Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​Posterfyn työntekijät työskentelevät sata vuotta vanhassa omakotitalossa.

Tuottoa sijoituksille

Milka Lahnalammi-Vesivalo | 8.5.2014

​Mitä syntyy, kun pistetään yhteen hyvä idea ja pari enkeliä? Tuloksena on uutta yritystoimintaa ja kasvua Suomelle. Siksi VTT auttaa aktiivisesti tutkijoitaan kehittämään innovaatioista uutta liiketoimintaa ja tukee spin-off-yritysten alkuunpääsyä.​

Vuoden 2013 aikana VTT:ltä ponnisti matkaan yhteensä viisi spin-off-­yritystä. ­

– Asqella ja Posterfy edustavat kahta ääripäätä meiltä lähteneistä spinnoista. Asqella on hyvin erikoistuneen korkean teknologian yritys, Posterfyn vahvuus taas on nimenomaan liiketoimintamallissa, VTT Venturesin toimitusjohtaja Antti Sinisalo kuvailee. 

VTT Ventures on osa VTT:tä ja sen rooli VTT:n kokonaistehtävässä on synnyttää uutta yritystoimintaa teknologia-alalle. VTT on kuitenkin sijoittaja siinä missä muutkin. 

– Riskitaso sijoituksilla on korkea, joten odotamme saavamme myös korkeaa tuottoa sijoituksillemme, Sinisalo linjaa. 

VTT:n tavoitteena on kaupallistaa syntyneitä tuloksia, ja usein ne hyödyntyvät olemassa olevien yritysten toiminnassa joko toimeksiantotutkimuksen tuloksina tai esimerkiksi lisensoinnin kautta. Välillä kuitenkin syntyy tuloksia, jotka eivät sellaisenaan ole vielä kypsiä markkinoille. 

– Usein tällaiset tulokset vaativat investointeja, jotta ne saadaan jalostettua kaupallisiksi tuotteiksi. Tässä hyvä mekanismi on spinnaus, Sinisalo toteaa.

Niin spin-offin kuin lisensoinnin edellytys kuitenkin on, että kaupallistettava investointi tuo riittävästi lisäarvoa markkinoille.

– Emme voi lähteä kaupallistamaan pieniä parannuksia olemassa olevaan teknologiaan. Kaupallistettavan teknologian ympärille on oltava mahdollista perustaa kokonainen liiketoiminta.

VTT on kaupallistettavassa teknologiassa aina ensimmäinen sijoittaja, joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. VTT voi myös siirtää perustettaviin yhtiöihin IPR:ää, auttaa liiketoimintamallin rakentamisessa, strategian luomisessa sekä yhteistyökumppanien ja rahoittajien löytämisessä.

– Näille yrityksille merkitsee paljon, että ne saavat meiltä tukea ja oikeuden hyödyntää tarvittavaa teknologiaa. Myös mukanaolomme sijoittajana tuo uusille yrityksille uskottavuutta, ­Sinisalo sanoo.


 

Asqella vie turvateknologiaa maailmalle

Tutkijoilta edellytetään kykyä hakea tutkimuksensa tuloksilla kaupallista lisäarvoa. Näin orientoituneet tutkijat siirtyvät luontevasti yrittäjiksi ja luovat uutta liiketoimintaa Suomeen.

Asqellan toimitusjohtaja ja spin-off-yrittäjä Arttu Luukanen on tutkinut teknologiaa VTT:llä ja maailmalla kauan ja pyrkinyt alusta asti saamaan aikaan kaupallistettavia tuloksia. Ajatuksena on ollut, että jos kaupallista hyödyntäjää ei ole valmiina, on mahdollisuus perustaa itse yritys.

– Tutkijan on onnistuttava nyrjäyttämään itsensä liiketoimijaksi, joka ei jää liikaa jumiin yksityiskohtiin, Luukanen muistuttaa. 

Toisaalta entisenä tutkijana hän ymmärtää, että asiat pitää selvittää perusteellisesti.

Terahertsikamerat näkevät vaatteidesi alle

Luukasen yrityksen, Asqellan, on perustanut entiset VTT:läiset Luukanen, Mikko Leivo ja Anssi Rautiainen. Hiljattain Asqellaan tuli myös Aallosta tuore tohtori Aleksi Tamminen

– Kesti oman aikansa rakentaa sellainen liike­toimintasuunnitelma, jonka ympärille voi yrityksen perustaa. Tässä hommassa ei riitä pari tuolia ja tietokone, vaan on investoitava rautaan, Luukanen toteaa.

Asqella aloitti toimintansa vuoden 2013 lopussa neljän bisnes-enkelin, VTT Venturesin ja Tekesin rahoituksen turvin.

Asqella kehittää ja valmistaa terahertsikameroita, jotka pystyvät etäältä erottamaan, onko ihmisellä esineitä vaatteiden alla. Kuva muodostuu esineiden aiheuttamista muutoksista ihmisen luonnollisessa terahertsisäteilyssä. Kameraa voidaan käyttää esimerkiksi ilman kosketusta ­tapahtuviin turvatarkastuksiin julkisissa tiloissa, isoissa tapahtumissa, joukkoliikenteessä tai vaikkapa kauppojen henkilökunnan poistumisreiteillä.

impulssi-terahertsikamera-asqella.jpg
 

Terahertsikamera tulee markkinoille vuoden 2014 aikana.


 

Aikanaan kohti säädeltyjä markkinoita

Mahdollisia asiakkaita Asqellalle ovat turvallisuusalan toimijat, isot tapahtumat, viranomaiset ja lentokentät.

– Lentokenttäbisnes on isoin yksittäinen markkina, mutta sinne on vaikea päästä, sillä siellä vaaditaan kalliita ja aikaavieviä sertifiointeja, Luukanen toteaa. 

– Pyrimme ensin saamaan liiketoiminnan käyntiin pienempien toimijoiden kanssa, jonka jälkeen voimme panostaa lentokenttien ja viranomaisten vaatimiin sertifiointeihin.

Asqellalla onkin vahvat markkinat myös kansain­välisesti.

– Yksi sijoittajistamme toimii Singaporessa ja avaa meille markkinoita Aasiaan. Myös lähi-idässä ollaan kiinnostuneita tämäntyyppisestä turvallisuusteknologiasta. 

Luukanen korostaa markkinointi- ja myyntipanostusten merkitystä, ja Asqellalle onkin juuri palkattu turvallisuusliiketoiminnan kokemusta omaava myyntipäällikkö myös Yhdysvaltoihin.

– Meillä on tavoitteena tämän vuoden aikana saavuttaa puolen miljoonan myynti ja noin 1-4 asiakasta. Seuraavana vuonna olisi tarkoitus  nelinkertaistaa liikevaihto.


 

Mainoksia käsiä kuivatessa

Mitä jos kauppakeskuksen wc:ssä käsiä kuivatessasi et tuijottaisikaan annostelijan valkoista kantta, vaan näkisit pyyheannostelijan kannessa mainoksen? VTT:n teknologiaosaajat ja mainostoimisto HeyDayn innovaattorit perustivat ­Posterfyn ja toivat mainostilan Lindströmin käsipyyheannostelijoihin.

Lindströmin konttorissa Helsingin Kalasatamassa hygieniapalveluiden tuotepäällikkö Juha Karnasaari esittelee wc-tiloista tuttujen pyyhe­annostelijoiden design-kansia.

– Kuivatessasi käsiä kangaspyyhkeeseen olet konkreettisesti sidoksissa myös annostelijan kanssa. Paperiin kuivatessa huomio kohdistuu välittömästi roskakorin etsimiseen, kun taas kangaspyyhettä käyttäessä asiakas katsoo pyyheannostelijan kantta koko kuivaamisen ajan.Siksi olimme jo pitkään miettineet, miten laitteen kantta voisi hyödyntää mainostilana, Karnasaari kertoo. 

Vuoden 2013 maaliskuussa Karnasaarta tulivat tapaamaan mainostoimisto HeyDayn edustajat, jotka halusivat kertoa pari markkinoinnin hullua ideaa. Tapaamisesta seurasi idea liittää pyyheannostelijan kanteen elektroninen näyttö, jota voi käyttää mainostilana.

Tässä vaiheessa tarvittavaa teknologiaa kehitettiin VTT:llä projektissa, jossa myös HeyDay oli mukana. Näyttöä ei nimittäin kannata liittää pyyhe­annostelijaan, ellei se ole todella litteä, energiapihi ja sitä pysty päivittämään langattomasti. 

– Koska wc-tilassa on yleensä useita pyyhe­annostelijoita, niitä jokaista ei voi liittää helposti ja edullisesti sähköverkkoon, Karnasaari toteaa.

VTT:n kehittämällä tekniikalla näyttö on niin energiapihi, että se toimii yhdellä latauksella jopa vuoden, ja sitä voidaan päivittää kännykkä­verkon kautta. 

Posterfy tuottaa mainosnäytön

Projektissa kehitetyn teknologian pohjalle perustettiin vuoden 2013 joulukuussa ­toimintansa aloittanut Posterfy. Posterfyn innovaationa on näyttö, jonka voi johdottomana sijoittaa minne vain ja joka toimii kosketusvapaasti. Kuva näytöllä vaihtuu käden liikkeen perusteella – tai kuten näissä Lindströmin pyyheannostelijoissa: mainos vaihtuu joka kerran, kun asiakas vetäisee pyyhettä. 

– Tämä on yksi tuotteemme peruskulmakivistä: voimme laskea todelliset mainoksen näyttö­kerrat ja laskuttaa niiden mukaan, Posterfyn toimitusjohtaja Kari Hjelt kertoo. 

impulssi-posterfy-pyyheannostelija.jpg
 

Posterfyn johdottoman pyyheannostelijan näyttö toimii kosketusvapaasti.


Mainostulot kattavat pyyheannostelijan kuluja

Lindströmillä on satatuhatta pyyheannostelijaa saniteettitiloissa ympäri Suomen. Laitteet on vuokrattu asiakkaille ja Lindströmin palveluketju huolehtii toimituksista, asennuksista, huollosta ja ylläpidosta.

– Mainosratkaisun avulla osa pyyheannostelijan kuluista voidaan kattaa mainostuloilla, jolloin malli on kustannustehokas ja houkutteleva myös tilojen omistajalle, Karnasaari kertoo.

Mainoskonseptit räätälöidään aina tapauskohtaisesti niin, että tilojen omistaja voi esimerkiksi sulkea pois kilpailijoiden tai oman toimintansa kanssa ristiriidassa olevat mainokset. Toisaalta esimerkiksi ravintoloitsija voi mainostilan avulla edistää tiettyjen tuotteiden menekkiä itse ylläpitämällään sisällöllä.

Älykkyys parantaa huollettavuutta

Lindström halusi pyyheannostelijoihin myös älykkyyttä, joka mahdollistuu nyt, kun automaatit ovat matkapuhelinverkossa. Esimerkiksi paperiset laput, joihin siivooja kirjoittaa tarkistaneensa tilat, voivat nyt korvautua näytöltä löytyvillä tiedoilla. Automaatit osaavat myös lähettää viestin, jos niiden pyyherullat loppuvat tai ne tarvitsevat huoltoa. 

Pyyheautomaatit tulevat nyt toukokuussa ensimmäiseen kauppakeskukseen. 

– Tavoitteena on, että syksyllä ollaan useassa kymmenessä kohteessa, ja vuoden vaihteessa pääsemme tarjoamaan tuotetta isoille ketjuille, Karnasaari suunnittelee.


 

Teknologia- ja mainososaaminen samassa talossa​

Teknologista ja mainosalan edelläkävijyyttä yhdistämällä on saatu aikaan langattomasti toimivia ja etäpäivitettäviä, kosketusvapaita ja mainosten katselukerrat laskevia näyttöjä julkisiin tiloihin. Posterfyn liiketoimintakonsepti sisältää myös mainosten tuottamisen.

Leppävaaran keskellä, satavuotiaassa puutalossa, toimii VTT:n ja mainostoimisto HeyDayn osaajien perustama Posterfy Oy, joka valmistaa kosketusvapaita ja vähäenergisia näyttöjä ja myy niihin mainostilaa. Posterfyn perustivat yhdessä VTT:ltä Tomi Mattila ja Kari Hjelt sekä mainostoimisto HeyDaystä Oskari Heikel, Olli Paloheimo ja Tuomas Kannas.

Posterfyn liikeideassa olennaista on nimenomaan teknologian ja mainososaamisen yhdistäminen. Toimitusjohtajana toimiva Hjelt ja tuotekehityksestä vastaava Mattila keskittyvät näytön tekniseen kehittämiseen ja kustannustehokkaaseen valmistusprosessiin. Heikel, Paloheimo ja Kannas taas omaavat 13 vuoden kokemuksen digi- ja ulkomainonnasta, ja osaavat konseptoida näyttöön tuotavat mainos­ratkaisut.

Mainoksia avaimet käteen -periaatteella

Posterfyn laitteissa mainokset vaihtuvat esimerkiksi liikkeen perusteella, jolloin voidaan laskea todelliset mainoksen katselukerrat ja laskuttaa mainostajaa niiden mukaan.

– Tämä on uutta ulkomainonnassa, kertoo Posterfyn luovana johtajana toimiva Paloheimo.

Tuoteidea lähti liikkeelle VTT:n kaupallistamisprojektista, ja Posterfy aloitti toimintansa vuoden 2013 joulukuussa, jolloin siihen siirtyi VTT Venturesin pääomarahoitusta sekä IPR-omaisuutta. Lisäksi yhteistyökumppani Lindström sijoitti yritykseen.

