Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​​

Suomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseen

Esko Lukkari | 10.5.2017

​TransSmart-tutkimusohjelma on ollut suurponnistus vähähiilisen ja älykkään liikenteen kehittämiseen. 

VTT:n tutkimusprofessorin Nils-Olof Nylundin mukaan viime vuonna päättyneen TransSmart-tutkimusohjelman saavutukset tiivistyvät viiteen asiaan: eri toimijoiden verkottaminen, sähköisen bussiliikenteen kehittäminen ja bussituotannon käynnistäminen, liikenteen älypalvelut, biopolttoaineiden käytön edistäminen sekä ilmasto- että energia­strategian tausta-aineisto liikenteen päästöjen vähentämiseksi. 

Ohjelma sitoi yhteen neljän ministeriön, kahden valtion viraston, teollisuuden, yliopistojen ja kaupunkien tulevaisuuden liikennehankkeet. Tutkimus jatkuu liikenteen TransDigi-yhteistoiminta-alustahankkeessa, jossa on mukana VTT:n lisäksi valtionhallintoa, neljä yliopistoa, neljä ammattikorkeakoulua ja yrityksiä. Helsingin seudun liikenne HSL on tehnyt VTT:n kanssa kolmen miljoonan euron sopimuksen älykkään vähähiilisen joukkoliikenteen kehittämisestä. 

 
Automaattisen ajamisen kehittämisessä TransSmart on ollut yhteistyössä lähes kaikkien eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa. 

 

Sähköisen liikenteen hankkeet ​

Sähköisiä hyötyajoneuvoja on kehitetty ECV-hankkeessa ja sen eBus-projektissa. Sitä ovat tukeneet VTT:n ajoneuvo- ja akkutestauslaboratoriot, joissa mitataan akkukennojen, akustojen, sähkömoottoreiden, tehoelektroniikan ja sähköisten voimalinjojen ominaisuuksia. Näiden pohjalta on käynnissä HSL:n sähköbussien ePELI-pilottihanke viimeisenä askeleena ennen sähköbussiliikenteen kaupallista kilpailutusta.

EBus-projektissa toteutettiin Kabus-bussikorille rakennettu sähköbussiprototyyppi, joka toimii nyt yrityksille avoimena t&k-alustana akkujen, sähkömoottorien ja pikalatausratkaisujen ja ajoneuvoautomaation kehittämisessä. Tältä pohjalta syntyi myös VTT:n spin-off-yritys sähköbussivalmistaja Linkker.  

 
– Liikkuva laboratorio on paitsi fyysinen myös digitaalinen alusta sähköbussien, hyöty­-
ajoneuvojen ja työkoneiden käyttövoimarat­kaisujen ja automaation kehittämiseen, kertoo VTT:n tutkimustiimin päällikkö Mikko Pihlatie.  

 
Sähköbussien peräkkäin kytkemistä ja bus­sien omaehtoista lataamista kehitetään EU-hankkeissa ja myös HSL:n kanssa. Automaattisten last-mile-bussien palvelukonseptin kehittämisessä vastuutahona on ollut Metropolia, joka vetää vuonna 2020 päättyvää EU:n rahoittamaa SOHJOA-projektia. Robottibusseja on jo testattu Tampereella, Helsingissä ja Espoossa.

 
VTT:llä on Tampereella myös automaattisen auton teknologian kehittäminen: Citroënin pohjalle on rakennettu robottihenkilöauto Marilyn. 

 
– Auton älykkyys pystyy hoitamaan 85 prosenttia tilanteista, mutta se ei riitä. Ilman käsiohjausta se ei ole vielä ajanut julkisessa liikenteessä. Tänä keväänä auton kyvykkyyttä testataan ja kehitetään iteratiivisesti liikenteessä, kertoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila

 
Autossa on 70 000 euron arvosta älytekniikkaa: kameroita, lämpökameroita, tutkia, GPS-paikantimia. Suljetut kaistat tai sään ääriolosuhteet ovat vielä autolle haaste. 

