Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​

Robottiautojen esiinmarssi

Riitta Ekholm | 17.5.2016

​Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Keskustelevilla autoilla on iso kansantaloudellinen merkitys. NordicWay-hanke, jolla varaudutaan tieliikenteen automatisointiin ja tiellä matkustavien turvallisuuden lisäämiseen, on edennyt pilottivaiheeseen.

Kesäjuhlat ovat alkamassa ja minua jännittää. Tilasin kaiken netistä. Nyt katson levittämääni grafeeni-karttaa. Muutama vihreä piste kulkee vielä minua kohti. Vieraat eivät tiedä, mihin ovat tulossa. Kutsukortilla oli noutomatkalippu. Jokainen haettiin kotioveltaan yhteisen reitin varteen, tänne tulevaan robottisukkulaan.

Taidan olla porukasta ainoa, joka vielä ajaa perinteistä autoa. Montaa autoa ei tänne parkkiin mahtuisikaan. Parkkipaikat ovat kaupungeissakin alkaneet vähentyä kutsuliikenteen, robottikuljetusten ja etäläsnäolon yleistyessä”, kirjoittaa teknologiavisionääri Risto Linturi Liikennevirastolle laatimassaan Liikennetiedon visiot -raportissa.

Tuokiokuva vuodelta 2030 ei välttämättä ole kovinkaan kaukana todellisuudesta. Google ja Tesla ovat näyttäneet tietä kädet irti ratista -ajamiselle. Autonomiset ajoneuvot, jotka käyttävät omia sensoreitaan ympäristön havainnointiin, ovat olleet arkea jo pitkään. Teiden liukkautta kuvaavan merkkivalon syttyessä ajaja osaa varautua huonontuneeseen ajokeliin.

– Robottiauto on automatisoidun auton korkein aste. Viidenkymmenen vuoden sisällä liikenne mullistuu täysin, kertoo projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta.

Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Niissä on jo nyt suuri määrä antureita, joiden avulla ajotietokone tunnistaa auton ja ympäristön tilan. Automaattisen liikenteen metropolivisio -selvityksessä on laskettu, että itsekseen ajavat robottiautot säästäisivät Suomessa useita miljardeja euroja vuodessa 2020-luvulla ja seuraavalle vuosikymmenelle mentäessä jopa sata miljardia euroa vuositasolla.

Teknologiavisionääri Linturi muistuttaa myös, että tieliikenteen onnettomuuksien vuosittaiset kustannukset on arvioitu noin kahden miljardin euron suuruisiksi.


Risto Linturi

Turvallisuus edellä

Pohjoismaat ovat aloittaneet kesällä 2015 kolme vuotta kestävän NordicWay-pilotin osana Verkkojen Eurooppa -hanketta. Tällä varaudutaan Euroopan unionin säätämään älyliikenteen direktiiviin, jonka liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä niin sanottuja turvatietoja koskeva määräys astuu voimaan lähivuosina.

– Pilotti on myös osaltaan valmistautumista tieliikenteen automatisointiin, sanoo Ilkka Kotilainen.

Direktiivi tähtää tiellä liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja ajoneuvoissa matkustavien turvallisuuden lisäämiseen. Siinä on määritelty kahdeksan turvaviestityyppiä erilaisista vaaratilanteista teillä, joista Suomessa testataan seitsemää. Tällaisia ovat muun muassa suojaamattomat onnettomuuspaikat, tiellä havaitut eläimet tai esineet, hallitsemattomat esteet, huonontuneet sääolosuhteet ja heikko näkyvyys.

– Suomessa menehtyy tieliikenteessä pari sataa ja Euroopassa yhteensä noin 25 000 henkilöä vuosittain, taustoittaa Kotilainen pilotin merkitystä onnettomuuksien vähentämisessä.

Inhimillinen virhe on hänen mukaansa 80-prosenttisesti syy liikennetapaturmiin. Niin kauan kuin ihminen on ratissa, liikenne ei koskaan voi olla täysin turvallista.

Hanketta vetää Liikennevirasto yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. VTT valittiin vastaamaan pilotin vaikuttavuusanalyysista. Nokian vastikään saksalaisille Audille, BMW:lle ja Daimlerille myymä paikkaliikennetoimittaja HERE on kehittänyt hankkeeseen sovelluksen ja johtaa Nokian, Elisan, Infotriplan ja Solitan kanssa muodostamaansa konsortiota.

Hanke valmistuu ja tulokset raportoidaan vuoden 2017 loppuun mennessä.


Keskustelevat autot

Turvaviestien lähettämisessä ei sinänsä ole mitään uutta. Autoilijat ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet radio-ohjelmien keskeytyksiin, kun liikenteessä on havaittu vakavia kolareita tai muita onnettomuuksia.

Pohjoismainen yhteinen Keskustelevat autot -pilotti on Kotilaisen mukaan tästä luonteva jatkumo lähteä yhdessä tienkäyttäjien kanssa tutkimaan uusia palveluja. Tieto on vain tarkentunut ajantasaiseksi ja täsmällisesti oikealle tieosuudelle.

