Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

Timo Korhonen

​​Ennen kaikki tehtiin moottoria myöten itse. Nyt komponenttivalmistus on siirtynyt alihankintaketjuun pala kerrallaan. Sisu käyttää Mercedes-Benz-kuorma-autojen moottoreita, vaihteistoja ja ohjaamoja.

– Ykkösasia on se, kuka kehittää tuotteet, sanoo Sisu Auton omistaja Timo Korhonen.

Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa

Petja Partanen | 24.5.2017

​Sisu ja Valtra ovat brändejä, jotka jalostavat suomalaisesta insinööritaidosta huippuluokan työkoneita. Digitalisaatiohuuman keskellä suomalainen kuljetusvälineteollisuus voi hyvin ja työllistää enemmän suomalaisia kuin Nokia matkapuhelinbisneksensä kulta-aikoina.

​Sisun runkorakenne on aivan eri maailmasta kuin muilla, Sisu Auton omistaja ja toimitusjohtaja Timo Korhonen kertoo viisiakselisen kuorma-autonrungon vierellä. 

Mitä raskaampi auto ja hankalampi maasto, sitä todennäköisemmin merkki on Sisu. Sora- ja puutavarakuljettajat arvostavat Sisun jäykän tikapuurungon tuomia ajo-ominaisuuksia, ja omistajayrittäjät taas sitä, että tehdas myy autot valmiiksi varusteltuna, täysin valmiina ajoon. 

Suomalaisen kuorma-autovalmistuksen tulevaisuus näyttää seitsemän lamavuoden jälkeen jälleen valoisalta. Karjaan tehtaalle ollaan pestaamassa kiireen vilkkaa kymmenen uutta ihmistä. Tuotanto nousee kolmesta neljään autoon viikossa.

– Viime viikolla tuli viisi tilausta.

Vuonna 1931 perustettu Sisu on läpi histo­riansa ollut insinööritalo, jossa on kehitetty aina jotakin uutta. Insinööriosaaminen piti yrityksen pinnalla myös kaikkien aikojen aallonpohjassa. Vuonna 2008 alkanut finanssikriisi hyydytti kotimaan kuorma-autokaupan täysin. Uusi omistaja Timo Korhonen sai kuitenkin yrityk­­sen konsulttibisneksen hyvään vauhtiin ja pidettyä tuotekehittäjät talossa yli vaikeimman ajan. 

– Konsulttiviennin tilauskanta on nyt 20 miljoonaa euroa, Korhonen kertoo.

Suurimpia asiakkaita ovat kiinalaiset kuorma-autovalmistajat.

TimoKorhonen_Sisu_E8R8126.jpg
Suuri osa Sisuista rakennetaan jo tehtaalla valmiiksi autoksi. Runko valmistuu omalla tehtaalla mitta­tilaustyönä asiakkaan tarpeeseen. 
​​

Kevät on traktoritehtaan sesonki

Lähes 400 kilometriä pohjoisempana Äänekosken Suolahdella Valtran tuotekehitysjohtaja Arto Hietanen vilkaisee tehdashallin taulua.

– Tänään meiltä valmistuu 33 traktoria.

Saksa, UK, Ranska, Irlanti… Määränpää lukee linjalla etenevien traktorien sivulasissa. Kevät on kiireisintä aikaa, sillä moni haluaa uuden traktorin ennen viljelysesongin alkua. 

Vaikka traktorien menekki on sekin ollut alamaissa, Valtra on onnistunut kasvattamaan markkinaosuuttaan monissa maissa. Tärkeä syy on neljännen sukupolven Valtra-tuoteperhe. Sen jokainen mallisarja on voittanut Machine of the Year -tittelin. Järeä T-sarja vei tittelin vuonna 2015, keskikokoinen N-sarja 2016 ja pian myyntiin tuleva pieni A-sarja vuonna 2017. 

Valtran historiaan mahtuu monta teknistä innovaatiota turvaohjaamosta portaattomaan vaihteistoon, mutta tekniikalla on nykyisin entistä vaikeampi erottautua kilpailijoista. 

– Voimansiirron, hydrauliikan ja moottorin toiminnan ja luotettavuuden pitää vain olla kunnossa, Arto Hietanen toteaa.