 

Biopolttonesteissä johtava maa 

Suomi on biopolttoaineiden kehittämisen kärkimaita, ja TransSmart on ollut avainasemassa käytön edistämisessä. Uuden energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttonesteiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 15 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.   

– TransSmartin jatkoksi käynnistyi viime vuonna BioSata-hanke. Osana sitä kaikki HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin Staran kuorma-autot ja työkoneet siirtyvät vuoteen 2020 mennessä biopolttoaineisiin, Nylund kertoo. 

 
HSL käyttää vuosittain 35 000 ja Stara 2 000 tonnia polttonesteitä.

 
– Biopolttonesteiden toimittajat UPM, Neste ja St1 ovat sitoutuneet toimittamaan vuonna 2019 kaiken HSL:n liikenteen biopolttoaineen, hän sanoo. 

 
Pääkaupunkiseutu toimii pilottina biopolttoaineissa. Työ- ja elinkeinoministeriö rahoittaa BioSata-projektia, joka on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -hanketta. 

 

Älypalvelut tulossa​ 

Ihmisten ja tavaroiden kuljettaminen on hoidettava tulevaisuudessa tehokkaasti ja vähäisin päästöin kehittynyttä teknologiaa hyödyntäen. Tietotekniikka helpottaa muun muassa eri kulkutapoja saumattomasti yhdistäviä matkaketjuja ja uudistaa palvelumalleja, kuten autojen yhteiskäyttöä. 

Älyliikenteen liiketoiminta on ollut B2C- ja B2B-painotteista, mutta nyt myös kuluttaja­markkinat ovat kiihtymässä. Uusiin toiminta­malleihin ja innovaatioihin kuuluvia avain­sanoja ovat ekosysteemit, PPPP (public-private-people partnership), joukkoistaminen, sosiaalinen media ja ”Liikkuminen palveluna” -konsepti (MaaS – Mobility as a Service).

 
Liikenteen älypalveluissa TransSmartin painopiste oli VTT:n johtavan tutkijan Raine Hautalan mukaan käyttäjäkeskeisten liikkumispalvelujen ja resurssitehokkaan liikennejärjestelmän kehittämisessä. 

 
VTT on koordinoinut kansallisia MaaS-projekteja ja yhtä kansainvälistä projektia, jossa muut tutkimuskumppanit ovat Chalmersin teknillinen yliopisto ja AustriaTech.

 
– Yksi avainhanke on vuonna 2018 päättyvä Living Lab Bus. Se on Linkkerin sähköbussiin rakennettu avoin kokeiluympäristö nopeuttamaan älypalvelujen toteuttamista ja muuta tuotekehitystä. Bussien sensoreilla kerättävän datan avulla voidaan muun muassa tuottaa ajantasaista tietoa kuljettajalle ja matkustajille sekä tietoa bussien liikkumisesta, Hautala sanoo.

 
– Helsingissä linjan 23 bussi on kerännyt dataa tammikuusta lähtien. Matkustajille näkyvät älypalvelukokeilut aloitetaan keväällä, ja ne laajentuvat syksyllä kymmeneen sähköbussiin. Vastaavia kokeiluja ja kehitystyötä tullaan tekemään Tampereella ja Turussa.

 
Living Lab Bus -hankkeessa on tällä hetkellä mukana kuusi kotimaista yritystä, neljä tutkimuslaitosta, HSL sekä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupungit. Ensimmäinen ulkomainen yritys tulee mukaan keväällä, jolloin myös bussimatkustajia osallistutetaan älypalveluiden kokeiluihin.

​​

_kimmo_erkkilä_05.jpg

Sähköbussien kysyntä kasvaa

Suomen sähköautoteollisuuden avainyhtiö Linkker ottaa seuraavaa isoa kehitysaskelta.

 
Linkker on nostamassa bussiensa vuosi­myynnin kymmenkunnasta autosta satoihin. Myyntialue laajenisi Länsi-Eurooppaan ja ehkä Aasiaan.

 
– Tarvitsemme lisää resursseja, jotta pääsemme kasvussa kiihdytyskäyrälle, liiketoiminnan kehitysjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo. 

 
Linkker hakee tällä hetkellä aktiivisesti kumppanuuksia maantieteellisen laajentumisen mahdollistamiseksi.

 

Sähköbussi halpenee

Sähköbussien kysynnän uskotaan kasvavan jyrkästi, kun volyymit kasvavat ja niiden hinnat tavoittavat dieselbussien hintoja. Sähköbusseja myydään vuonna 2020 maailmassa ehkä jo 50 000.

 
Pariisi ja Amsterdam aikovat säh-köistää bussiliikenteensä vuoteen 2025 mennessä. Helsingin tavoitteena on 30 prosenttia.

 
Linkkerin kovimmat kilpailijat ovat Tampereen sähköbussikilpailutuksen voittanut puolalainen Solaris, hollantilainen VDL ja hollantilaiskiinalainen Ebusco. Volvo on tulossa markkinoille, ja ainakin Scania sekä Mercedes-Benz seuraavat perässä.

 
– Kilpailutilanne muuttuu, ja meillä on kiire, Erkkilä sanoo.  

 
Linkker oli lähes ensimmäinen yhtiö, joka kehitti tuotantovalmiin sähköbussikonseptin ja vei sen markkinoille. Etumatkasta ei aiota luopua. 

 

Valmistusta Suomen ulkopuolellakin

Linkkerissä on mietitty sitäkin, että Fortacon rinnalla olisi toinen sopimusvalmistaja.

 
– Volyymien kasvaessa emme pärjää vain Suomen tuotannolla, jos aiomme Aasian markkinoille, Erkkilä sanoo.

 
Sähköbussi on vielä tuplasti dieselbussia kalliimpi, jonka saa nyt 200 000–240 000 eurolla. 

 
– Satojen autojen sarjoilla voisimme pudottaa sähköbussin hintaa 50 000 eurolla. Tuhansien autojen sarjoissa eroksi dieselbussiin jää ehkä vain akun hinta.

 
Sähköbussien käyttö- ja huoltokustannukset ovat dieseliä halvemmat. Niissä ei ole vaihteita, ja moottori on helppohuoltoinen. Bussi on päästötön ja äänetön, ja se lämmitetään ja jäähdytetään ilmalämpöpumpuilla.

 
Linkkerin moottoritoimittaja on kotimainen Visedo Oy. Sen valmistama magneettimoottorin teho on 180 kWh.

 
– Kymmenessä vuodessa sähköbussin hankintahinnan ero dieselbussiin verrattuna on kuitattu, Erkkilä sanoo.

 

Fortacolla uusi tuotantolinja

Sastamalassa toimiva Fortaco on saanut valmiiksi uuden tuotantolinjan.  

 
– Sillä voidaan valmistaa 200 bussia vuodessa, mutta määrä on kaksinkertaistettavissa. Kapasiteetin raja on noin tuhannessa bussissa, Erkkilä sanoo.

 
Linkkerin alumiinirunkoinen bussi kuluttaa sähköä 30 prosenttia kilpailijoitaan vähemmän. Kevyen rungon takia bussien 55 ja 63,5 kWh:n sähköakut ovat kevyempiä. Bussi kulkee yhdellä kilowattitunnilla kilometrin.

 
Pikaladattavan 55 kWh:n akun lataa keskimääräistä 10 kilometrin kaupunkireittiä varten kolmessa minuutissa. Täyslatauksella bussi kulkee 30 kilometriä. Latausväli ei ole kaupungissa ongelma. Busseja ladataan matkan varrella tai reittien päätepisteissä. Näin akut eivät tyhjene. 

