Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

VTT liittää videon painettuun mediaan

27.09.2011


Käyntikortin pinnalle elävä hahmo lisätyn todellisuuden avulla

Lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaa enemmän kuin kuluttajat osaavat tällä hetkellä vielä edes toivoa. Esimerkiksi videon liittäminen painettuun mediaan on jo mahdollista. VTT kehittää lisätyn todellisuuden teknologiaan perustuvia räätälöityjä ratkaisuja yritysten tarpeisiin. Seuraava askel on tuotteistaa painettu käyntikortti, jonka pinnalle saadaan ilmestymään esimerkiksi elävä hahmo.

Augmented reality eli lisätty todellisuus elävöittää painetun käyntikortin liittämällä siihen videokuvaa. Tavallisen näköisen kortin kääntöpuolelle on painettu yksinkertainen symboli. Avaamalla yrityksen nettisivun ja näyttämällä tunnistetta webbikameralle, käynnistyy tunnisteeseen liitetty video. Näin kortin pinnalle saadaan vaikkapa ”elävä” henkilöhahmo videolla. Videolla esitelty sovellus on myös helppo käyttäjälle, koska hänen ei etukäteen tarvitse ladata eikä asentaa mitään omalle PC:lleen.

Tekninen ratkaisu perustuu VTT:n kehittämään tunnisteeseen, jonka myös heikkoresoluutioinen web-kamera pystyy nopeasti lukemaan. Tunnistetta ei tarvitse pitää kovin lähellä kameraa, eikä sen asennolla kameraan nähden ole suurta merkitystä. VTT on myös toteuttanut ohjelman, joka tulkitsee painetun tunnisteen sisältämän tiedon. VTT on aikaisemmin tehnyt videosovelluksia aikakauslehteen sekä vuosikertomukseen.

Katso video (Painonet Oy:n tuottama): http://www.youtube.com/user/Painonet?blend=9&ob=5

”Vieläkin kätevämpiä augmented reality -sovelluksista tulee siinä vaiheessa, kun saman voi tehdä myös älypuhelimella. Silloin digitaaliseen sisältöön on mahdollisuus päästä missä ja milloin vain. VTT tekee jo älypuhelinsovelluksia, ja mielenkiintoisia uusia toteutuksia on odotettavissa”, toteaa johtava tutkija Anu Seisto VTT:ltä.

”Augmented reality (AR)-sovelluksista on pikkuhiljaa tulossa yhä enemmän arkipäivää. Todella mielikuvitukselliset sovellukset ovat mahdollisia jo nyt, ja hienoja esimerkkejä tullaan varmasti näkemään seuraavan vuoden aikana niin Suomessa kuin muualla maailmassa”, Seisto uskoo.

Sovelluksia näkyy nyt jo myös arkipäivän kuluttajapakkauksissa. Esimerkiksi Tanskassa oli viime kesänä maitotölkin kyljessä AR-tunniste, jonka kautta sai kännykkään jalkapallopelin. Sen kanssa pystyi harjoittelemaan maalin tekemistä paikallisen kuuluisuuden ollessa maalivahtina.

VTT tukee yrityksiä AR-sovellusten teossa

VTT:llä on käynnistynyt Future AR Media Ecosystem (FARMES )-klubi, jonka ensimmäinen tuotos on Painonetin demo. Siihen on tehty myös käyttäjätesti, jonka tuloksia hyödynnetään AR-käyntikortin jatkokehityksessä. Klubin tavoitteena on tukea AR-teknologiasta kiinnostuneita yrityksiä tekemään demoja ja kaupallisia sovelluksia, joissa teknologiaa hyödynnetään eri tavoin.

Kuva

Tulevia FARMES-tapahtumia

Miniseminaari ”Käyttäjä- ja kuluttajatutkimuksen hyödyntäminen AR sovelluksissa” 4.10.2011 klo 14-16 VTT:llä Otaniemessä osoitteessa Tekniikantie 2.

Ohjelma:
• Juhani Anjala, Painonet: Painonetin AR-demo ja käyttäjäpalaute
• Mikko Ampuja, 15/30 Research: Tarinoita ihmisten elämästä - Katsaus kuluttajatrendeihin
• Anu Seisto, VTT: Miksi käyttäjiä kannattaa kuunnella?

Miniseminaari ”Best Practices, mitä AR-sovelluksen suunnittelussa kannattaa huomioida” 30.11. klo 14-16 VTT:llä Otaniemessä osoitteessa Vuorimiehentie 3.

Ohjelma:
• Jarno Alastalo, Aller Media: Kustantajan näkökulma
• Ville Rousu, Undo: Sisällöntuottajan näkökulma
• Alain Boyer, VTT: Technology experts’ viewpoint


Lisätietoja

Anu Seisto
Principal Scientist
020 722 7505

 

 

Lisätietoja

Anu Seisto
Principal Scientist
020 722 7505