Väitös: Suomalaisella superruoalla vaikutusta elimistön rasvoihin
30.05.2011
VTT:n tutkijan, terveystieteiden maisteri, Maria Lankisen ravitsemustieteen väitöstutkimus ”Metabolomiikka ravitsemusinterventioissa: Viljatuotteiden ja kalan vaikutukset lipidomiikkaprofiiliin" osoittaa, että ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen saa aikaan hyvin merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.

Tutkimuksessa sovellettiin moderneja metabolomiikan tutkimusmenetelmiä, joilla
voidaan tarkastella yhtäaikaisesti yli 350 erilaisen rasvamolekyylin
pitoisuuksia veressä. Tutkimuksessa havaittiin, että ruokavaliolla voidaan
vaikuttaa esimerkiksi tulehdukseen ja tyypin 2 diabetekseen liittyvien
rasvojen pitoisuuksiin. Väitös tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston
terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä on dosentti Kirsi Pietiläinen
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lihavuustutkimusyksiköstä ja
kustoksena dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta. Väitöskirja on
tehty yhteistyössä VTT:n kanssa.
Ruisleipä,
rasvainen kala ja mustikat tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä
Aiempien
tutkimusten mukaan täysjyvävilja, rasvainen kala ja runsaasti polyfenoleja
sisältävät kasvikset ja hedelmät, mukaan lukien marjat, voivat auttaa tyypin 2
diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Tätä ei ole kuitenkaan
osoitettu yksiselitteisesti kokeellisissa tutkimuksissa. Lankisen
väitöskirjatyön tutkimuksissa henkilöt, joilla oli suurentunut riski
mainittuihin tauteihin sairastumiseen, söivät ruisleipää, rasvaista kalaa sekä
mustikoita 8-12 viikon ajan. Verrokkihenkilöt puolestaan välttivät näitä
ruokia korvaten esimerkiksi ruisleivän valkoisella vehnäleivällä.
Tutkimushenkilöiden verestä mitattiin lipidomiikkaprofiili, joka kertoo
rasva-aineenvaihdunnassa tapahtuneista muutoksista ennen ja jälkeen kyseisten
ruokavalioiden.
Tutkimuksissa havaittiin, että korkean
insuliinivasteen aiheuttavat viljatuotteet, kuten vaalea vehnäleipä, lisäsivät
tulehdukseen liittyviä rasvoja, kun taas runsas rasvaisen kalan käyttö vähensi
useita tulehdukseen liittyviä ja sokeriaineenvaihduntaa heikentäviä rasvoja.
Täysjyväviljan, rukiin, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttiminen yhdessä
sekä niiden aiheuttamat muutokset plasman lipomiikkaprofiilissa olivat lisäksi
yhteydessä parantuneeseen sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaan, jolla
tiedetään olevan yhteys pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.
Tutkimuksessa
selvitettiin myös runsaskuituisen ruisleivän vaikutuksia lipidomiikkaprofiilin
ohella noin 200 muuhun aineenvaihduntatuotteeseen. Runsaskuituisen ruisleivän
nauttiminen yhdistettiin mahdollisesti kylläisyydentunnetta parantaviin
aineenvaihduntatuotteisiin. Näin ollen ruisleivän sisällyttäminen ruokavalioon
saattaa olla avuksi painonhallinnassa ja saavutetun laihdutustuloksen
ylläpitämisessä.
Superruoka - Kotoa vai
kauempaa?
Myös Suomeenon viime aikoina rantautunut niin
sanottu superruokavillitys. Superruokana pidetään yleensä ulkomailta tuotuja
hyvin eksoottisia ravinteikkaita ruokia, kuten goji-marjoja tai
spirulina-levää. "Runsaasti ravinteita sisältäviä ruokia löytyy kuitenkin
paljon lähempääkin: suomalaisista metsistä, pelloilta ja järvistä. Lienee siis
turhaa mennä merta edemmäs kalaan", Lankinen toteaa.
