Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

arktiset ratkaisut

​​​​​​​​​

Täydellinen arktisten ratkaisujen pilottiympäristö

Sami Anteroinen | 9.11.2016

​VTT kehittää arktisen ja kylmän alueen ratkaisuja muokkaamaan globaalin teollisuuden ja liikenteen tulevaisuutta.

Turvallinen, ympärivuotinen merenkulku erittäin haavoittuvalla arktisella alueella on kovan luokan haaste, sillä toimiminen kylmissä ja herkissä ilmasto-oloissa edellyttää poikkeuksellisen luotettavia ja kestäviä ratkaisuja. VTT:n tutkijat Jaakko Heinonen ja Vilho Jussila ovat vakuuttuneita siitä, että suomalaisilla on paljon sellaista arktista osaamista, jonka varaan voi rakentaa.

– Perinteisesti laivat ovat olleet maailmalla meidän ykkösjuttumme, mutta muitakin keihäänkärkiä nousee, tästä hyvänä esimerkkinä on merituulivoima, Heinonen toteaa.

Pohjoisessa onkin nyt vetoa, kun arktiset ja kylmät alueet ovat maailmanlaajuisen mielenkiinnon kohteena. Arktisen alueen luonnonvarat eli öljy, kaasu ja mineraalit kiinnostavat, sillä ilmastonmuutoksen vuoksi niihin päästään nyt helpommin käsiksi. Samaan aikaan uusien meriteiden, kuten Koillis- ja Luoteisväylän, käyttöönotto avaa suuria mahdollisuuksia suomalaiselle laivanrakennusteollisuudelle.

 

Meriresurssi käyttöön

VTT:llä puhutaan arktisista ja kylmistä alueista laajemmassa kontekstissa, jossa meri näyttäytyy resurssina. Meri voi olla "multi-platform" monenlaiselle toiminnalle ja muun muassa ravinnon, energian ja jopa viihteen lähde.

– Esimerkiksi uusiutuvan energian tuotanto, liikenne, kauppa, turismi ja kalastus kuuluvat meriresurssiajattelun piiriin, Heinonen täsmentää.

Laivapuolella on selvää, että kehitys on kovaa – ja kestävää. Uusia tuulia edustavat muun muassa nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävät LNG-laivat. Tutkija Vilho Jussila pohtii, ettei herkille arktisille aluille kenties tulisi muunlaisia aluksia jatkossa päästääkään.

– Näin saataisiin pienhiukkaspäästöt pois. Lisäksi aluksen vaurioituessa vaikutus ympäröivään merialueeseen olisi huomattavasti pienempi.

 

Luonnon oma testbed-ympäristö

Heinonen ja Jussila eivät usko, että minkään kansainvälisen toimijan brändi kestää, jos yritystä pidetään arktisen luonnon pilaajana. Siksi ympäristötietoisuuden voimistuessa Suomella onkin täydet mahdollisuudet toimia eräänlaisena testbed-ympäristönä, jossa eri tahot voivat testata tuotteitaan ja palvelujaan.

– Suomessa on olosuhteet, jotka mahdollistavat täyden mittakaavan testit. Kyseessä on lähes arktinen pilottiympäristö, Heinonen arvioi.

Testejä tukee sinivalkoinen mallinnus- ja simulointiosaaminen. Heinosen mukaan kovissa, autenttisissa olosuhteissa tehtyjä testejä ei voida korvata kokonaan simulaatioilla, mutta monta turhaa välivaihetta voidaan eliminoida.

– Yritys ja erehdys -metodin käyttö vähenee.

 

Testiosaaminen yhteen paikkaan

VTT:n tavoitteena onkin rakentaa maailmanluokan arktisten ratkaisujen yhteensopivuuden validointiympäristö, joka toisi yhteen kansakunnan erikoisosaamisalueet. Saman ympäristön alle voitaisiin sijoittaa ainakin mittausta, merirakenteiden verifiointia, laskentaohjelmistoja ja automaattisten satamaoperaatioiden kehitystyötä.

– Jään ja lumen aiheuttamat haasteet esimerkiksi logistiikassa ja kunnossapidossa kaipaavat ratkaisuja. Tehokkuuden lisäksi myös turvallisuus paranee, Vilho Jussila toteaa.

Arktisen testauskeskuksen rakentaminen olisi luonteva jatke VTT:n arktisten alueiden strategialle, joka on petrannut juoksuaan viime vuosina. Vuonna 2001 taloon tullut Heinonen katsoo, että arktinen teema nousi isosti VTT:n agendalle 2013 ja valikoitui kärkiohjelmaksi vuoden 2015 alussa.

– Ensimmäinen arktinen buumi meillä koettiin jo 1980-lupun lopussa, joten kysymys on pitkästä jatkumosta.

 

Tunne jää

Tutkijoiden työssä keskeistä on erilaisten jäärakenteiden vuorovaikutus. Heinosen mukaan yksi arktisten ja kylmien alueiden visaisimmista pähkinöistä liittyy laivoihin ja merirakenteisiin kohdistuvaan jääkuormaan.

– Tätä ei vieläkään ymmärretä täysin, mutta pääsemme kuitenkin koko ajan syvemmälle siihen, miten esimerkiksi potkurilaitteet ja merirakenteet kestävät jääkuormaa, hän toteaa.

Kyse on myös siitä, miten jäätä vastaan puskevien alusten moottorit saadaan toimimaan ihanteellisissa rajoissa – ja miten esimerkiksi merituulivoimapuistojen tuotanto turvataan. VTT:n tutkijat pureutuvat näihin teemoihin, vaikka suoraa rahoitusta teollisuudelta on tarjolla vain rajallisesti.

– Työ on kuitenkin tärkeää, koska jääkuorma on keskeinen kriteeri eri rakenteiden ja laitteiden suunnittelussa, Heinonen lisää.

Kun jään ominaisuudet ja käyttäytyminen ymmärretään, voidaan arktisilla alueilla hyödyntää automaatiota nykyistä paljon enemmän muun muassa etävalvontaa ja -hallintaa käyttämällä. 

 

Kylmä on kuuma

Kuinka paljon arktisen ja kylmän alueen ratkaisuja sitten tarvitaan planeetalla, joka lämpenee koko ajan? Heinonen ja Jussila muistuttavat, ettei talvi ole kadonnut pohjoiselta pallonpuoliskolta ja esimerkiksi viisi vuotta sitten lähes koko Itämeri sai jääpeitteen.

– Itämeri ja Pohjanlahti ovat meille keskeisiä kohteita, mutta mahdollisuuksia on myös esimerkiksi Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa, Heinonen toteaa ja lisää, että suomalaisilla on uniikkia osaamista, jolle on nyt kysyntää eri puolilla maailmaa. 

– Kansallinen cleantech-toiminta linkittyy vahvasti EU:n Blue Growth – Merestä kasvua -ohjelmaan. Kestävä kehitys on tässä perusarvo ja Suomen on oltava eturintamassa sen edistämisessä, Heinonen toteaa.

– Sieltä löytyy niitä liiketoimintamalleja, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen, hän uskoo.   

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Laitteet kämmenen kokoisiksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Laitteet-kammenen-kokoisiksi.aspxLaitteet kämmenen kokoisiksi
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Onko tulevaisuudessa jätevettä?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
SMACC – älyä koneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?
Menetelmiä parempaan päätöksentekoonhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Menetelmia-parempaan-paatoksentekoon.aspxMenetelmiä parempaan päätöksentekoon
Terveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveytta-ja-tehokkuutta-ruuan-laadusta-tinkimatta.aspxTerveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättä
Tulevaisuuden sensorihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-sensori.aspxTulevaisuuden sensori
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Voimaa potkurikehitykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voimaa-potkurikehitykseen.aspxVoimaa potkurikehitykseen
Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisellahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Wärtsilän-Jaakko-Eskolaä-Menestymme-vain-innovoinnilla-ja-uusiutumisella.aspxWärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Ihmisten jäljillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ihmisten-jaljilla.aspxIhmisten jäljillä
Merenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Merenkulku-murroksessa-aly-tulee-komentosilloille.aspxMerenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloille
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Älylasit haastavat kännykänhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alylasit-haastavat-kannykan.aspxÄlylasit haastavat kännykän
Impulssi 2/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2014.aspxImpulssi 2/2014
Kyberturvallisuuden puolesta monella rintamallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuuden-puolesta-monella-rintamalla.aspxKyberturvallisuuden puolesta monella rintamalla
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Suomi on pidettävä houkuttelevanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-pidettava-houkuttelevana.aspxSuomi on pidettävä houkuttelevana
For Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudellehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/For-Industry-veturina-Suomen-valmistavalle-teollisuudelle.aspxFor Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudelle
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Kone on inhimillisempihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kone-on-inhimillisempi.aspxKone on inhimillisempi
Impulssi 1/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Robottiautojen esiinmarssihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robottiautojen-esiinmarssi.aspxRobottiautojen esiinmarssi
Lämpöaistimus on monen tekijän summahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Lampoaistimus-on-monen-tekijan-summa.aspxLämpöaistimus on monen tekijän summa
Kasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kasvua-ja-uusia-mahdollisuuksia-piifotoniikassa.aspxKasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassa
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Energiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiavarastojen-kysynta-kasvaa-vauhdilla.aspxEnergiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdilla
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Elintarvikkeet muutoksessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Joustavan energiatuotannon kärkimaaksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Joustavan-energian-karkimaaksi.aspxJoustavan energiatuotannon kärkimaaksi
Kovaakin kovempi vientituotehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kovaakin-kovempi-vientituote.aspxKovaakin kovempi vientituote
Ydinjätehuollon uranuurtaja Posivahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ydinjätehuollon-uranuurtaja-Posiva.aspxYdinjätehuollon uranuurtaja Posiva
Impulssi 2/2015http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2015.aspxImpulssi 2/2015
Minima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Minima-Processor-Oy-Energiatehokkuuden-maailmanennätys-kiihdyttää-IoT-kehitystä.aspxMinima Processor Oy – Energiatehokkuuden maailmanennätys kiihdyttää IoT-kehitystä
IPR edellä ulkomaillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/IPR-edella-ulkomaille.aspxIPR edellä ulkomaille
Kolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmojahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspxKolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmoja
Mallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mallinnuksen-ja-simuloinnin-hyodyntaminen-uusissa-voimalaitoskonsepteissa.aspxMallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissa

OTA YHTEYTTÄ

PL 1000, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin klo 8.00 - 16.30

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00