Euroopassa on jo kymmenisen vuoden ajan tutkittu niin sanottua lyhyen kantaman tiedonsiirtoa ajoneuvojen välillä, mikä on verrattavissa langattomaan verkkoon.

– Tienvarteen on asennettu tukiasemia tietyin välimatkoin. Ajoneuvot pystyvät keskustelemaan sen välityksellä toistensa kanssa, sanoo Kotilainen.

Harvaanasutussa Suomessa tämä ei olisi taloudellisesti kannattavaa varsinkin, kun matkapuhelinverkko kattaa Lappia myöten koko maan.

– Nyt kysymys on siitä, voidaanko tiedonsiirto toteuttaa tällä tavalla tietyissä käyttötapauksissa yhtä luotettavasti kuin lyhyen kantaman teknologialla, sanoo Kotilainen.

Liikenteen hallinta kiinnostaa autoilijoiden lisäksi liikennekeskuksia ja vaarallisemmissa tapauksissa myös hätäkeskuksia.

– Talvisin sankka lumipyry voi vaikeuttaa liikennettä, ja tieto heikentyneestä näkyvyydestä voidaan välittää lähestyville autoille. Lisäksi tieto välittyy tietoliikennekeskuksille, jotka voivat kommunikoida takaisin ajoneuvoille. Tulevaisuudessa esimerkiksi reaaliaikainen tieto voidaan välittää kunnossapidolle, jolla on käytettävissä aura-autot. Tällöin myös tienkäyttäjät saisivat tietoa, missä ja milloin aura-auto on tulossa.

Automatisointi etenee asteittain, ja nyt ajoneuvot ja tienkäyttäjät ottavat tietoa ympäristöstä ja välittävät sen edelleen muille – esimerkiksi havainnon hirven liikkumisesta tiellä toisille autoilijoille.

– Ajoneuvojen ja infrastruktuurin välinen keskustelu matkapuhelinverkon välityksellä on uutta ja maailmalla vähitellen yleistyvää, sanoo Kotilainen.



Ilkka Kotilainen. ​Kuva: Roope Permanto

Vihreää valoa

Varsinainen pilotti alkoi huhtikuussa E 18 -tiellä Helsingin ja Turun välillä. Mukana ovat myös Kehä I- ja Kehä III -tieosuudet. Sovellusta testattiin Espoossa viime elokuussa.

– VTT:n tekemän alustavan selvityksen perusteella järjestelmän tekninen valmius on kunnossa, vaikuttavuusarviointia VTT:llä vetävä Satu Innamaa sanoo.

Hän toteaa myös, että vaikka teiden kunnossapito on Suomessa huippuluokkaa, talviolosuhteet ovat autoilijoille haastavia. Ajantasainen viestintä on iso apu.

HERE rekrytoi pilottia varten tuhat käyttäjää, joiden älypuhelimiin asennetaan sovellus. Siihen kerätään tietoa järjestelmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä.

– Kun kuljettaja havaitsee esimerkiksi eläimen tiellä, hän painaa nappia ja viesti lähtee lähellä ajaviin ajoneuvoihin, kertoo hankkeen toteuttaja Mika Rytkönen HERE:stä.

Tätä ennen tieto on käsitelty muutamassa sekunnissa ja vaikuttavuusalueella olevat tai sinne saapuvat autot havaittu.

– Koska matkapuhelimen käyttö on kiellettyä ajon aikana, käyttöliittymän näppäimet, kirjaimet sekä värikontrastit ovat suuria, sanoo Rytkönen.

Yksityisyyden suoja on Rytkösen mukaan turvattu. Viestiä ei pystytä yhdistämään lähettäjän matkapuhelinnumeroon.

– Tulevaisuudessa viestit välitetään automaattisen ajoneuvon sensoridataa ja tutkatietoja hyödyntäen, sanoo Rytkönen.

Monet autonvalmistajat ovat luvanneet autonomiset autot markkinoille vuoteen 2020 mennessä.

”Vieraiden noustessa autosta ulos lennähtää jokaisen viereen kuohuviinilasia kantava helikopteritarjotin. Muistan, miten hankalaa tämä kaikki oli aikaisemmin. Henkilökunnan ja kuljetusten tilaaminen matkojen päähän olisi ollut kallista ja ohjeiden välittäminen kaikille lähes mahdotonta”, jatkaa teknologiavisionääri Linturi vuoden 2030 tuokiokuvaansa. 



KULUTTAJIEN KÄYTTÖKOKEMUS

VTT:n vaikuttavuusarvioinnin tulokset antavat suuntaviivat siitä, miten autoilijat ovat pilottihankkeen kokeneet. Mitä hyötyä palvelusta ja sen välittämistä vaaratilanteista on ollut? Miten testikäyttäjät ovat kokeneet viestin lähettämisen ajon aikana? Minkälaiset seikat ovat tarpeellisia jatkokehityksen kannalta?

