Kännykkä osaksi tavallisia silmälaseja

10.11.2015

"Huomaamattomasti osaksi silmälasien linssiä integroitavissa oleva näyttö on jo hyvin lähellä markkinoita ja valmis korkean volyymin sovelluksiin", Antti Sunnari korostaa.

VTT:n spinno Dispelix tuo 60 tuuman virtuaalinäytön älylaseihin


 

Spin-off -yritys Dispelix Oy kaupallistaa VTT:llä kehitetyn näytön, joka tuo visuaalisen informaation suoraan teräväpiirtokuvana käyttäjän näkökenttään osaksi silmälasien linssiä. Tämä mahdollistaa sen, että älylasit voivat korvata jopa älypuhelimen tai tabletin säilyttäen samalla näkymän ympäröivään maailmaan. Kuluttajan ulottuvilla nykyisiin älylaseihinkin integroitava tuote on arviolta jo vuoden kuluessa.

"Kun elektroniikka ja optiikka ovat kehittyneet, näytöt tulevat saumattomaksi osaksi jopa tavallisia silmälaseja", toteaa Antti Sunnari, teknologiaa kaupallistavan Dispelix Oy:n toimitusjohtaja.

Nyt kehitetyille näytöille on rajattomasti sovelluskohteita kuluttaja- ja ammattikäytössä. Ensimmäiset käyttökohteet teknologialle löytyvät kuntoilun, työn ja moottoriurheilun piiristä. Uuden näytön ansiosta ei enää tarvitse katsoa sykettä kellosta, vaan syke, navigointi ja aktiviteettitieto näkyvät suoraan urheilulaseista käyttäjälle.

Uudenlainen näyttö sopii myös yrityssovelluksiin. Älysilmälasien avulla työn tehokkuus kasvaa, sillä vaativissa olosuhteissa voidaan työskennellä molemmat kädet vapaina ja työntekijää voidaan perehdyttää työhön sen edetessä. Uusia sovelluskohteita Dispelixin näyttöteknologialle ja älysilmälaseille löytyy muun muassa terveydenhoidosta, valmistus- ja prosessiteollisuudesta sekä logistiikasta.

Teknologia perustuu valojohdeoptiikkaan, jonka ansiosta näytöt voidaan valmistaa kevyiksi ja ohuiksi, vain yhden millimetrin paksuisiksi elementeiksi joko lasille tai muoville. Ohuuden lisäksi teknologian etuja ovat suuri ja korkealaatuinen virtuaalinen kuva ja erinomainen läpinäkyvyys. Näyttöelementti on lisäksi vapaasti muotoiltavissa ja sopii massavalmistukseen.

"Nykyisiin kookkaisiin tai vaikeasti valmistettaviin ratkaisuihin verrattuna näytön ohuus, keveys, esteettinen ulkonäkö ja massavalmistettavuus ovat Dispelixin ratkaisun vahvuuksia", Sunnari toteaa.

Näytön käyttäjäystävällisyyttä lisää se, että virtuaalinen kuva muodostuu käyttäjän kaukokenttään, jolloin käyttäjän silmät eivät väsy. Dispelixin näyttöratkaisu on räätälöitävissä asiakastarpeiden mukaisesti – käyttäjän näkökenttään voidaan välittää yksinkertaista yksiväristä informaatiota tai moniväristä videokuvaa sovelluksesta riippuen.

"Virtuaalikuvan koko vastaa 60 tuuman TV:tä kolmen metrin etäisyydeltä katseltuna", Sunnari kertoo.

Dispelix kerää parhaillaan rahoitusta ja rakentaa yrityskumppaniverkostoa kaupallistamisen vauhdittamiseksi. Näytöt ovat jo nyt massavalmistettavia, ja yrityksen tavoitteena on tehdä ensimmäiset asiakastoimitukset vuoden 2016 aikana.

Lisätyn todellisuuden markkinoiden arvellaan olevan 150 miljardia dollaria vuonna 2020. Tästä optiikan osuus on arviolta 1,5 miljardia dollaria.

Lisätyn todellisuuden markkina-arvo 2020


 

Lataa korkearesoluutiokuvat klikkaamalla kuvaa:


Kuva: Juha Sarkkinen


 

Kuva: Juha Sarkkinen
 

Kuva: Juha Sarkkinen

Ota yhteyttä
Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00

Lisätietoja:

Dispelix Oy
Antti Sunnari, toimitusjohtaja
Puh. 040 775 7840
antti.sunnari@dispelix.com