Väitös 26.10.
Laivojen suunnittelun lähtökohtana on turvallisuus merellä kaikissa
olosuhteissa. VTT:n erikoistutkija Timo Kukkanen on kehittänyt väitöstyössään
laskentamenetelmän, jonka avulla aallokon aiheuttamat voimat voidaan ennakoida
nykyistä tarkemmin laivojen runkoja suunniteltaessa.
Laivasuunnittelussa edellytetään tehokkaita ja toimivia tila- ja
runkoratkaisuja siihen käyttötarkoitukseen, jossa laiva tulee toimimaan.
Suunnittelun lähtökohtana on turvallisuus merellä kaikissa olosuhteissa.
Laivojen
suunnittelussa on tärkeää saada jo alkuvaiheessa hyvä ja tarkka käsitys
aallokon aiheuttamista kuormista, laivan liikkeistä ja siihen kohdistuvista
rasituksista. Tärkeä tilanne laivan rungon lujuuden kannalta on erityisesti
pahin mahdollinen aallokko, johon laiva voi joutua toimintansa aikana.
Timo
Kukkanen tutki väitöstyössään laivaan kohdistuvia, aallokon aiheuttamia
voimia. Hän kehitti laskentamenetelmän, joka soveltuu myös nykyaikaisille
laivojen runkomuodoille ja siten helpottaa laivojen rungon suunnittelua.
Laskentamenetelmän
ja laivamallikokeiden avulla tutkittiin erityisesti aallokon aiheuttamiin
kuormituksiin ja laivan liikkeisiin liittyviä epälineaarisuuksia, joita
perinteisillä menetelmillä ei voida arvioida. Kokeiden ja laskennallisten
tarkastelujen avulla havaittiin, että kuormat olivat merkittäviä ja suurempia
kuin ennusteet yksinkertaisilla lähestymistavoilla, joita käytetään
perinteisesti laivan rungon suunnittelussa.
Kukkasen
laskentamenetelmä perustuu aikatason ratkaisuun, ja menetelmä soveltuu
analyyseihin säännöllisessä ja epäsäännöllisessä aallokossa halutuilla aluksen
nopeuksilla ja suuntakulmilla aaltoihin nähden.
Työssä
kehitettyä laskentamenetelmää on jo sovellettu mm. STX Finland Oy:n Turun
telakalla rakennetun, Oasis of the Seas -risteilyaluksen runkosuunnittelussa.
Timo
Kukkasen väitös ”Laskennallinen ja kokeellinen tutkimus laivojen
epälineaarisista aaltokuormista” tarkastetaan 26.10. klo 12 Aalto-yliopiston
Insinööritieteiden korkeakoulussa, sali K216, os. Otakaari 4, Espoo.
Väitöskirja
verkossa: /Documents/2012_S15.pdf