VTT Uutta | Uutiset 2003

24.3. Perheyritys kasvuun VTT:n menetelmillä


140 työntekijän Pisla Oy uudisti toimintatapansa

VTT:n tutkimusmenetelmät ja kehitystyökalut auttoivat viitasaarelaisen Pisla Oy:n uuteen kasvuun. Yrityksen kahdelle päätoimialalle määritettiin uudet strategiset tavoitteet ja kehitystoimenpiteet, ja yritys siirtyi työnjohtokeskeisestä organisaatiokulttuurista ryhmätyökeskeiseen toimintakulttuuriin. Keskeinen tulos oli uusi liiketoimintamalli Pislalle.

Suomessa Pisla on yksi johtavista rauta- ja sisustusalan tavarantoimittajista. Sen maahantuomia ja valmistamia rakennusheloja, sisustustarvikkeita, venttiilejä ja tulisijavaluja myydään erityisesti rautakaupoissa ja tavarataloissa. Yritys myös vie tuotteita Pohjoismaihin, Venäjälle ja Baltiaan. Toinen yrityksen päätoimiala on ohutlevytuotteiden sopimusvalmistus ilmanvaihto-, kaluste-, kuljetus- ja sähköteollisuuden yrityksille. Näille Pisla tekee suunnittelua, levytuotteita, osakokoonpanoa ja mm. pintakäsittelyä.

- Olimme toimineet 25 vuotta samalla tavalla, vaikka henkilöstö on kasvanut ja ympäristö on muuttunut. Mallinsimme ensin kaikki toimintatapamme, ja työstimme ne aivan uudeksi toimintamalliksi. Vaikka aivan alussa VTT:n kanssa oli haastavaa löytää yhteinen kieli, VTT toi kehitystyöhön systemaattisen ja kurinalaisen tavan toimia. Se johti tuloksiin. Yrityksissä tavanomainen muutosvastarinta oli meillä nopeasti ohi, ja halu kehittyä siirtyi meidän korviemme väliin, Pisla Oy:n toimitusjohtaja Teuvo Ruuhi sanoo.

VTT:llä on pitkäaikainen kokemus yritysten toimintatapojen tutkimuksesta ja yritysten liiketoiminnan kehittämisestä. VTT ja Pisla kehittivät yritykselle uuden toimintamallin lisäksi toiminnan tuottavuudesta kertovia mittareita. Niitä yrityksessä ei aiemmin ollutkaan. Koko kehitystyön rahoittivat Pisla ja VTT:n Hanska-hankkeen kautta Tekes, työministeriön Työelämän kehittämisohjelma ja Työsuojelurahasto.

- Osaamista ei voi ämpärillä kantaa. Yrityksen sisällä pitää olla halu muutokseen. Meillä syntyi paljon myönteisiä ahaa-elämyksiä, ja mielikuvamme VTT:stä muuttui. Se haluaa ja pystyy näköjään auttamaan joustavasti kumppanina myös pk-yrityksenkin hankkeissa, Ruuhi sanoo.

Lisätietoja:

Hanska-hankkeesta: www.vtt.fi/aut/tau/hanska/

VTT Tuotteet ja tuotanto
Petri Kalliokoski, tutkija
puh. 020 722 4767, 040 526 7122
petri.kalliokoski@vtt.fi

Pisla Oy
Teuvo Ruuhi, toimitusjohtaja
puh. (014) 577 000
teuvo.ruuhi@pisla.fi


Uutta | Uutiset 2003

VTT