Loppupeleissä kuluttajien tarpeet naulaavat NordicWay-väylähankkeen jatkon.



KAUPALLISTAMINEN

Pilotin tavoitteena on toteuttaa yhteensopiva tiedonsiirto Pohjoismaiden välillä. Lisäksi yhteistyötä on myös koko Euroopan alueella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autoilijalla olisi käytössään samat palvelut yli rajojen.

NordicWay-hankkeen toivotaan edistävän tietämystä tienkäyttäjien tarpeista ja vastaavien palveluiden kaupallistamisesta. Hankkeen opit ovat pohja uusille ideoille ja myös viennille.

Liikennevirasto on tiiviissä yhteydessä kotimaisiin mahdollisiin palveluntarjoajiin ja auttaa niitä verkostoitumaan eurooppalaisten yhteistyökumppanien kanssa.

Hankkeen kansantaloudellinen merkitys on onnistuessaan merkittävä. 



 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 1/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2017.aspxImpulssi 1/2017
Onko tulevaisuudessa jätevettä?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Uusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyynhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusia-ratkaisuja-kaupunkitulvien-ehkaisyyn.aspxUusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyyn
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Lämpöaistimus on monen tekijän summahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Lampoaistimus-on-monen-tekijan-summa.aspxLämpöaistimus on monen tekijän summa
Robottiautojen esiinmarssihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robottiautojen-esiinmarssi.aspxRobottiautojen esiinmarssi
Selluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloonhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Selluloosakuitu-herattaa-kaytetyn-puuvillatekstiilin-uuteen-eloon.aspxSelluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloon
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
Älylasit haastavat kännykänhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alylasit-haastavat-kannykan.aspxÄlylasit haastavat kännykän
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Tositoimia Suomen nostamiseksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tositoimia-Suomen-nostamiseksi.aspxTositoimia Suomen nostamiseksi
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
SMACC – älyä koneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Elintarvikkeet muutoksessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
5G tuo vauhtia verkkopalveluihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5G-tuo-vauhtia-verkkopalveluihin.aspx5G tuo vauhtia verkkopalveluihin
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Suomella osaaminen globaaleihin ongelmiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomella-osaaminen-globaaleihin-ongelmiin.aspxSuomella osaaminen globaaleihin ongelmiin
Digitalisaatio tasoittaa erojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisaatio-tasoittaa-eroja.aspxDigitalisaatio tasoittaa eroja
Yhteisöllisiä asumisratkaisuja Suomesta Namibiaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yhteisöllisiä-asumisratkaisuja-Suomesta-Namibiaan.aspxYhteisöllisiä asumisratkaisuja Suomesta Namibiaan
Panimolaboratorio – Paremman oluen puolestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Panimolaboratorio-paremman-oluen-puolesta.aspxPanimolaboratorio – Paremman oluen puolesta
Pilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Pilottitehtaat-jauhavat-ideoista-liiketoimintaa.aspxPilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaa
Maailma kuluttajien silminhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-kuluttajien-silmin.aspxMaailma kuluttajien silmin
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Tehdään totta biotaloudestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehdaan-totta-biotaloudesta.aspxTehdään totta biotaloudesta
Tulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-5G-verkko-etenee-koekayttoon-oulussa.aspxTulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussa
Ydinjätehuollon uranuurtaja Posivahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ydinjätehuollon-uranuurtaja-Posiva.aspxYdinjätehuollon uranuurtaja Posiva
Maailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-vuonn-2030-vastauksia-huomisen-kysymyksiin.aspxMaailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiin
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Menetelmiä parempaan päätöksentekoonhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Menetelmia-parempaan-paatoksentekoon.aspxMenetelmiä parempaan päätöksentekoon
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Ikäteknologia arjen apuna ja turvanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ikäteknologia-arjen-apuna-ja-turvana.aspxIkäteknologia arjen apuna ja turvana
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Kansainvälinen yrittäjyys ei toteudu hetkessä vaan siihen kasvetaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kansainvälinen-yrittäjyys-ei-toteudu-hetkessä-vaan-siihen-kasvetaan.aspxKansainvälinen yrittäjyys ei toteudu hetkessä vaan siihen kasvetaan
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Jari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Jari-Gustafsson-Vanhoja-ja-uusia-taantuman-voittamiseksi.aspxJari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksi
Kovaakin kovempi vientituotehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kovaakin-kovempi-vientituote.aspxKovaakin kovempi vientituote
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Maailmalla ei ole parempaa innovaatiomalliahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailmalla-ei-ole-parempaa-innovaatiomallia.aspxMaailmalla ei ole parempaa innovaatiomallia
Digitaaliset ekosysteemit valtaavat alaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaaliset-ekosysteemit-valtaavat-alaa.aspxDigitaaliset ekosysteemit valtaavat alaa
Kolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspxKolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmoja