VTT Uutta | Uutiset 2002

10.6. VTT:ltä keinoja joustavamman joukkoliikenteen toteutukseen


VTT on kehittänyt yhdessä eurooppalaisten yhteistyökumppaniensa kanssa uuden tietojärjestelmien kehitysalustan, joka helpottaa edullisten ja täsmällisten bussipalvelujen järjestämistä. Uudet tietojärjestelmät näyttävät pysäkillä bussien tarkat tuloajat, ja liikennöitsijä voi joustavasti muuttaa monipuoliset yksittäisen bussin kuljetuspalvelut reittiliikenteeseen tai kutsujoukkoliikenteeseen. Lisäksi yhteiskunta säästää yhdistäessään tukemiaan erikoisryhmien kuljetuksia matkojen yhdistelykeskuksen kautta.

Bussiliikennettä hoitava liikennöitsijä pystyy kehitysalustan mukaisia, uusia tietojärjestelmiä hankittuaan operoimaan tehokkaasti ajoneuvoillaan. Joukkoliikenteeseen liittyviä laitteita ja sisältöpalveluja luovat yritykset voivat nopeuttaa alustan ansiosta uusien palvelujen ideointia, testausta ja markkinointia. Ja ennen kaikkea joukkoliikennepalvelujen käyttäjä saa vaihtoehtojen myötä korkealaatuista liikennepalvelua.

EU-rahoitteisessa hankkeessa luotiin referenssiarkkitehtuuri uuden, avoimen ja modulaarisen bussitietojärjestelmän kehitysalustalle. Se määrittelee monipuoliset palvelut ja sellaiset nopeat tiedonsiirtoprotokollat, joilla siirretään joustavasti eri liikennöintitilanteissa tarpeelliset tiedot sekä bussin sisällä että bussin ja palveluista huolehtivan liikennöitsijän taustajärjestelmän välillä.

- Kehitysalusta auttaa monella tavalla. Joukkoliikennemuotojen kehitys nopeutuu, liikennöitsijä saa ajantasaista tietoa busseistaan, ja paikannustietopalvelut helpottavat sekä reittiliikenteen että kutsujoukkoliikenteen käyttöä. Lisäetu on, että kuljettaja voi keskittyä ajotilanteeseen, koska nykyisin erillisten bussitietojärjestelmien käyttöliittymät voidaan yhdistää uuteen, älykkääseen bussin tietokoneeseen, Insta Visual Solutions´in teknologiapäällikkö Ilkka Kaisto sanoo. Yritys on tuotteistanut uusien määrittelyjen mukaisia ajoneuvotietokoneita; näille on tehty myös olosuhdetestejä VTT:llä.

Kehitysalustan määrittelyjen mukaisella ajoneuvomoduulilla varustettu bussi voidaan joustavasti vaihtaa käytöstä toiseen: reittiliikenteestä tilausten mukaan muuttuvalla reitillä ajavaksi tai jopa ovelta-ovelle-palveluliikenteessä toimivaksi. Järjestelmä voi reaaliaikaisen paikannustekniikkansa ja taustajärjestelmänsä avulla pyytää bussille liikennevaloetuutta bussin ollessa aikataulusta myöhässä tai esimerkiksi välittää hätätilanteessa kuljettajan avunpyynnön tarkasti bussin sijaintipaikalle.

Instan kehittämiä uusia ajoneuvotietokoneita on hankkeen päätteeksi kokeiltu Firenzessä, Kuopiossa ja Tampereella, reittiliikenteessä ja henkilökohtaiseen kutsuun perustuvassa liikenteessä. Bussin ja taustajärjestelmän välillä kehitysalusta tukee bussien nykyistä datatiedonsiirtoa GSM- ja paikallisradioverkkoliikenteen avulla. Kehitysalusta tukee myös tulevaa EN 13149-6 -standardia, joka määrittelee liikennöijälaitteiden (rahastuslaite, ajoneuvotietokone ja mm. linjakilpi) välisen tiedonsiirron. VTT on mukana tässä standardointityössä. EN 13149-6 perustuu CANopen-protokollaan.

Lisätietoja:

VTT Tuotteet ja tuotanto
Johan Scholliers
Puh. 040 537 0204
johan.scholliers@vtt.fi

Jarmo Alanen
Puh. 040 501 5813
jarmo.alanen@vtt.fi

Instrumentointi Oy, Insta Visual Systems
Ilkka Kaisto
Puh. 040 779 9444
ilkka.kaisto@insta.fi


Uutta | Uutiset 2002

VTT