VTT Uutta | Uutiset 2005

28.2.

VTT kehitti virtuaalisen pöytätennispelin kamerakännyköille

Pöytätennistä langattomasti

Mobiiliteknologian kehittyville markkinoille avautuu jatkossa tarvetta uusille tietotekniikan sovellutuksille. VTT on kehittänyt SymBall-pelisovelluksen, jolla kaksi pelaajaa voi pelata keskenään pöytätennistä langattomasti käyttäen pelivälineinään kamerapuhelimia. Symbian OS/Series 60 -kamerapuhelimille kehitetty sovellus tarjoaa uudenlaisen konseptin kamerakännykkäpelien käyttöliittymäksi – joystickin ja näppäimistön sijasta peliä ohjataan puhelinta liikuttamalla, ohjelmiston tunnistaessa puhelimen liikkeet kamerakuvan perusteella.

Mobiilipelien markkinat kasvavat kovaa vauhtia, ja erityisesti kamerapuhelimien odotetaan avaavan uusia mahdollisuuksia mobiilipelien kehittäjille ja käyttäjille. Toistaiseksi kovin kehittyneitä pelejä kamerakännyköille ei ole markkinoilla kuitenkaan vielä nähty. VTT tarttui haasteeseen kehittämällä kamerapuhelimille SymBall-pöytätennispelin. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kameraohjaukseen perustuva kahden pelaajan kännykkäpeli maailmassa.

SymBallissa pelaajat näkevät puhelimen näytöllä virtuaalisen pöydän, verkon ja pallon sekä mailat, joita ohjataan puhelinta heiluttamalla tai kääntelemällä. Valinnaisina piirteinä ovat mm. ääniefektit sekä pallon nopeuden ja mailan koon säätäminen. Tietoliikenne puhelinten välillä hoidetaan Bluetoothin avulla.

Puhelimen liikkeet tunnistetaan kamerakuvasta havaitun värihahmon perusteella. Käyttäjä voi valita seurattavan värin – joko punaisen, vihreän tai sinisen – tai pyytää ohjelmaa etsimään automaattisesti sopivan värin sen hetkisestä kamerakuvasta. Sopivien värihahmojen löytäminen pelaajien luonnollisesta ympäristöstä on yleensä aina helppoa, kohteiksi sopivat esimerkiksi taulut, kirjat, kynät, luottokortit, astiat, hedelmät, karamellit, jne. Pelaajat voivat myös valita seurattavaksi kohteeksi vastustajansa paidan tai muun asusteen, jolloin pelin fyysiseksi lisäkomponentiksi tulevat mukaan vartalonliikkeet vastustajan hämäämiseksi.

Idea SymBall-pelin kehittämiseksi sai alkunsa VTT:n aiemmin kehittämästä CamBall-tietokonepelistä, jossa kaksi pelaajaa voi pelata keskenään pöytätennistä Internetin yli käyttäen oikeita mailoja. CamBall-pelissä mailan liikkeet tunnistetaan webbikameran kuvasta, ja samalla pelaajasta välitetään videokuvaa vastustajan pelimaisemaan.

Myös SymBall-pelin jatkokehityssuunnitelmiin kuuluu videokuvan liittäminen pelimaisemaan. Samalla pelin toteutuksessa on jo huomioitu mahdollisuus pelaamiseen pitkienkin etäisyyksien ylitse esimerkiksi GPRS-yhteyden avulla.

Peli on toteutettu Symbian OS/Series 60 -kamerapuhelimille OpenGL ES -grafiikkaa käyttäen. VTT kehittää SymBall-pelin 3D graafisia ominaisuuksia yhteistyössä kotimaisen Hybrid Graphics Ltd:n kanssa.

VTT julkistaa kehittämänsä SymBall-mobiilipelin CeBIT-messuilla 10.-16.3.2005 Hannoverissa, osasto B19 Telecom hallissa (nro 11).

Lisätietoja:
VTT Tietotekniikka
Tutkimusprofessori Charles Woodward
puh. 040 500 1514
charles.woodward@vtt.fi
http://www.vtt.fi/multimedia/

VTT
Viestintäjohtaja Olli Ernvall
puh. 020 722 6747
olli.ernvall@vtt.fi

 

Svensk resumé

VTT utvecklade ett virtuellt bordtennisspel för kameramobiltelefoner
Bordtennis trådlöst

På marknaderna för mobilteknologi i ständig utveckling kommer det i framtiden att finnas ett behov av nya datatekniktillämpningar. VTT har utvecklat spelapplikationen SymBall, med hjälp av vilken två spelare kan spela bordtennis med varandra trådlöst genom att använda kameramobiltelefoner som spelredskap. Applikationen som utvecklats för kameratelefoner Symbian OS/Series 60 erbjuder ett nytt koncept som användargränssnitt för kameramobiltelefonspel  i stället för att använda en joystick eller knappar styrs spelet genom att telefonen sätts i rörelse; programmet känner av telefonens rörelser på basis av kamerabilden.


Uutta | Uutiset 2005

VTT