VTT Uutta | Uutiset 2000

14.8. Sulkuventtiili- ja laakeriviat esiin anturilla


Sulkuventtiilien vuodot ja laakerien kulumat voidaan tunnistaa aiempaa paremmin uudella, mikromekaanisella piianturilla. Molemmat viat aiheuttavat
rakenteissa värähtelyä ultraäänialueella.

Toimilaitteen vikaantuminen, kuluminen ja huoltotarve saadaan selville, kun anturi sulautetaan laitteeseen mittaamaan värähtelyä. Anturi on kooltaan hieman nappiparistoa paksumpi, ja sitä voidaan käyttää kymmeniin eri sovelluksiin.

Uusi anturi sopii hyvin laitteiden itsediagnostiikkaan sekä etäseurantana tapahtuvaan kunnonvalvontaan. Anturi perustuu piivalmisteiseen kapasitanssiin ja se on kevyempi, pienempi, herkempi ja kestävämpi kuin toistaiseksi käytetyt pietsosähköiset anturit. Anturin tehonkulutus on pieni ja se on edullinen suurissa määrissä tuotettuna.

Sovelluskohtaisesti valmistettava anturi havaitsee värähtelyjä jopa taajuudella yksi MHz. Anturin lukutekniikka on saatu niin hyväksi, että anturin tarkkuus rajoittuu mikromekaanisen kalvon spontaaniin värähtelyyn, ns. Brownin liikkeeseen.

Anturi on kehitetty VTT Automaation, VTT Elektroniikan ja VTT Valmistustekniikan yhteistyönä. Työtä ovat rahoittaneet myös Tekes, Neles
Automation ja Fortum Service, ja projekti on osa Tekesin Käyttövarmuus kilpailutekijänä" -teknologiaohjelmaa. Anturin tuotteistamiseksi on käynnisteillä jatkohanke.

Lisätietoja: VTT Automaatio, Aarne Oja, puh. 020 722 6526 tai 040 510 2487.

Uutta | Uutiset 2000

VTT