Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

Merkittävä läpimurto älyliikenteen kehityksessä

01.04.2011


Liikenteen palvelut pian yhdeltä luukulta

Autoilijat ja muut liikkujat voivat pian hankkia älypuhelimistaan ja muista mobiililaitteistaan eri toimijoiden tuottamia, monipuolisia paikkatietoa hyödyntäviä palveluja nykyistä helpommin. VTT ja sen yrityskumppanit ovat kehittäneet liikenteen Vedia-monipalvelun konseptin ja testanneet sitä ensimmäisten sovellusten osalta. Vedia voi esimerkiksi etsiä automaattisesti lähimmän parkkipaikan, jonka autoilija voi varata ja maksaa turvallisesti päätelaitteen avulla. Vedia-monipalvelu ei ole laitesidonnainen kuten useimmat nykyiset liikenteen palvelut. Uutta on myös Vedian mahdollistama todelliseen käyttöön perustuva veloitus.

Paikannukseen perustuvia liikenteen tieto- ja käyttöpalveluja on tuotettu jo jonkin aikaa. Niiden tarjonta on ollut kuitenkin sirpaleista ja laitekohtaista. VTT:n johdolla koottiin yhteen vahva joukko suomalaisia palveluntarjoajia ja muita älyliikenteen toimijoita ja kehitettiin laiteriippumattoman Vedia-monipalvelun konsepti.

Vedian konsepti mahdollistaa useiden paikkasidonnaisten ja vuorovaikutteisten palvelujen käytön samasta päätelaitteesta. Käyttöliittymä voi olla esimerkiksi älypuhelin, tabletti tai jokin muu mobiililaite. Monipalvelun idea on tuoda eri toimijoiden tarjoamat palvelut yhteen paikkaan helposti saataville, josta käyttäjä voi hankkia tarvitsemansa palvelut oman päätelaitteensa kautta; liikkuu hän sitten jalan, joukkoliikenteellä tai omalla autolla.

Vedian pilotissa on mukana noin 30 ajoneuvoa, jotka ovat käytössä pääkaupunkiseudulla. Niissä testataan Vedian perusominaisuuksia, joita ovat muun muassa ajetut kilometrit, ajon jakautuminen tietyypeittäin sekä päästöt perustuen ajoneuvon tunnistetietoihin ja päästöluokkaan.

Ensi vaiheessa Vedian palvelut tulevat ammattikäyttöön. Vedia tulee mahdollistamaan automaattisten ajopäiväkirjojen ja matkaraporttien lisäksi esimerkiksi kuljetusten seurannan ja ohjauksen sekä oikea-aikaiset huoltopalvelut. Myöhemmin palveluvalikoimaan tulee kuluttajia hyödyttäviä palveluja.

Vedia-monipalvelun avulla autoilija tulee saamaan esimerkiksi ajantasaista tietoa ruuhkista, liukkaista keleistä sekä parhaista bensiini- ja muista hintatarjouksista. Päätelaite myös ohjaa kuljettajaa ajamaan polttoainetta säästäen ja mahdollisimman vähäpäästöisesti. Keskustaa lähestyessään hän voi etsiä vapaan parkkipaikan sekä varata ja maksaa sen. Parkkihalliin saavuttuaan hän voi tarkistaa päätelaitteeltaan joukkoliikenteen aikataulut ja reitit päästäkseen perille työpaikalleen. Palvelujen turvallista käyttöä varten kehitetään ääniopastusta.

Vedian palveluista hyötyvät myös matkustajat, jotka voivat tilata pelejä, elokuvia tai muita viihdepalveluja ajomatkan ajaksi. Turvallisuuden vuoksi näitä viihdepalveluita suositellaan vain takapenkkiläisille.

Vedian edut nykyisiin palvelujärjestelmiin nähden ovat ilmeiset. Vedia tuo hyvät, jatkuvasti päivittyvät palvelut mihin tahansa autoon jälkiasennettavan ajoneuvo- tai mobiililaitteen avulla. Autoteollisuuden kiinteät palvelujärjestelmät ovat kalliita ja niistä edistyksellisimmät on asennettu yleensä vain korkean hintaluokan autoihin. Lisäksi ne vanhenevat auton mukana.

Vedian etuna nykyisiin navigaattoreihin on, että siihen voi liittää vuorovaikutteisia palveluita kuten palvelujen maksamista. Navigaattorit eivät tarjoa ajoreitinohjauksen lisäksi muita palveluita kuin tietoa teiden varsilla olevista valvontakameroista sekä ajantasaista liikennetietoa.

Pitkällä tähtäimellä Vedia mahdollistaa sen, että ajoneuvot ja liikkujat voivat halutessaan olla koko ajan ”verkossa” ja hankkia sieltä tarvitsemiaan palveluja.

Vedian palvelut ovat kaupallisia ratkaisuja, joita varten VTT ja yrityskumppanit ovat yhdessä kehittäneet myös uusia liiketoimintamalleja, palveluverkostoja ja turvallista maksamista. Vediasta on tulossa suomalaistoimijoille myös tärkeä vientituote.

Vedia mahdollistaa myös uudenlaisten vakuutusyhtiö- ja viranomaispalveluiden käytön. Siitä ei tarvitse kehittää eri versiota. Jos palvelut vaativat autosidonnaisuutta, se on ratkaistavissa autokohtaisella lisälaitteella.

Monipalvelualustan konseptin kehittämisessä on kiinnitetty erityistä huomiota kuluttajan tietosuojaan. Vedia perustuu asiakkaan ja palveluntarjoajan sopimukseen. Palvelun tarjoaja ei saa hyödyntää asiakkaansa tietoja muuhun kuin sopimuksessa mainittuun toimintaan. Esimerkiksi asiakkaan yhteys- ja paikannustiedot ovat tietosuojan alaisia, eikä niitä jaeta minnekään eteenpäin. Asiakas pääsee itse tarkistamaan tietonsa omien tunnuksiensa avulla webbiliittymästä.

Vedia-monipalvelualustan kehittämiseen osallistuivat VTT:n lisäksi DNA, G4S, Indagon, Logica, Media Mobile Nordic, Nokia Siemens Networks, Semel, Teliasonera ja Tieto.

Mediamateriaali

Katso video palvelusta


Lisätietoja

Armi Vilkman
Erikoistutkija, VTT
040 592 1458

 

 

Lisätietoja

Armi Vilkman
Erikoistutkija, VTT
040 592 1458