Sen sijaan traktorin käyttöliittymästä, siitä miltä laite näyttää, tuntuu ja kuulostaa, on tullut entistä tärkeämpi kilpailutekijä. Vaikka Valtran koneiden muotoilu on palkittu useaan otteeseen, Hietanen kertoo, että kyse ei ole pelkästä kauniista ulkokuoresta.

– Suunnittelu lähtee liikkeelle toiminnallisuudesta.

Esimerkiksi Valtran kiitetty ketteryys syntyy sijoittamalla jäähdytin, moottorin levein komponentti, etuakselin kohdalle.  Uusien koneiden peruskonseptissa on kaikki kohdallaan. Hietasen mukaan yksi 
selitys menestykseen on varsin arkinen. 

– Meidän suunnittelijoistamme aika moni on osa-aikamaanviljelijä. Asiakkaan tarpeet ymmärretään hyvin.

Asiakas on kuningas

Asiakkaiden kuuntelemisen suomalaiset konevalmistajat osaavat. Valtra on jo pitkään tehnyt traktorit pelkästään asiakastilausten perusteella. Tehtaan Unlimited-studio kustomoi Valtran asiakkaan haluamaan kuosiin vaikkapa erikoismaalauksen, -verhoilun ja -äänentoiston avulla.  

Järeisiin erikoisautoihin keskittyvä Sisu menee vielä pidemmälle. 

– Kun tehdään pieniä volyymeja, meidän pitää tehdä entistä jalompia laitteita. Se tarkoittaa, että tuotekehityksessä pitää mennä entistä pidemmälle, Korhonen kertoo.

Hyvä esimerkki ovat öljykentille suunnitellut jokapyörävetoiset Sisu-huoltoautot, jotka nopeuttavat öljykaivojen kunnossapitoa. Myös Polar-malliston ”vakioautojen” rungot suunnitellaan jokaista pultinreikää myöten kullekin asiakkaalle ja varustellaan valmiiksi ajoon. Tämä on tärkeä kilpailuvaltti pelkkiä alustoja myyviin kilpailijoihin verrattuna. 

– Me vastaamme koko tuotteesta, autosta alla ja kaikista järjestelmistä sen päällä.

Tuotteiden räätälöinti onnistuu vain, jos kokonaisuus on hanskassa. Korhosen mielestä juuri kokonaisuuden hallinta on suomalaisen konepajateollisuuden valtti. 

– Kun suomalaiset suunnittelijat tekevät tuotteita, meillä on hyvä kuva siitä, mitä asiakkaat niillä tekevät. Ja toisaalta meillä ymmärretään, miten terästä ja muita materi­aaleja valmistetaan, miten niistä syntyy osia ja lopulta komponentteja.

Kiinassa tilanne on täysin toinen, kertoo maan autoteollisuuden hyvin tunteva Korhonen.

– He ovat saattaneet kopioida lopputuotteen, mutta heillä ei ole hajuakaan siitä, miksi tuotteen ominaisuudet ovat sellaiset kuin ovat.

Suomalaisilla konevalmistajilla on vuosikymmenten kokemus omien teknologiaverkostojen rakentamisesta. Ei siis ihme, että Sisun suomalaisinsinöörien konsulttiosaamisella on Kiinassa kysyntää. 

Korhonen kertoo vastaavansa tämän tästä kysymykseen, miten vain sadan hengen yritys voi rakentaa tuollaisia erikoisautoja, maailmanluokan tuotteita.

– Selitän, että meidän ei tarvitse oikeastaan investoida kuin tuotekehitykseen, kaikessa muussa nojataan verkostoon. Komponenttivalmistajat tekevät omaa tuotekehitystään, ja teknologiaa 
kehittävät Suomessa yritykset, korkeakoulut ja VTT yhdessä, Korhonen kertoo.

Tämä tarina innostaa kiinalaiskuulijoita.

– Siellä yritetään rakentaa VTT:n kaltaista osaamista joka yrityksen sisälle.

Omistajalla on väliä

Jos suomalaisen konepajateollisuuden insinööriosaaminen on pysynyt, alan omistuksesta ei voi sanoa samaa. Vuosina 1994–2004 Sisu ja Valtra olivat samaa konsernia: omistajana ensin valtio, sitten Partek ja lopulta Kone. 

Vuonna 2004 Kone järjesteli omistuksiaan, jolloin Valtra-traktorit ja dieselmoottoritehdas päätyivät yhdysvaltalaiselle Agcolle, Sisun kuorma-autot suomalaiselle sijoittajaryhmälle.  

Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi ei taka­vuosien omistajanvaihdoksia kaipaa. 

– Me olimme sellainen ajopuu. Traktorien teko ei ollut kenenkään ydintoimintaa.

Kun amerikkalainen maatalouskonevalmistaja Agco halusi ostaa Valtran traktorituotannon, vastustus oli kovaa. Suolahden traktoritehtaan ja Linnavuoren Sisu Diesel -moottoritehtaan lopettamista pelättiin yleisesti, mutta kävikin täsmälleen päinvastoin. 

– Me olemme saaneet hyvin investointeja, niin tuotekehitykseen kuin tehtaisiin, Rautjärvi kertoo. 

Nyt Linnavuoren moottoritehdas toimittaa moottoreita paitsi Valtralle, myös Agcon muihin traktorimerkkeihin: Massey Fergusoniin, Fendtiin ja Challengeriin.


jarijaarto_1.jpg
– Kun olemme tuoneet uusia luokkansa parhaita malleja myyntiin, meidän on paljon helpompi saada parhaat jakelijat innostumaan meidän tuotteestamme. Se on näkynyt markkinaosuuden kasvuna, kertoo Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi (vas). 

TimoKorhonen_Sisu_E8R7986.jpg
– Nykytraktorin voimansiirto ja hydrauliikka toimivat pitkälti tietotekniikan varassa, sanoo tuotekehitysjohtaja Arto Hietanen.​

Konsultista kuorma-autotehtailijaksi

Myös Sisu on saanut kuorma-autobisneksen päälle ymmärtävän omistajan, ja vielä kotimaisen sellaisen. Kun aikanaan Sisun tuotekehitystä ja kilpatallia vetänyt Timo Korhonen palasi konsulttina taloon vuonna 2006, bisnes oli kuralla. 

– Mutta meillä oli hemmetin hyvä porukka.

Pian Korhonen omisti kuorma-autotehtaan – ja melkoisen pankkilainan. Jos aiempia omistajia ei tehtaalla juuri nähty, Korhonen on paikalla ensimmäisenä aamulla. Myös Sisun koeajotilaisuuksissa omistaja on tuttu näky. 

– Käyn niissä aina kun pääsen. On tärkeä nähdä asiakkaita. Se rakentaa luottamusta. 
Kun asiakas ostaa Sisun ja jos homma ei menekään niin kuin pitää, hän tietää ketä syyttää, Korhonen sanoo.

Kasvollinen omistaja ja uusi bisnesmalli ovat toimineet.  Viime vuonna Sisu teki jo tulosta, 10 prosenttia liikevaihdosta. 

Valtrakaan ei voi levätä laakereillaan, vaikka omistus on toisella mantereella. 

– Kaikki on meistä itsestä kiinni. Meidän pitää pysyä tosi hyvinä, jotta pärjätään konsernin sisäisessä kilpailussa, Rautjärvi toteaa.

Nyt Korhonen uskaltaa jo naureskella taka-vuosien puheille, ettei konepajateollisuuteen kannata satsata, koska se kuitenkin siirtyy Kiinaan tai Intiaan.

– Suomalainen kuljetusvälineteollisuus, kumipyörillä kulkevat laitteet sekä laivat ja nosturit tekevät tänä päivänä yli 7 miljardin liikevaihdon ja työllistävät alihankkijoineen suoraan 18 000 suomalaista, välillisesti kaksinkertaisen määrän, Timo Korhonen muistuttaa.  

Vientiin menee yli 75 prosenttia tuotteista, ja alan kansantaloudellinen merkitys on melkoinen. Vertailun vuoksi: huippuvuonnaan 2000 kännykkäjätti Nokia työllisti hieman alle 25 000 ihmistä Suomessa. 

Insinöörivetoinen isojen koneiden valmistus näyttää olevan suomalaisten heiniä tulevaisuudessakin.


Valtra

  • 895 työntekijää, 116 tuotekehittäjää
  • Vuosituotanto 7 000 traktoria
  • Omistaja: Agco
  • Tekee t&k-yhteistyötä VTT:n, Aalto-yli­o­piston sekä Lappeenrannan ja Tampereen teknillisten yliopistojen kanssa. VTT tekee EU:n traktoridirektiivin mukaiset tarkastukset Valtran tuotteille.


