3. Elintarvikeketjun digiaika tuo kuluttajalle hyvinvointia ja valinnanvapautta

Kasvuteemat: Bio- ja kiertotalous

​​

TARVE
Kuluttajan ymmärtäminen ja tarpeiden ennakoiminen ovat elintarvikesektorin toimijoille jatkuva haaste. Tunnettuihin terveysvaikutuksiin, laadukkaisiin raaka-aineisiin ja innovatiiviseen teknologiaan
perustuvat tuotekonseptit ovat mahdollisuus suomalaiselle elintarviketeollisuudelle.

 

NYKYTILA JA ETENEMINEN

Elintarvikeketjun uudistumisen ja kilpailukyvyn avaimet:

  • Uudet, kasviperäiset ingredientit
  • Hybridituotekonseptit; palvelut osana elintarvikekonseptia
  • Uudenlaiset elintarvikkeiden jakelukanavat; kotivalmistus, 3D-printtausteknologia
  • Prosumerismin kehittymisen
  • Kuluttajien halu mitata ja hallita hyvinvointiaan
  • Kuluttajaheimot ja sosiaalinen media
  • Ulkona syömisen kasvun hyödyntäminen
  • Ketjun kestävä toiminta, jäljitettävyys ja turvallisuus hyödyntävät täysimääräisesti digityökaluja

 

TAVOITTEET 2016 - 2018
Yhdistetään suomalainen osaaminen kasvipohjaisista raaka-ainesta,  terveyttä edistävistä elintarvikkeista, digitaalisista kuluttajaratkaisuista sekä konepaja-teollisuudesta. Kehitetään uudenlaisia  hybridituote-konsepteja.

Uusia konsepteja ja  toimintatapoja kehitetään moni-teknologisissa konsortioissa yhdessä teollisuuden ja jakeluketjun toimijoiden kanssa. Sovelletaan Food from Finland -vientiohjelman oppeja ja pidetään yllä sen verkostoja.

Ota yhteyttä
Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00