Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​Wärtsilässä tutkimuksen ja tuotekehityksen ajureita ovat energiatehokkuus, kaasu ja digitaalisuus. Suomi on meille tärkeä paikka uusien tuotteiden kehittämisessä, sanoo Jaakko Eskola.

Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella

Esko Lukkari | 17.5.2016

Suomen huipputeknologian kärkiyhtiöihin lukeutuva Wärtsilä on kohdannut viime vuosina kaikki globaalin talouden isot haasteet.

​Wärtsilän kolme liiketoimintasegmenttiä, Marine Solutions, Energy Solutions ja Services kilpailevat maailman parhaiden konepajayhtiöiden kanssa. Vastassa ovat GE, Siemens, Caterpillar, Rolls-Royce, Mitsubishi, Hyundai, MAN ja Alstom sekä monet paikalliset yhtiöt eri maissa.

Wärtsilä on innovoinut, muuntautunut ja suunnannut liiketoimintaansa uudelleen. Siksi se on menestynyt.

Reilun viiden miljardin euron liikevaihdon ja vajaan 19 000 työntekijän Wärtsilä toimii 70 maassa. Yhtiön liikevaihto on kasvanut viidenneksen viimeisen viiden vuoden aikana.

Viime marraskuusta lähtien yhtiötä johtanut Jaakko Eskola (57) on ollut Wärtsilässä 18 vuotta. Hän nousi konsernijohtajaksi Marine Solutionsin johtajan ja edellisen konsernijohtajan Björn Rosengrenin sijaisen paikalta. Wärtsilä sai taas suomalaisen toimitusjohtajan.

Eskola sanoo, että menestyäkseen yhtiön täytyy investoida, olla edelläkävijä ja innovoida uusia tuotteita.

– Asiakkaat eivät tule meille sanoakseen, että he haluavat sitä ja tätä. Meidän täytyy itse olla aktiivisesti kehittämässä tuotteitamme heidän kanssaan, hän sanoo.


 

Huoli tutkimusleikkauksista

Eskola liittyy niihin yritysjohtajiin, jotka ovat huolissaan julkisen vallan tutkimus- ja tuotekehitysrahojen leikkauksista.

Itsekin vuoden VTT:llä tutkijana ollut Eskola sanoo, että yhteistyö Tekesin, VTT:n ja yliopistojen kanssa on ollut yhtiölle tärkeää.

– Jos Suomen innovaatiokone ei ole kunnossa ja tutkimuslaitostemme resursseja leikataan, emme pärjää maailmalla. Meille tärkeää on myös yhteistyö eri yritysten ja toimijoiden kanssa Vaasassa, jossa on ainutlaatuinen konepaja- ja sähköteknisen teollisuuden osaamiskeskittymä, hän sanoo.

Wärtsilä pääsi viime vuonna Guinnessin ennätystenkirjaan uudella Wärtsilä 31 -moottorillaan.

Se on maailman tehokkain nelitahtidieselmoottori ja kilpailijoitaan ympäristöystävällisempi ja kertoo suomalaisesta osaamisesta, hän sanoo.

Keskinopeissa päämoottoreissa Wärtsilä on 50–60 prosentin markkinaosuudellaan maailman johtava yhtiö. Moottoreissa on yleistynyt monipolttoainekäyttö ja mukaan ovat tulleet entistä vahvemmin uusiutuvat polttoaineet.

Yhtiö suuntasi parikymmentä vuotta sitten myös suuriin hidaskäyntisiin kaksitahtimoottoreihin, mutta siitä ei tullut menestystä. Strategiaa muutettiin ja nyt niistä vastaa Wärtsilän ja China Shipbuilding Corporationin yhteisyritys.


 

Markkinat ja uusiutumisen pakko

Wärtsilä on uudistanut tarjontaansa markkinoiden muuttuessa. Moottorit edustavat enää kolmannesta Marine-segmentistä. Potkurit, pumput, automaaatiojärjestelmät, rikkipesurit, painolastivesien käsittelyjärjestelmät ja laivasuunnittelu tuovat kaksi kolmasosaa segmentin liikevaihdosta.

Wärtsilä investoi vuonna 2013 sitten propulsiojärjestelmien testausyksikköön Järvenpäässä.

