Ensimmäiset kotimaiset pikaladattavat sähköbussit lähtevät vuoden vaihteessa liikenteeseen Espoon linjalle 11

2.12.2015

​HSL:n, VTT:n, Espoon kaupungin, Transdev Finland Oy:n ja Fortum Oyj:n lehdistötiedote 2.12.2015

Kaksi ensimmäistä HSL:n omistamaa, suomalaista Linkker-sähköbussia lähtee vuoden vaihteessa ajoon Espoon linjalle 11, Tapiola-Friisilä. HSL ostaa Linkker Oy:ltä kaiken kaikkiaan 12 bussia ja niitä tulee ensi vuonna myös Helsingin linjoille. Ensimmäiset bussit valmistetaan yksittäiskappaleina Linkker Oy:n omissa tuotantotiloissa Nastolassa ja Fortacon tiloissa Sastamalassa.

"HSL hankkii kaluston poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta", HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. "Järjestely mahdollistaa myös sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä autoihin erilaisia koeasennuksia."

HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti sähköbussien määrää. Vuonna 2020 sähköbusseja on määrä olla kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta ja vuonna 2025 jo kolmekymmentä prosenttia. HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen vuodelle 2050 tavoitteenaan hiilineutraali yhteiskunta. Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta lisätä vähäpäästöisen liikenteen osuutta joukkoliikenteessä. 

Linkker on Suomen ensimmäinen automaattisesti pikaladattava sähköbussi. Akut voidaan täyttää pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin, kun sähköbusseja on toistaiseksi ladattu vain varikolla. Akkuihin kertyy riittävästi virtaa seuraavaa ajokierrosta varten 1,5-3 minuutissa.  

Pikaladattavan bussin akut ovat kooltaan pienempiä kuin varikolla ladattavan, joten se on kevyempi eikä paino rajoita matkustajapaikkojen määrää. Energian säästö dieselbussiin verrattuna on huomattava, sillä kun dieselauto kuluttaa energiaa yli 3kWh kilometriä kohden, Linkker käyttää kilometrillä vain 1,05 kWh.

Linkker syö niukasti energiaa myös siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten se on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.

Linkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuosi sitten Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista. HSL:n lisäksi hankkeissa ovat mukana Espoo sekä linjaa 11 liikennöivä Transdev Finland Oy. Linjan 11 sähköbussien piloteilla HSL yhteistyökumppaneineen testaa pikalatausjärjestelmää ja sähköbussien käyttöä kaupunkiliikenteessä.

Transdev Finland Oy on ollut eBUSissa alusta asti mukana aktiivisena kehittäjänä. Yhtiö on viimeisen kolmen vuoden aikana tuonut Suomeen testattavaksi kaikkiaan seitsemän eri sähköbussia, joilla se on ajanut matkustajaliikennettä pääasiassa Espoon sisäisellä linjalla 11.

VTT on ollut alusta asti mukana käynnistämässä sähköbussien käyttöönottoa ja järjestelmien kehitystä. Se toimii kaupunkien ja liikenteen tilaajan kumppanina sähköbussijärjestelmien suunnittelussa. VTT varustaa Linkker-bussit tiedonkeruulaitteilla ja seuraa akustojen varaustilaa reaaliaikaisen valvonta- ja ohjausjärjestelmän avulla.

"VTT:n prototyyppibussin teknologia on ollut vahvasti pohjana Linkkerin ensimmäisissä busseissa. Prototyyppi toimii jatkossakin avoimena tutkimus- ja kehitysalustana, jota nyt päivitetään uusilla akuilla ja latauslaitteella niin, että sitä voi pikaladata automaattisesti bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla HSL:n Linkker-bussien tapaan. Keskeinen tavoite pilotissa HSL:n kanssa on varmistua sähköbussijärjestelmän tuotannollisesta tehokkuudesta kokonaisuutena. Analysoimme sähköbussijärjestelmän suorituskyvyn ja luotettavuuden tarkasti", tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie kertoo.

Espoo on kustantanut Linkker-bussin latauslaitteen ja varannut viisi miljoonaa euroa sähköbussiliikenteen kehittämiseen. Kun metro alkaa kuljettaa matkustajia Espoosta Helsinkiin elokuussa 2016, valtaosa eteläisen Espoon bussireiteistä muuttuu syöttölinjoiksi metroasemille.

"Espoon tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa syöttöliikenteestä hoituu tulevaisuudessa sähköbusseilla. Jos sähköbussi voittaa HSL:n kilpailutuksen Matinkylän metron liityntäliikenteestä, Espoo on valmis järjestämään bussille latauspisteen liikenteen alusta lähtien. Matinkylän terminaalin lisäksi Espoo kaavailee uusia latauspisteitä muun muassa Tapiolan ja Espoonlahden terminaaleihin", Espoon kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala sanoo.

Linjan 11 päätepysäkille asennettavaa pikalatauspistettä operoi Fortum. Fortumin Charge & Drive -latausverkosto koostuu tällä hetkellä yli 500 latauspisteestä Pohjoismaissa, joista yli 200 on pikalatauspisteitä. "Sähköisiä ajoneuvoja tulee yhä enemmän myös julkisen liikenteen puolelle, ja haluamme olla aktiivisesti mukana tässä kehityksessä", kehitysjohtaja Jukka Toivonen Fortumista sanoo.

Sähköbussit ovat askel kohti päästötöntä joukkoliikennettä, sillä niiden käyttämä energia voidaan tuottaa vaikkapa tuulivoimalla. Pieni energiankulutus laskee bussien käyttökustannuksia. Sähköbussit ovat myös hiljaisia ääneltään.

"Linkkerissä yhdistyy huomattava määrä sähköajoneuvojen ja kevytrakenneautojen valmistuksen osaamista. Sähköbussien myötä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu kohenee ja matkustajien palvelukokemus paranee. Ne lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta, jolloin matkustajamäärät nousevat", Linkker Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo. 

Linkker-bussi  

Lisätietoja:

HSL, osastonjohtaja Reijo Mäkinen, reijo.makinen@hsl.fi, puh. 040 595 0201

HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, petri.saari@hsl.fi, puh. 050 559 1956

Linkker Oy, CEO Kimmo Erkkilä, kimmo.erkkila@linkkerbus.com, puh. 040 720 7332

Espoon kaupunki, kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala, pasi.laitala@espoo.fi, puh. 050 413 1451  

Fortum Oyj, Juha Matikainen, R&D and Operations Manager, juha.matikainen@fortum.fi, puh.
050 45 572 19

Transdev Finland Oy, toimitusjohtaja Sami Ojamo, sami.ojamo@transdev.fi, puh. 050 349 4070