Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

Väitös: Suomalaisella superruoalla vaikutusta elimistön rasvoihin

30.05.2011


VTT:n tutkijan, terveystieteiden maisteri, Maria Lankisen ravitsemustieteen väitöstutkimus ”Metabolomiikka ravitsemusinterventioissa: Viljatuotteiden ja kalan vaikutukset lipidomiikkaprofiiliin" osoittaa, että ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen saa aikaan hyvin merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.

Tutkimuksessa sovellettiin moderneja metabolomiikan tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan tarkastella yhtäaikaisesti yli 350 erilaisen rasvamolekyylin pitoisuuksia veressä. Tutkimuksessa havaittiin, että ruokavaliolla voidaan vaikuttaa esimerkiksi tulehdukseen ja tyypin 2 diabetekseen liittyvien rasvojen pitoisuuksiin. Väitös tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä on dosentti Kirsi Pietiläinen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lihavuustutkimusyksiköstä ja kustoksena dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta. Väitöskirja on tehty yhteistyössä VTT:n kanssa.

Ruisleipä, rasvainen kala ja mustikat tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä

Aiempien tutkimusten mukaan täysjyvävilja, rasvainen kala ja runsaasti polyfenoleja sisältävät kasvikset ja hedelmät, mukaan lukien marjat, voivat auttaa tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Tätä ei ole kuitenkaan osoitettu yksiselitteisesti kokeellisissa tutkimuksissa. Lankisen väitöskirjatyön tutkimuksissa henkilöt, joilla oli suurentunut riski mainittuihin tauteihin sairastumiseen, söivät ruisleipää, rasvaista kalaa sekä mustikoita 8-12 viikon ajan. Verrokkihenkilöt puolestaan välttivät näitä ruokia korvaten esimerkiksi ruisleivän valkoisella vehnäleivällä. Tutkimushenkilöiden verestä mitattiin lipidomiikkaprofiili, joka kertoo rasva-aineenvaihdunnassa tapahtuneista muutoksista ennen ja jälkeen kyseisten ruokavalioiden.

Tutkimuksissa havaittiin, että korkean insuliinivasteen aiheuttavat viljatuotteet, kuten vaalea vehnäleipä, lisäsivät tulehdukseen liittyviä rasvoja, kun taas runsas rasvaisen kalan käyttö vähensi useita tulehdukseen liittyviä ja sokeriaineenvaihduntaa heikentäviä rasvoja. Täysjyväviljan, rukiin, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen yhdessä sekä niiden aiheuttamat muutokset plasman lipomiikkaprofiilissa olivat lisäksi yhteydessä parantuneeseen sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaan, jolla tiedetään olevan yhteys pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Tutkimuksessa selvitettiin myös runsaskuituisen ruisleivän vaikutuksia lipidomiikkaprofiilin ohella noin 200 muuhun aineenvaihduntatuotteeseen. Runsaskuituisen ruisleivän nauttiminen yhdistettiin mahdollisesti kylläisyydentunnetta parantaviin aineenvaihduntatuotteisiin. Näin ollen ruisleivän sisällyttäminen ruokavalioon saattaa olla avuksi painonhallinnassa ja saavutetun laihdutustuloksen ylläpitämisessä.

Superruoka - Kotoa vai kauempaa?

Myös Suomeenon viime aikoina rantautunut niin sanottu superruokavillitys. Superruokana pidetään yleensä ulkomailta tuotuja hyvin eksoottisia ravinteikkaita ruokia, kuten goji-marjoja tai spirulina-levää. "Runsaasti ravinteita sisältäviä ruokia löytyy kuitenkin paljon lähempääkin: suomalaisista metsistä, pelloilta ja järvistä. Lienee siis turhaa mennä merta edemmäs kalaan", Lankinen toteaa.


Lisätietoja

Maria Lankinen
tutkija
020 722 4071

 

 

Lisätietoja

Maria Lankinen
tutkija
020 722 4071