 
Linkkerillä on työn alla parikymmentä sähköbussia, ja asiakkaille 
on toimitettu kymmenkunta. Kööpenhaminaan on toimitettu kaksi, 
ja Turkuun on valmistumassa viides. Helsinki on saanut jo muutaman bussin 12 auton tilauksestaan.​

 

 
Kuvat: Juho Kuva, Antonin Halas​

 

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2017.aspxImpulssi 2/2017
ChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Chemsheet-innovaatioilla-tietä-uusille-ratkaisuille.aspxChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuille
Impulssi 1/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Infinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Infinited-Fiber-tuo-muutoksen-tekstiiliteollisuuteen.aspxInfinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteen
Älylasit haastavat kännykänhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alylasit-haastavat-kannykan.aspxÄlylasit haastavat kännykän
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Suomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-suuntaa-vahahiiliseen-alyliikenteeseen.aspxSuomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseen
Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisellahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Wärtsilän-Jaakko-Eskolaä-Menestymme-vain-innovoinnilla-ja-uusiutumisella.aspxWärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella
Matti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaajahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Matti-Apunen-Ongelma-nimelta-huippuosaaja.aspxMatti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaaja
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Salofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Salofa-tuo-pikatestit-terveyden-ja-ympariston-seurantaan.aspxSalofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaan
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Lämpöaistimus on monen tekijän summahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Lampoaistimus-on-monen-tekijan-summa.aspxLämpöaistimus on monen tekijän summa
Maailma kuluttajien silminhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-kuluttajien-silmin.aspxMaailma kuluttajien silmin
Uutta virtaa elektroniikkateollisuuteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uutta-virtaa-elektroniikkateollisuuteen.aspxUutta virtaa elektroniikkateollisuuteen
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Mallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mallinnuksen-ja-simuloinnin-hyodyntaminen-uusissa-voimalaitoskonsepteissa.aspxMallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissa
Suomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tyhjä-artikkeli-3-numerolle-1.aspxSuomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Älyliikenteestä suomalaisia vientivalttejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alyliikenteesta-suomalaisia-vientivaltteja.aspxÄlyliikenteestä suomalaisia vientivaltteja
Autonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeastihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Autonomiset-jarjestelmat-yleistyvat-teollisuudessa-nopeasti.aspxAutonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeasti
Tekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoaly-paljastaa-sydanpotilaan-komplikaatioriskin.aspxTekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskin
Impulssi 2/2015http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2015.aspxImpulssi 2/2015
Huoltoapua astronauteillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Huoltoapua-astronauteille.aspxHuoltoapua astronauteille
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Ilman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ilman-hiilidioksidista-raaka-aine-polttoaineisiin-kemikaaleihin-ja-ruokaan.aspxIlman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaan
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Impulssi 1/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2016.aspxImpulssi 1/2016
Avoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Avoimen-lahdekoodin-infrastruktuuri-sahkomekaanisen-alan-tuotekehityksessa.aspxAvoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessä
VTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuuttahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Nuoret-tutkijat-tekevat-tulevaisuutta.aspxVTT:n nuoret tutkijat tekevät tulevaisuutta
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Panimolaboratorio – Paremman oluen puolestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Panimolaboratorio-paremman-oluen-puolesta.aspxPanimolaboratorio – Paremman oluen puolesta
Mediatuotannossa ja asumispalveluissa valmistaudutaan 5G-verkkoonhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mediatuotannossa-ja-asumispalveluissa-valmistaudutaan-5G-verkkoon.aspxMediatuotannossa ja asumispalveluissa valmistaudutaan 5G-verkkoon
Impulssi 2/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2014.aspxImpulssi 2/2014
Impulssi 1/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2017.aspxImpulssi 1/2017
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?
Uudenlaista liiketoimintaa selluloosastahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudenlaista-liiketoimintaa-selluloosasta.aspxUudenlaista liiketoimintaa selluloosasta
IPR edellä ulkomaillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/IPR-edella-ulkomaille.aspxIPR edellä ulkomaille
Impulssi 2/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle