Lehdistötiedote
Trafi
27.1.2016
Ajonvakautusjärjestelmä korjaa kuljettajan tekemiä
ohjausvirheitä ja ehkäisee luisumista jarruttamalla ja moottorin vääntöä
säätelemällä. Nykyisin ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena noin
40–46 %:ssa henkilöautoista.
Ajonvakautusjärjestelmä on yleistynyt autojen
vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998. Viime vuosina
ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
”Kun eri automallien keskimääräiset ajokilometrit otetaan huomioon,
ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa
kaikkien henkilöautojen ajokilometreistä” kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna
Schirokoff. Tulosten välinen ero johtuu siitä, että uudemmilla autoilla
ajetaan keskimäärin vanhoja enemmän ja uudemmat autot on vanhoihin verrattuna
useammin ajonvakautusjärjestelmällä varustettuja.
”Uusien tulosten perusteella pystytään nyt mallintamalla arviomaan, mikä
vaikutus ajonvakautusjärjestelmällä on Suomessa ollut liikenneturvallisuuteen”,
kertoo VTT:n johtava erikoistutkija Juha Luoma.
”Tavoitteena on ryhtyä Suomessa
rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja autoissa olevista kuljettajan
tukijärjestelmistä, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia
voidaan arvioida tulevaisuudessa”, kertoo Schirokoff. Työ aloitetaan
selvittämällä, mitä tukijärjestelmiä koskevia tietoja olisi eri toimijoiden
näkökulmasta tärkeintä jatkossa sisällyttää ajoneuvokohtaisesti Trafin
rekistereihin.
VTT teki ajonvakautusjärjestelmän yleistymistä käsittelevän
tutkimuksen osana Turvallinen liikenne
2025 -tutkimusohjelmaa.
Tutkimusraportti verkossa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1453805909/f9483de06ff4c166f1218f8c488fcd4f/19607-Trafin_tutkimuksia_1-2016_-_Ajonvakautusjarjestelman_yleistyminen_Suomessa.pdf