VTT ja UpCode tuovat älysensorit ja toiminnalliset painovärit kuluttajatuotteisiin

5.9.2017

Digitaalinen olut, joka osaa kertoa itsestään ja valmistusvaiheistaan kuluttajalle älykoodiensa ja niiden sisältämien sensorie

​(Kuva: UpCode)

Ensimmäiset "digioluet" Vaasaan

Kaupoista voi ostaa pian esimerkiksi digitaalista olutta, joka osaa kertoa itsestään ja valmistusvaiheistaan kuluttajalle älykoodiensa ja niiden sisältämien sensorien avulla. Teknologian tutkimuskeskus VTT ja vaasalainen UpCode tuovat sensorit ja toiminnalliset painovärit ensimmäisiin suomalaisiin kuluttajatuotteisiin lisäinfon, tuoteturvallisuuden ja viihteen muodossa vielä tämän vuoden aikana.

Kuluttajatuotteiden jäljitettävyys ja viihteelliset ratkaisut ovat kohta arkipäiväämme erityisesti elintarvikepakkauksissa ja kodinkoneissa.

Olutpulloja"Olutpullon etikettiin liitetty älysensori esimerkiksi tietää, onko tuote nautittavaksi sopivaa, kuka oluen on valmistanut ja millaisissa olosuhteissa. Etiketin koodit kertovat lukijalleen myös sen, miten tuotteen elinkaarta voi parantaa ja tarjoaa myös suoran kommunikointikanavan kuluttajan ja valmistajan välille", kertoo projektipäällikkö Liisa Hakola VTT:ltä.

Hanke on osa eurooppalaista vuoden 2018 lopussa päättyvää TagItSmart-projektia, jossa VTT on kehittänyt toiminnallisia eli funktionaalisia painovärejä tuotteiden muuttuviin älykoodeihin.

Suomesta hankkeessa on mukana myös Upcode, jonka yksilöimät 2D-koodit on nyt liitetty vaasalaisen pienpanimo Bock'sin etiketteihin. Olutpullot ovat ensimmäinen lisäinfoa ja viihdettä tarjoava tuote, josta kartoitetaan nyt suomalaiskuluttajien mielipiteitä tuomalla tuotteita ensivaiheessa myyntiin vaasalaiseen lähikauppaan ja selvittämällä heidän näkemyksiään myös sähköisen keskustelufoorumin avulla.

"Ratkaisu tuo erittäin suuren muutoksen tuotteiden brändäykseen, koska tämä mahdollistaa tuotteiden personoinnin lisäksi myös kuluttajaohjatun tuotannon ja jakelun ja siten korkeamman jalostusarvon digitaalisilla markkinoilla", sanoo UpCoden toimitusjohtaja Sture Udd.

Tulevaisuuden kuluttajatuotteita esitellään 5.9. Vaasassa, jossa olutpullojen lisäksi voi tutustua myös muihin esineiden internetiä ja älysensoreita käyttäviin demoihin, kuten tuotteen tuoreudesta ja aitoudesta kertovaan sovellukseen ja kodinkoneisiin tulevaan koodi-sensori -yhdistelmään, joka opastaa laitteen korjaajaa.  

Kuvassa VTT:läiset Liisa Hakola (vas.) ja Maria Smolander käsissään ensimmäiset digioluet. (Lataa kuva klikkaamalla sitä.)

Lisa Hakola and Maria Smolander from VTT 



Lisää TagItSmartista:
http://www.tagitsmart.eu/
Printed Smart Tags_Hakola.pdf

Katso aiempi tiedote aiheesta:
http://www.vtt.fi/toiminnalliset-painov%C3%A4rit-tuovat-tuotteisiin-lis%C3%A4infon-ja-viihteen

Katso/lataa video: https://flic.kr/p/YfjXo8

Digital beer - demo 
Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Avoinna arkisin klo 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00

Lisätietoja:

UpCode
Sture Udd, toimitusjohtaja
Puh. 040 900 4141
sture.udd@upcode.fi