– Konseptia kehitettiin täysipäiväisesti vuoden ajan Tekesin tutkimuksesta liiketoimintaa -ohjelman puitteissa, kertoo Mattila.

Posterfy kehittää ja valmistaa alihankkijoidensa kanssa laitteet ja tarjoaa ohjelmistot sekä mainospaikat pilvipalvelussa, josta ne näkyvät matkapuhelinverkon kautta näytöillä. Tarvittaessa Posterfy pystyy myös tuottamaan mainosmateriaalin.

– Me emme myy laitteita vaan mainospaikkoja niihin. Laitteen pitää maksaa itsensä takaisin mainostuloina, Hjelt linjaa.​

Mainosmiehet ja insinöörit saman katon alle

– Tämä spin-off ei olisi lähtenyt lentämään ilman, että pystyimme yhdistämään teknologiaa ja mainososaamista, Paloheimo toteaa. 

– Meillä oli VTT:stä aika konservatiivinen kuva, sillä emme tienneet kuinka paljon maailman johtavaa osaamista VTT:ltä löytyy.

Sekä tutkimus- että mainosalalla vaaditaan luovuutta ja arvostetaan hiljaista tietoa ja kokemuksesta opittua.

– Meillä on kaikilla halu altistaa itsemme uudelle ja ottaa riskiä. Täydennämme toisiamme ja opimme toisiltamme, Hjelt korostaa.

Posterfyn yrityskulttuuri vahvistuukin vanhan talon saunassa, joka lämpenee monta ­kertaa ­viikossa.


 

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 2/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2017.aspxImpulssi 2/2017
Intohimo siivittää tutkimustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/intohimo-siivittaa-tutkimusta.aspxIntohimo siivittää tutkimusta
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Mallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mallinnuksen-ja-simuloinnin-hyodyntaminen-uusissa-voimalaitoskonsepteissa.aspxMallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissa
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
Hybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/hybridimenetelmilla-uusia-ratkaisuja-metallien-kierratykseen.aspxHybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseen
Onko tulevaisuudessa jätevettä?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Joustavan energiatuotannon kärkimaaksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Joustavan-energian-karkimaaksi.aspxJoustavan energiatuotannon kärkimaaksi
Tuottoa sijoituksillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Uusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyynhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusia-ratkaisuja-kaupunkitulvien-ehkaisyyn.aspxUusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyyn
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Muutosjohtamisen luova voimahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Muutosjohtamisen-luova-voima.aspxMuutosjohtamisen luova voima
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Matti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robottejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Meilla-ei-ole-varaa-olla-ilman-robotteja.aspxMatti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robotteja
Panimolaboratorio – Paremman oluen puolestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Panimolaboratorio-paremman-oluen-puolesta.aspxPanimolaboratorio – Paremman oluen puolesta
Digikärjellä kaivokseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digikärjella-kaivokseen.aspxDigikärjellä kaivokseen
Energiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiavarastojen-kysynta-kasvaa-vauhdilla.aspxEnergiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdilla
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Impulssi 1/2014http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Suomi on pidettävä houkuttelevanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-pidettava-houkuttelevana.aspxSuomi on pidettävä houkuttelevana
Impulssi 1/2015http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2015.aspxImpulssi 1/2015
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Impulssi 1/2016http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2016.aspxImpulssi 1/2016
Ketterä ja nopea Ponssehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kettera-ja-nopea-Ponsse.aspxKetterä ja nopea Ponsse
Asuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asuinmukavuus-ja-energiatehokkuus-mahtuvat-samaan-kotiin.aspxAsuinmukavuus ja energiatehokkuus mahtuvat samaan kotiin
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Mitä kuuluu Australiaan?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-kuuluu-Australiaan.aspxMitä kuuluu Australiaan?
Infinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Infinited-Fiber-tuo-muutoksen-tekstiiliteollisuuteen.aspxInfinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteen
Ihmisten jäljillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ihmisten-jaljilla.aspxIhmisten jäljillä
Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisellahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Wärtsilän-Jaakko-Eskolaä-Menestymme-vain-innovoinnilla-ja-uusiutumisella.aspxWärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Pilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Pilottitehtaat-jauhavat-ideoista-liiketoimintaa.aspxPilottitehtaat jauhavat ideoista liiketoimintaa
Hienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaattejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hienokemia-tarvitsee-biopohjaisia-aromaatteja.aspxHienokemia tarvitsee biopohjaisia aromaatteja
Uusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusi-agenda-tehostaa-tutkimusinfran-käyttöä.aspxUusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöä
Matti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ennen-kuin-tieto-hukkuu-numeroihin.aspxMatti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihin