdistämään lähettäjän matkapuhelinnumeroon.

– Tulevaisuudessa viestit välitetään automaattisen ajoneuvon sensoridataa ja tutkatietoja hyödyntäen, sanoo Rytkönen.

Monet autonvalmistajat ovat luvanneet autonomiset autot markkinoille vuoteen 2020 mennessä.

”Vieraiden noustessa autosta ulos lennähtää jokaisen viereen kuohuviinilasia kantava helikopteritarjotin. Muistan, miten hankalaa tämä kaikki oli aikaisemmin. Henkilökunnan ja kuljetusten tilaaminen matkojen päähän olisi ollut kallista ja ohjeiden välittäminen kaikille lähes mahdotonta”, jatkaa teknologiavisionääri Linturi vuoden 2030 tuokiokuvaansa. 



KULUTTAJIEN KÄYTTÖKOKEMUS

VTT:n vaikuttavuusarvioinnin tulokset antavat suuntaviivat siitä, miten autoilijat ovat pilottihankkeen kokeneet. Mitä hyötyä palvelusta ja sen välittämistä vaaratilanteista on ollut? Miten testikäyttäjät ovat kokeneet viestin lähettämisen ajon aikana? Minkälaiset seikat ovat tarpeellisia jatkokehityksen kannalta?

Loppupeleissä kuluttajien tarpeet naulaavat NordicWay-väylähankkeen jatkon.



KAUPALLISTAMINEN

Pilotin tavoitteena on toteuttaa yhteensopiva tiedonsiirto Pohjoismaiden välillä. Lisäksi yhteistyötä on myös koko Euroopan alueella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autoilijalla olisi käytössään samat palvelut yli rajojen.

NordicWay-hankkeen toivotaan edistävän tietämystä tienkäyttäjien tarpeista ja vastaavien palveluiden kaupallistamisesta. Hankkeen opit ovat pohja uusille ideoille ja myös viennille.

Liikennevirasto on tiiviissä yhteydessä kotimaisiin mahdollisiin palveluntarjoajiin ja auttaa niitä verkostoitumaan eurooppalaisten yhteistyökumppanien kanssa.

Hankkeen kansantaloudellinen merkitys on onnistuessaan merkittävä. 



 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 1/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2017.aspxImpulssi 1/2017
Mahdollisuus piilee haasteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mahdollisuus-piilee-haasteissa.aspxMahdollisuus piilee haasteissa
Maailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-vuonn-2030-vastauksia-huomisen-kysymyksiin.aspxMaailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiin
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Röntgenkuvantaminen uudelle tasollehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Rontgen-kuvantaminen-uudelle-tasolle.aspxRöntgenkuvantaminen uudelle tasolle
SMACC – älyä koneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Suomi on pidettävä houkuttelevanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-pidettava-houkuttelevana.aspxSuomi on pidettävä houkuttelevana
Kyberturvallisuuden puolesta monella rintamallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuuden-puolesta-monella-rintamalla.aspxKyberturvallisuuden puolesta monella rintamalla
Kun osaat mitata, osaat parantaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/MIKES-tekee-vaativia-mittauksia-teollisuuden-kayttoon.aspxKun osaat mitata, osaat parantaa
Kaikki katseet uudistumiseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaikki-katseet-uudistumiseen.aspxKaikki katseet uudistumiseen
Kestävästi lankaa puukuidustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestavasti-lankaa-puukuidusta.aspxKestävästi lankaa puukuidusta
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Tulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-5G-verkko-etenee-koekayttoon-oulussa.aspxTulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussa
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Automaatiolla älykkyyttä liikenteeseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Automaatiolla-alykkyytta-liikenteeseen.aspxAutomaatiolla älykkyyttä liikenteeseen
Digitalisaatio tasoittaa erojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisaatio-tasoittaa-eroja.aspxDigitalisaatio tasoittaa eroja
Hybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/hybridimenetelmilla-uusia-ratkaisuja-metallien-kierratykseen.aspxHybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseen
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Kaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttäväähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaivostoiminnasta-kestavaa-ja-hyvaksyttavaa.aspxKaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttävää
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Tulevaisuuden sensorihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-sensori.aspxTulevaisuuden sensori
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
VTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuuttahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Nuoret-tutkijat-tekevat-tulevaisuutta.aspxVTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuutta
Syntymäpäivälahja meiltä itsellemmehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Syntymapaivalahja-meilta-itsellemme.aspxSyntymäpäivälahja meiltä itsellemme
Automaatio antaa paketille siivethttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Automaatio-antaa-paketille-siivet.aspxAutomaatio antaa paketille siivet
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisellahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Wärtsilän-Jaakko-Eskolaä-Menestymme-vain-innovoinnilla-ja-uusiutumisella.aspxWärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Minima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Minima-Processor-Oy-Energiatehokkuuden-maailmanennätys-kiihdyttää-IoT-kehitystä.aspxMinima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystä
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Riskienhallintaa mutkistuvassa maailmassahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Riskienhallintaa-mutkistuvassa-maailmassa.aspxRiskienhallintaa mutkistuvassa maailmassa
Lämpöaistimus on monen tekijän summahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Lampoaistimus-on-monen-tekijan-summa.aspxLämpöaistimus on monen tekijän summa
Mallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mallinnuksen-ja-simuloinnin-hyodyntaminen-uusissa-voimalaitoskonsepteissa.aspxMallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissa
Matti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robottejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Meilla-ei-ole-varaa-olla-ilman-robotteja.aspxMatti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robotteja
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Impulssi 2/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2014.aspxImpulssi 2/2014
Impulssi 2/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Salofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Salofa-tuo-pikatestit-terveyden-ja-ympariston-seurantaan.aspxSalofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaan
Maailmalla ei ole parempaa innovaatiomalliahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailmalla-ei-ole-parempaa-innovaatiomallia.aspxMaailmalla ei ole parempaa innovaatiomallia
Merenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Merenkulku-murroksessa-aly-tulee-komentosilloille.aspxMerenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloille
5G tuo vauhtia verkkopalveluihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5G-tuo-vauhtia-verkkopalveluihin.aspx5G tuo vauhtia verkkopalveluihin

OTA YHTEYTTÄ

PL 1000, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin klo 8.00 - 16.30

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00
Suljettu v. 30 (24.-28.7.2017)