Sign In

Pelillistäminen motivoi kuluttajia vähentämään sähkön kulutushuippuja – pilottikohteina Helsinki, Nizza ja Wien

21.2.2017

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti yhteistyössä kansainvälisessä CITYOPT-hankkeessa energiasuunnittelutyökalun asiantuntijoille ja applikaation kuluttajille. Työkaluja pilotoitiin Helsingissä, Nizzassa ja Wienissä, ja tulokset ovat lupaavia. Käyttämällä asiantuntijatyökalun optimaalista suunnittelua pystyttiin vähentämään alueen energiakustannuksia 15 % ja hiilidioksidipäästöjä 30 %. Pilottihankkeen kotitalouksista lähes 80 % vähensi sähkönkulutustaan kulutushuippujen aikana käyttämällä pelinomaista tablettisovellusta.

Energia-asiantuntijoiden ja investoijien tarpeisiin kehitetty CITYOPT-suunnittelutyökalu (CITYOPT Planning Tool) mahdollistaa laajojen kaupunki- ja aluetason järjestelmien energiasuunnittelun optimoinnin, jollaisia ei tällä hetkellä ole vielä käytössä.  Työkalu tarjoaa vaihtoehtoisten suunnitelmien teon kustannus- ja toimivuustietoineen, ja se mahdollistaa esimerkiksi energiakustannusten ja CO2-päästöjen minimoinnin. Työkalu myös tarjoaa kokonaisratkaisuja osaoptimoinnin sijasta. Kaupunkisuunnittelun hyödyt siirtyvät pitkällä aikavälillä välillisesti myös veronmaksajalle. Työkalua pilotoitiin Helsingissä ja Wienissä. Esimerkkikohteissa saavutettiin optimaalisella suunnittelulla noin 15 % säästö energiakustannuksissa ja noin 30 % hiilidioksidipäästövähennys. Lisäksi suunnittelutyökalu vähentää suunnitteluun tarvittavaa aikaa merkittävästi.

Kotitaloudet valmiita osallistumaan

Kuluttajille suunnatun CITYOPT-applikaation (CITYOPT Operational Tool) tavoitteena on vähentää huippukulutuksen aikaista kotitalouksien sähkökuormaa ja ehkäistä ennakolta sähköntuotannon ongelmat.

Hankkeen aikana pilotoitiin tabletilla toimivaa sovellusta 140 kotitaloudessa Nizzan kaupungissa. Kuluttajakokeilussa osoitettiin, että osallistava tehon leikkaus onnistuu, kun loppukäyttäjien motivointi onnistuu.

Lähes 80 % kotitalouksista leikkasi sähkönkulutusta, kun tarvetta leikkaukseen esiintyi.

Applikaatio tuottaa informaatiota kotitalouden sähkönkulutuksesta ja kuinka sitä voi leikata. Se lisää kuluttajien tietoisuutta energiatehokkuudesta ja mahdollisuuksista vaikuttaa omaan kulutukseen. Kuluttaja pääsee valitsemaan, osallistuuko oman sähkön käytön leikkaukseen ja millä tavoin eli mitä kuormia siirtää ajallisesti. Huippukuorman aikana kuluttaja voi esimerkiksi vähentää valaistusta tai siirtää pyykinpesun ajankohtaa. Osallistuminen palkitaan jakamalla pisteitä kuormien leikkaamisesta ja siirtämisestä. Kuluttaja saa antaa keräämänsä pisteet paikalliselle hyväntekeväisyyskohteelle, ja energialaitos maksaa kerättyjen pisteiden perusteella näille kohteille. Tämä tuo kuluttajalle suoraan pientä energiansäästöä, yhteisön hyväntekeväisyyshanke saa rahallisia etuja ja sähköntuottajat hyötyvät, kun tuotantoa voidaan tehdä edullisemmalla tuotantotavalla. Energiansäästö kuluttajalle on noin 5 euroa vuositasolla eli melko pieni, mikä oli odotettavissa, koska tavoitteena on siirtää kulutushuipun aikaista tehoa eikä varsinaisesti pienentää sähkölaskua. Kulutuksen siirron tarve oli ajallisesti lyhyt ja ajoittui klo 18 - 20 niihin päiviin, jolloin lähestyttiin sähkönkulutuksen huippuarvoa.

VTT:n koordinoima hanke alkoi helmikuussa 2014 ja päättyi tammikuussa 2017. Sen budjetti on 3,9 miljoonaa euroa ja rahoittajana on EU FP7. Hankkeeseen osallistuivat VTT, AIT Itävallasta, CSTB ja EDF Ranskasta, Experientia Italiasta, Helen Oy sekä Helsingin ja Nizzan kaupungit.

http://www.cityopt.eu/

Mediamateriaalia:

Videot:

CITYOPT-applikaation kuluttajille:
https://youtu.be/gkdUwbDqOyc

CITYOPT-suunnittelutyökalu energia-asiantuntijoiden ja investoijien tarpeisiin: https://youtu.be/_XdkO4KWRlk

 

Kuva: (CITYOPT, Dohun Yang): CITYOPT-sovelluksen näkymä kuluttajalle, esimerkkejä

Klikkaa kuvaa ja tallenna se sen jälkeen oikeanpuoleisella näppäimellä (Save picture as).

 

 

Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00

OTA YHTEYTTÄ

PL 1000, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin klo 8.00 - 16.30

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00