Sisu Auto

  • 100 työntekijää, 25 tuotekehittäjää
  • Vuosituotanto 150 autoa
  • Omistaja: Timo Korhonen
  • Tekee t&k-yhteistyötä VTT:n, Oulun yliopiston ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.



Jari Rautjärvi

  • Ikä: 54 v
  • Syntynyt: 2.1.1963
  • Koulutus: KTM
  • Ura: AGCO Corporation Vice President & Managing Director, Valtra 2007– (Global Brand Lead Valtra, 2015–), Valtra, Latinalaisen Amerikan toiminnot, talous- ja rahoitusjohtaja, 1999–2003, Valtra EAME & AGCO Nordics, tietohallintojohtaja, 2004–2007, Valtra EAME, markkinointijohtaja, 2007
  • Perhe: vaimo ja kaksi lasta
  • Harrastukset: järjestötoiminta, hyötyliikunta ja matkailu
 

Timo Korhonen

  • Ikä: 58 v
  • Syntynyt: 1958
  • Koulutus: koneinsinööri
  • Ura: koneupseeri Merivoimat 1978–87, tuotekehitysjohto, Oy Sisu Auto Ab, 1988–1996; tuotepäällikkö W46 ja W64, Wärtsilä Diesel Technology Inc; oma yritys DRT Diesel Engineering Oy vuodesta 1997; tuotekehitysjohtaja, Oy Sisu Auto Ab 2007; toimitusjohtaja vuodesta 2010; yrittäjä Suomen Autoteollisuus-konserni vuodesta 2013 lukien
  • Perhe: naimisissa, kaksi lasta nykyisestä ja kaksi edellisestä avioliitosta
  • H​arrastukset: Kiinan kieli ja kulttuuri, kuljetusvälineteollisuushistoria, vanhat Alfa Romeot


Arto Hietanen

  • Koulutus: koneinsinööri, Jyväskylän Teknillinen Opisto
  • Ura: Valtran tuotekehitys-osastolla 1985 tutkija-asentajana, pian tämän jälkeen nimitettiin voimansiirtojaokseen vastaavaksi suunnittelijaksi; 1990 voimansiirto- ja hydrauliikkajaoksen päällikkö; tuote-kehitysjohtaja vuodesta 2009 lähtien​



1917 Suomi itsenäistyy.

1926 Valtio perustaa kivääritehtaan Jyväskylän Tourulaan.

1931 Suomen Autoteollisuus Oy aloittaa Sisu-kuorma-autojen valmistuksen.

1942 Valtion teknillinen tutkimuslaitos perustetaan.

1951 Ensimmäinen Valmet-traktori Tourulan tehtaalla.

1975 Valtiosta Sisun suurin omistaja.

1979 Valmet ostaa ruotsalaisen Volvon traktorituotannon.

1986 Sisu kulkee viinalla, Valmet-traktori rypsiöljyllä. Testit vaihtoehtoisilla 
polttoaineilla tekee VTT.

1991 Jouko Kallio voittaa Sisu Racingin SR 340:llä paalupaikalta kymmenen perättäistä EM-osakilpailua 
ja mestaruuden. Timo Korhosen johtama kilpatalli vei ratakuorma-autojen Euroopan mestaruuden kolmasti perättäin.

1994 Sisu ja Valmet yhdis­tyvät. Valtio-omisteinen kumipyöräteollisuus halutaan ajaa pörssiin. 

1997 Partek ostaa Sisun. Valmet-traktoritehtaasta tulee Sisu Traktorit Oy, sitten Valtra Oy. Sisu ja Renault aloittavat yhteistyön kuorma-autojen valmistuksessa.

2002 Kone Oy ostaa Partekin.

2004 Kone pilkkoo Partekin. Valtran traktoritoiminnot sekä Sisun dieselmoottorit myydään yhdysvaltalaiselle Agcolle. Suomalainen sijoittajaryhmä ostaa Oy Sisu Auto Ab:n.

2010 Sisu Auto -konserni siirtyy Olof Eleniuksen ja Timo Korhosen omistukseen. Sisu Auto yhteistyöhön maailman suurimman hyötyajoneuvovalmistaja Daimler AG:n kanssa. 
Uusi Sisu Polar -mallisto. 

