VTT on kehittänyt yhteistyössä media-alan kanssa uudenlaisia palveluja juuri
päättyneessä, Tekesin rahoittamassa Digilen Next Media -ohjelmassa.
Media-ala on uudistunut monikanavaiseksi, digitaalisia päätelaitteita
hyödyntäväksi liiketoiminnaksi niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti.
Ohjelma on mm. mahdollistanut uudentyyppisten digitaalisten palvelujen
asiakaslähtöistä konseptointia ja testaamista. Ohjelman tuloksista kerrotaan
aikakauslehtimäisessä loppujulkaisussa: http://www.nextmedia.fi/makasiini.
Asiakkaiden ymmärtäminen on avain ylivertaiseen asiakaskokemukseen
VTT osallistui ohjelmassa laajasti digitaalisten palvelujen kehittämiseen
yhdessä niiden potentiaalisten käyttäjien kanssa. Käyttäjälähtöisessä
kehittämisessä on hyödynnetty VTT:n kehittämää, innovaatioprosessin eri
vaiheita tukemaan toteutettua yhteissuunnittelun verkkoympäristöä Owelaa (Open
Web Lab, http://owela.fi/). Eri osapuolten yhteisen keskustelualueen lisäksi
myös muita Owelan verkkotyökaluja, kuten kyselyjä, äänestyksiä ja
päiväkirjoja, käytettiin.
Lisäksi ohjelmassa kehitettiin ja testattiin mediankäytön mittaamisen
prototyyppijärjestelmä, joka kerää automaattisesti tietoja mediapalvelujen
käytöstä PC:ltä, tabletilta ja älypuhelimesta. Muita mediankäyttötietoja
voidaan kerätä toteutetun sähköisen mediapäiväkirjan avulla. Tätä kautta
saadaan kuluttajien mediakäytöstä tietoa, jota voidaan hyödyntää palvelujen
kehittämisessä.
Käyttäjien kiinnostuksen ja tilanteen huomioivat palvelut tarvitsevat
monipuolista profiilitietoa
VTT:n Next Mediassa kehittämiä menetelmiä sovellettiin sisältöjen ja
palvelujen kohdistamiseen erilaisten palvelujen, kuten tapahtumien,
aikakauslehtiartikkelien, kirjojen, tv-ohjelmien, elokuvien ja pelien,
suositteluun. Tämä tapahtui käyttäjän kiinnostuksen ja kontekstin perusteella.
Yksi menetelmistä on patentoitu. Siinä kyseessä on täysin uudentyyppinen
itseoppiva algoritmi, joka tunnistaa samankaltaisuuksia käyttäjän ja
sisältöjen kesken.
Lisätyllä todellisuudella digitaalinen ulottuvuus myös painettuun mediaan
Lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödynnettiin useassa hankkeessa.
Esimerkiksi VTT:n kehittämän Sparkly-demon käyttäjäkokemukset osoittivat, että
lisätyllä todellisuudella voidaan tuoda painettuun mediaan hyödyllinen
digitaalinen ulottuvuus. Katso video: http://youtu.be/AjDjsmr0G14
VTT kehitti yhdessä yrityspartnereiden kanssa myös paikkasidonnaisen palvelun
uutisten, tapahtumamainosten ja viestien selailuun joko karttapohjalla tai
fyysiseen ympäristöön visualisoituna. Sovelluksen avulla käyttäjä voi kokea
kännykän kameranäkymässä ympäristöönsä liittyvää tietoa uudella tavalla,
suoraan tapahtumapaikassa.
Media-alalle yhteinen tunnistaminen ja maksaminen?
Ohjelman aikana toteutettiin ensimmäinen prototyyppi sähköisten
mediatuotteiden digitaalista kauppaa ja kulutusta helpottamaan. Palvelu
yhdistää asiakkaan tunnistamisen ja mediatuotteen, kuten iltapäivälehden,
helpon maksamisen. VTT:llä oli tärkeä rooli sekä käyttäjien tarpeiden
tunnistamisessa että prototyypin valmistamisessa.
VTT teki myös sanomalehtien html5-pohjaisen julkaisemisen kokeiluja, joilla
tavoiteltiin sanomalehtien automaattista digijulkaisuprosessia, sekä auttoi
määrittämään sähköisten kirjastopalvelujen vaatimia sähkökirjojen metatietojen
välitysketjua ja toimintatapoja.
Digile Oy:n käynnistämä Next Media tutki median tärkeimpiä kehityskohteita
siirryttäessä kohti digitaalisia palveluja, muun muassa mediakokemusta
digitaalisissa päätelaitteissa, median merkitystä ihmisen arjessa sekä suurten
mediatietomäärien hallintaa. Next Mediaan osallistui 9 tutkimusorganisaatiota
ja 76 yritystä. Ohjelman veturiyrityksenä toimi Sanoma.
Next Median verkkosivut: www.nextmedia.fi
Next Median loppujulkaisu: http://www.nextmedia.fi/makasiini