– Iso osa potkurien tuotekehityksestä tapahtuu Suomessa ja VTT on ollut meille siinä tärkeä yhteistyökumppani. Vaasa on taas moottorituotantomme t&k-keskus ja aiomme keskittää moottoreiden tuotekehitystä entistä enemmän Suomeen, Eskola sanoo.

Wärtsilä on tottunut Marine Solutionsissa nopeisiin markkinamuutoksiin. Offshore-liiketoiminta – Wärtsilän vahva alue – oli vielä 2000-luvun alussa kovassa kasvussa, kun öljyn hinta oli korkealla.

– Nyt offshoressa kysyntä on lähes kadonnut. Kun aiemmin aluksia tilattiin vuodessa satoja, niin viime vuosina tilattiin muutamia kymmeniä, eikä tänä vuonna ole tilattu vielä ainuttakaan, hän sanoo.

Wärtsilä innostui muutama vuosi sitten laivojen rikkipesureiden valmistuksesta, mutta Eskola myöntää, ettei kysyntä vielä ole vastannut odotuksia. Moni laiva ajaa nyt halvalla dieselillä. Markkinat voivat silti kypsyä ympäristönormien kiristyessä.

Uusi kiinnostava tuote on laivojen painolastivesien puhdistusjärjestelmät. Kansainväliseltä Merenkulkujärjestöltä IMO:lta odotetaan päätöksiä painolastivesistä Pariisin ilmastosopimuksen päätösten pohjalta vielä tänä keväänä.

– Niiden myynti olisi isoa liiketoimintaa, jos vain IMO voisi tehdä päätöksiä. Laivojahan on maailmassa 40 000, mutta on ainakin 50 yritystä, jolla on tarjota jonkinlainen tuote painolastivesien puhdistukseen, hän muistuttaa.

Uusia laivoja rakennetaan tänä vuonna vähemmän kuin viime vuonna ja silloinkin niitä tehtiin edellisvuotta vähemmän. Maailmankaupan hidastuminen ja vanhojen alusten käyttöiän jatkaminen hidastavat uustuotantoa.

Wärtsilä on yhä telakkayhtiö, vaikka ei laivoja rakennakaan.

– Olemme integroineet Marine-tuotteemme ja laivasuunnittelumme kokonaisuudeksi, jota varsinainen laivanrakentaja tarvitsee. Siksi meillä on tarjota laivoihin myös niin sanottu integroitu komentosilta, Eskola sanoo.

Tulevaisuudessa laivoja voidaan ajaa Eskolan mukaan pienemmällä miehistöllä tai jopa ilman miehitystä. Myös sotilaspuolta kiinnostaa Wärtsilän osaaminen laivojen etähallinnassa.


 


 

Meillä on pitkäaikainen ja hyvä yhteistyösuhde VTT:n kanssa. Tunnen itsekin VTT:n, kun olen ollut vuoden sen palveluksessa, sanoo Jaakko Eskola.

Energiavallankumouksen keskiössä

Wärtsilän toinen – Marinea hieman pienempi – tuotesegmentti Energy Solutions on sananmukaisesti maailman energiavallankumouksen keskiössä.

Maailma on siirtymässä pois fossiilisista polttoaineista ja investoinnit uusiutuvaan energiaan kahmaisevat jo 80 prosenttia energiainvestoinneista.

Wärtsilä valmistaa ja usein myös pyörittää diesel- ja kaasuvoimaloita, joita usein käytetään tuuli- ja aurinkoenergian säätövoimana. Se on nostanut markkinaosuutensa alle 500 MW:n voimaloissa jo reiluun 10 prosenttiin.

– Siinä meillä on paljon kasvupotentiaalia tulevaisuudessa, Eskola sanoo.

Wärtsilä on myös aurinkoenergialiiketoiminnassa. Ensimmäisen aurinkoenergiaprojektinsa yhtiö toimittaa Jordaniaan, jossa aurinkovoimala liitetään 250 MW:n polttomoottorivoimalaan. 

Wärtsilä tarjoaa suuria yli 10 MW:n aurinkovoimaloita ja hybridivoimaloita, joissa yhdistyvät polttomoottorit ja aurinkopaneelit. Wärtsilä on ensimmäisen ison mittakaavan hybridivoimaloita tarjoava yhtiö.

Wärtsilä odottaa aurinkoliiketoimintansa yltävän 300 miljoonan euron vuotuiseen myyntiin vuoteen 2020 mennessä.   

Yhtiön voimaloita sijoitetaan usein suurten tuuli- ja aurinkopuistojen viereen, jotta ne olisivat säätövoimana heti käytössä. Wärtsilän voimaloiden kanssa kilpailevat varsinkin turbiinivoimalat, jotka ovat parhaimmillaan perusvoiman tuotannossa.

Voiko fossiilisista polttoaineista luopuminen uhata Wärtsilän diesel- ja kaasuvoimalabisnestä?

– Tuskinpa ainakaan vielä moneen vuoteen. Öljyn käytön loppumisesta on puhuttu pitkään ja kaasuhan on sitä huomattavasti pienempi rikki- ja hiilidioksidipäästöiltään. Lisäksi kaasua maailmassa on paljon, Eskola sanoo.


 

Uusiutuvaa energiaa ja energianvarastointia

Wärtsilää kiinnostaa energian varastointi paitsi säätövoimana myös siksi, että maailmalla on kehitetty jo täysin sähköllä toimivia laivoja.

– Haluamme ehdottomasti olla mukana mahdollistamassa uusiutuvan energian tehokasta käyttöä sekä energianvarastoinnin kehitystä, Eskola sanoo.

Wärtsilä on huolto- ja kunnossapitopalvelujen globaaleja edelläkävijäyhtiöitä. Services-segmentti vastaa jo nyt 44 prosenttia konsernin liikevaihdosta. Viime vuonna sen osuus harppasi neljä prosenttiyksikköä ylöspäin.

Entä mikä on teollisen internetin merkitys yhtiön palveluliiketoiminnalla?

– Olemme tehneet etähuoltoa analogisesti jo 20 vuotta. Nyt palveluihin on tullut digitaalisuus, reaaliaikaisuus ja datan tehokas analysointi, Eskola sanoo.

Wärtsilä ei esimerkiksi Koneesta poiketen huolla kilpailijoittensa moottoreita ja laitteita.

– Omien tuotteittemme osuus huoltoliiketoiminnassamme on yli 90 prosenttia. Se on strateginen valinta. Näin asiakkaat ostavat meiltä myös jatkossa ja käyttävät varaosiamme, hän sanoo.

Wärtsilä osti viime vuonna saksalaisen MSI:n, joka on erikoisosaaja laivojen digitaalisissa automaatio-, navigointi- ja sähköjärjestelmissä ja dynaamisessa paikannuksessa.

– Nyt kyse ei ole enää etähuollosta vaan saamme informaatiota uudella tavalla asiakkaittemme laivojen moottoreista ja potkureista kaikkialta maailmasta. Näen ne itsekin tietokoneeltani, Eskola sanoo.


 

Tutkimuksen ja tuotekehityksen kärjessä

Wärtsilä käytti viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen 2,6 prosenttia liikevaihdostaan eli 132 miljoonaa euroa. Yhtiö on vuosia ollut Suomen TOP 3:ssa t&k-määrärahoissa.

Vaikka Wärtsilän liikevaihto on kasvanut, ovat t&k-eurot pysyneet liki paikallaan. Miksi?

– Harkitsemme jatkuvasti niiden riittävyyttä. Meillä oli muutama vuosi sitten isot panostukset uusiin tuotteisiin ja nyt ne ovat markkinoilla, Eskola sanoo.

Wärtsilän uusista t&k-hankkeista yksi mielenkiintoisimpia on Hercules 2 -hanke, joka sai viime lokakuussa liki 17 miljoonaa euroa EU:n Horisontti-rahoitusta. Tavoitteena on kolmessa vuodessa kehittää bio-, jäte- ja kaasupohjaisia seoksia käyttävä laivamoottori.

Wärtsilän ja Vaasan yliopiston johtamassa hankkeessa on mukana 11 yritystä ja VTT ja Aalto-yliopisto.

Myös varaosien 3D-valmistus kiinnostaa yhtiötä. Se on mukana VTT:n ja Aalto-yliopiston vetämässä hankkeessa.

– Meillä aineisiin ja tarvikkeisiin sitoutunut pääoma voi olla useita satoja miljoonia euroja. Jos siitä voitaisiin uudella valmistustekniikalla vapauttaa muutamakin prosentti, olisi vaikutus hyvin suuri, Eskola sanoo. ​


 


 

 

 

Impulssihttp://www.vtt.fi/ImpulssiImpulssi
Impulssi 1/2017http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2017.aspxImpulssi 1/2017
Lämpöaistimus on monen tekijän summahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Lampoaistimus-on-monen-tekijan-summa.aspxLämpöaistimus on monen tekijän summa
Robottiautojen esiinmarssihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robottiautojen-esiinmarssi.aspxRobottiautojen esiinmarssi
Panimolaboratorio – Paremman oluen puolestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Panimolaboratorio-paremman-oluen-puolesta.aspxPanimolaboratorio – Paremman oluen puolesta
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Laivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimustahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Laivateollisuuden-digitalisoituminen-edellyttää-huippututkimusta.aspxLaivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimusta
Uudenlaista liiketoimintaa selluloosastahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudenlaista-liiketoimintaa-selluloosasta.aspxUudenlaista liiketoimintaa selluloosasta
Täydellinen arktisten ratkaisujen pilottiympäristöhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Taydellinen-arktisten-ratkaisujen-pilottiymparisto.aspxTäydellinen arktisten ratkaisujen pilottiympäristö
5G tuo vauhtia verkkopalveluihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5G-tuo-vauhtia-verkkopalveluihin.aspx5G tuo vauhtia verkkopalveluihin
Brasilia viitoittaa bioenergian tietähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Brasilia-viitoittaa-bioenergian-tieta.aspxBrasilia viitoittaa bioenergian tietä
Mallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mallinnuksen-ja-simuloinnin-hyodyntaminen-uusissa-voimalaitoskonsepteissa.aspxMallinnuksen ja simuloinnin hyödyntäminen uusissa voimalaitoskonsepteissa
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Onko tulevaisuudessa jätevettä?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
Mahdollisuus piilee haasteissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mahdollisuus-piilee-haasteissa.aspxMahdollisuus piilee haasteissa
Sopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sopiiko-elinkaariarviointi-poliittisen-päätöksenteon-tueksi.aspxSopiiko elinkaariarviointi poliittisen päätöksenteon tueksi?
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Joustavan energiatuotannon kärkimaaksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Joustavan-energian-karkimaaksi.aspxJoustavan energiatuotannon kärkimaaksi
Ikäteknologia arjen apuna ja turvanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ikäteknologia-arjen-apuna-ja-turvana.aspxIkäteknologia arjen apuna ja turvana
Suomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-suuntaa-vahahiiliseen-alyliikenteeseen.aspxSuomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseen
Jari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Jari-Gustafsson-Vanhoja-ja-uusia-taantuman-voittamiseksi.aspxJari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksi
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Muutosjohtamisen luova voimahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Muutosjohtamisen-luova-voima.aspxMuutosjohtamisen luova voima
Ketterä ja nopea Ponssehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kettera-ja-nopea-Ponsse.aspxKetterä ja nopea Ponsse
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Tulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-5G-verkko-etenee-koekayttoon-oulussa.aspxTulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussa
Matti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robottejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Meilla-ei-ole-varaa-olla-ilman-robotteja.aspxMatti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robotteja
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Puun voimalla biotalouteenhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puun-voimalla-biotalouteen.aspxPuun voimalla biotalouteen
Suomi on pidettävä houkuttelevanahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-pidettava-houkuttelevana.aspxSuomi on pidettävä houkuttelevana
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?http://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
Uusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyynhttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusia-ratkaisuja-kaupunkitulvien-ehkaisyyn.aspxUusia ratkaisuja kaupunkitulvien ehkäisyyn
Ihmisten jäljillähttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ihmisten-jaljilla.aspxIhmisten jäljillä
Älyliikenteestä suomalaisia vientivalttejahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alyliikenteesta-suomalaisia-vientivaltteja.aspxÄlyliikenteestä suomalaisia vientivaltteja
Tuottoa sijoituksillehttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Energiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdillahttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiavarastojen-kysynta-kasvaa-vauhdilla.aspxEnergiavarastojen kysyntä kasvaa vauhdilla
Suomi on hyvä investointihttp://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-on-hyva-investointi.aspxSuomi on hyvä investointi