Pääkallokeleillä ajaminen turvallisemmaksi
VTT on kehittänyt autoihin automaattisen liukkauden tunnistusjärjestelmän,
jonka avulla voidaan välttää liukkailla keleillä aiheutuvia henkilövahinkoja
ja peltivaurioita. Järjestelmän ansiosta ajoneuvot saavat hyvinkin nopeasti
etukäteen tiedon tien todellisesta liukkaustasosta. Järjestelmä varoittaa
välittömästi liukkaasta ajotiestä myös muita alueelle saapuvia autoja, joissa
on tunnistin.

Aiemmin autoihin välitettäviä liukkaustietoja on esimerkiksi testattu
kännykkäviestein, ja varoitukset ovat perustuneet mm. säätietoihin
pohjautuviin arvioihin. Uuden järjestelmän ansiosta saadaan reaaliaikaisia,
suoria havaintoja liukkaudesta.
Liukkaudentunnistus perustuu
VTT:n kehittämään ja patentoimaan menetelmään, jossa reaaliaikaiset
liukkaustason muutokset tunnistetaan auton omien anturien mittaamien tietojen
pohjalta. ”Menetelmä arvioi vetoakselin ja vapaasti pyörivien akselien
nopeuseroja erilaisissa ajotilanteissa ja päättelee kitkatason”, kertoo
erikoistutkija Kimmo Erkkilä.
Järjestelmä pystyy
määrittelemään tien liukkaustason muutaman kilometrin ajon perusteella ja
välittää tiedon kuljettajalle, usein ennen kuin kuljettaja edes huomaa
liukkaustason muutosta. Kaikista autoista kerätyt havainnot ja niiden
koordinaatit välitetään langattomasti taustajärjestelmään, joka ylläpitää
reaaliaikaista liukkauskartastoa ja muodostaa teiden liukkaushistorian.
Taustajärjestelmä tuottaa kullekin järjestelmään liittyvälle autolle
liukkaustietopaketin, joka lähetetään autoihin. Näin kuljettajat voivat
etukäteen varautua liukkaisiin tieosuuksiin.
Järjestelmään
voi liittyä erilaisilla ajoneuvopäätelaitteilla, joissa on riittävät
ominaisuudet liukkaudentunnistuslaskennan tekemiseen, liittymä ajoneuvon
tietoväylään, paikannustieto ja yhteysmahdollisuus taustajärjestelmään.
Kuljettajalle tieto liukkaustasosta välittyy päätelaitteen mukaan esimerkiksi
varoitusvaloilla, äänenä, tekstinä tai symboleina. Lisäksi tietoa voidaan
hyödyntää useiden tiedotuskanavien, kuten älypuhelimien, median, säätietojen
tai tieopasteiden kautta.
Sopii kaikkiin autoihin
VTT:n
kehittämä järjestelmä sopii kaikkiin autoihin merkistä riippumatta.
Toistaiseksi järjestelmää on sovellettu kuorma-autoihin, mutta se sopii
suoraan myös muihin raskaisiin ajoneuvoihin sekä henkilöautoihin.
Tulevaisuudessa järjestelmää voidaan laajentaa hyödyntämään myös
henkilöautoista kerättäviä liukkaushavaintoja.
Menetelmän
toimivuutta on testattu kenttäolosuhteissa Itella Logistiikan (aiemmin VR
Transpoint -kappaletavaraliiketoiminta) ja EC-Tools Oy:n sekä Nokian Renkaiden
kanssa.
Järjestelmän laajamittainen käyttöönotto tuottaisi
mittavia säästöjä liikennöitsijöille, muille tienkäyttäjille sekä koko
yhteiskunnalle.
VTT neuvottelee järjestelmän
kaupallistamisesta EC-Toolsin kanssa.
Päärahoittajana
hankkeessa on ollut Tekes. Muut yhteistyökumppanit VTT:n lisäksi ovat
liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Oulun
yliopisto, Nokian Renkaat Oyj, Itella Logistiikka (aiemmin VR-Transpoint
-kappaletavaraliiketoiminta), Veolia Transport Finland Oy, Kabus Oy, Neste Oil
Oyj, Helsingin seudun liikenne HSL, Itella Oyj, Gasum Oy, Proventia Emission
Control Oy ja Oy Parlok Ab.
Järjestelmä kehitettiin
nykymuotoonsa kolmivuotisessa Energiatehokas ja älykäs raskas ajoneuvo
(HDENIQ)-tutkimushankkeessa.
Lisätietoja: http://www.transeco.fi/
Kuva:
Järjestelmään liittyvät ajoneuvot toimivat reaaliaikaisina
liukkausmittareina. Taustajärjestelmä välittää varoitukset mm. tienkäyttäjille
ja kunnossapidolle.
Liukkaus
myötävaikuttaa lähes joka toiseen talvikeleillä tapahtuneeseen
liikenneonnettomuuteen