2012 Sisu Polar on Vuoden kuorma-auto Suomessa.

2013 Valtra perustaa traktoreitaan erikoisvarustelevan Unlimited-studion. Timo Korhonen ostaa Sisun koko osakekannan.

2014 Sisu Polar Euro 6 -tuotteisto markkinoille. 

2016 Neljännen sukupolven Valtra-traktorit kahmivat palkintoja. 

2017 Suomi 100 vuotta, Sisu 86 vuotta, VTT 75 vuotta, Valtra 66 vuotta.


Kuvat Miika Kainu


 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2017.aspxImpulssi 2/2017
Brasilia viitoittaa bioenergian tietähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Brasilia-viitoittaa-bioenergian-tieta.aspxBrasilia viitoittaa bioenergian tietä
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Teollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollisuuden-kyberturvallisuus-paranee-yhteistyolla.aspxTeollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllä
Matti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaajahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Matti-Apunen-Ongelma-nimelta-huippuosaaja.aspxMatti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaaja
Tositoimia Suomen nostamiseksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tositoimia-Suomen-nostamiseksi.aspxTositoimia Suomen nostamiseksi
Digitalisaatio tasoittaa erojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisaatio-tasoittaa-eroja.aspxDigitalisaatio tasoittaa eroja
Maailma kuluttajien silminhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-kuluttajien-silmin.aspxMaailma kuluttajien silmin
Mitä kuuluu Australiaan?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-kuuluu-Australiaan.aspxMitä kuuluu Australiaan?
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Uutta virtaa elektroniikkateollisuuteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uutta-virtaa-elektroniikkateollisuuteen.aspxUutta virtaa elektroniikkateollisuuteen
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Joustavan energiatuotannon kärkimaaksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Joustavan-energian-karkimaaksi.aspxJoustavan energiatuotannon kärkimaaksi
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Kaikki katseet uudistumiseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaikki-katseet-uudistumiseen.aspxKaikki katseet uudistumiseen
Laitteet kämmenen kokoisiksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Laitteet-kammenen-kokoisiksi.aspxLaitteet kämmenen kokoisiksi
Mahdollisuus piilee haasteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mahdollisuus-piilee-haasteissa.aspxMahdollisuus piilee haasteissa
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
VTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuuttahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Nuoret-tutkijat-tekevat-tulevaisuutta.aspxVTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuutta
Ydinjätehuollon uranuurtaja Posivahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ydinjätehuollon-uranuurtaja-Posiva.aspxYdinjätehuollon uranuurtaja Posiva
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Tulevaisuuden sensorihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-sensori.aspxTulevaisuuden sensori
Autonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeastihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Autonomiset-jarjestelmat-yleistyvat-teollisuudessa-nopeasti.aspxAutonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeasti
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle
Asiakasasenteen airuethttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asiakasasenteen-airuet.aspxAsiakasasenteen airuet
Kestävästi lankaa puukuidustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestavasti-lankaa-puukuidusta.aspxKestävästi lankaa puukuidusta
Tuottoa sijoituksillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Hybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/hybridimenetelmilla-uusia-ratkaisuja-metallien-kierratykseen.aspxHybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseen
Kaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttäväähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaivostoiminnasta-kestavaa-ja-hyvaksyttavaa.aspxKaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttävää
Täydellinen arktisten ratkaisujen pilottiympäristöhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Taydellinen-arktisten-ratkaisujen-pilottiymparisto.aspxTäydellinen arktisten ratkaisujen pilottiympäristö
Uusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyynhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusia-ratkaisuja-kaupunkitulvien-ehkaisyyn.aspxUusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyyn
ChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Chemsheet-innovaatioilla-tietä-uusille-ratkaisuille.aspxChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuille
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Samaa säätöä seuraavat 100 vuottahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Samaa-säätöä-seuraavat-100-vuotta.aspxSamaa säätöä seuraavat 100 vuotta
Avoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Avoimen-lahdekoodin-infrastruktuuri-sahkomekaanisen-alan-tuotekehityksessa.aspxAvoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessä
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Elintarvikkeet muutoksessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
SMACC – älyä koneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Kasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kasvua-ja-uusia-mahdollisuuksia-piifotoniikassa.aspxKasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassa
Terveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveytta-ja-tehokkuutta-ruuan-laadusta-tinkimatta.aspxTerveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättä
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?