Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi laittomiksi kuluneilla,
urasyvyydeltään alle 1,6 mm:n kesärenkailla, on VTT:n mukaan lähes
kolminkertainen verrattuna riskiin silloin, kun renkaiden urasyvyys on
vähintään 3,5 mm. Tämä korkea riski on kuitenkin pääasiassa seurausta muusta
kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta.
VTT on selvittänyt henkilö- ja pakettiautojen riskiä joutua osalliseksi
kuolonkolariin kesäkuukausina renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomilla, alle
1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla, ajettiin vuonna 2007
touko–lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja vähintään 4 mm:n urilla
varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometriä.
Riski
joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi laittomilla, urasyvyydeltään alle 1,6 mm:n
kesärenkailla, oli lähes kolminkertainen verrattuna riskiin silloin, kun
renkaiden urasyvyys on vähintään 3,5 mm. Laillisella mutta pienellä 1,6–2,4
mm:n urasyvyydellä riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli 1,4 kertaa
suurempi kuin hyväkuntoisilla renkailla. Riski joutua kuolonkolarin muuksi
osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman
pienempi kuin urasyvyyksiltään hyvillä renkailla.
Suuri
kuolonkolaririski renkailla, joiden urasyvyys on alle 1,6 mm, on pääosin
seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja
rattijuopumuksesta. 70 % laittoman kuluneilla kesärenkailla kuolonkolariin
joutuneista oli päihtyneitä, turvavyöttömiä, ajo-oikeudettomia tai ajoi yli 10
km/h ylinopeudella. Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä
sillä, että päihteettömät, turvavöitä käyttävät ja nopeusrajoitusta
noudattavat kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä
varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten renkaiden sijaan.
Laillisten
mutta Autonrengasliiton turvasuositusta kuluneempien kesärenkaiden (1,6–3,4 mm
urasyvyyksien) vaikutus onnettomuuksiin jäi epäselväksi. Toisaalta
keskimääräistä suurempi osuus kuolonkolareista, joihin päihteettömät,
turvavöitä käyttävät ja nopeusrajoitusta noudattavat joutuivat tällaisia
renkaita käyttäessään, oli märän kelin kuolonkolareihin, mutta toisaalta
kuolonkolarien määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin
suuremmilla renkaiden urasyvyyksillä.
Tulosten
perusteella rengasvalistus on tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten
ajotapojen opetusta.
Raportti verkossa: /Documents/2010_T2525.pdf