VTT Uutta | Uutiset 2002

12.11. VTT kehitti oikeilla mailoilla pelattavan virtuaalisen pöytätenniksen


VTT:n kehittämän CamBall-pelisovelluksen avulla kaksi pelaajaa voivat pelata pöytätennistä Internetissä käyttäen pelivälineinä oikeita mailoja. Sovellus tarjoaa uudenlaisen konseptin peliluonteisten tietokoneohjelmien käyttöliittymäksi. Se korvaa hiiren ja näppäimistön todellisilla liikeradoilla ja välineillä. Pelin tarvitsemat välineet ovat tavallinen kotitietokone, webbikamera, Internet-yhteys ja pingismaila.

CamBall-peli laajentaa Internetissä tapahtuvaa kommunikaatioita aktiivisen liikuntaharrastuksen pariin. CamBall-peliä pelataan oikeilla pöytätennismailoilla, jotka tunnistetaan väritarran perusteella kotitietokoneeseen liitetyn kameran kuvasta. Kustakin pelaajasta välitetään tapahtuma-aikainen videokuva toiselle pelaajalle Internetissä tai LAN-verkossa (Local Area Network). Pelaajat näkevät välillään virtuaalisen pöytätennispöydän ja pallon, sekä omalla puolellaan pöytää virtuaalisen mailansa.

CamBallia voivat pelata myös henkilöt, joille todellinen pöytätennispeli asettaa rajoituksia. Pelissä voidaan säätää mm. pallon nopeutta ja mailan kokoa. Peliä voidaan myös helpottaa suuntaamalla pallon lyönti automaattisesti kohti pöytää. Lyönnin kovuudella ei ole merkitystä. Osuman vaikutusta säätelevät ainoastaan mailan sijainti ja kulma.

Peliä voi pelata myös yksinpelinä virtuaalista seinää tai itseään vastaan. Itseään vastaan pelatessa sekä "video-minä" että "virtuaali-minä" lyövät palloa samanaikaisesti; tällöin on siis liikkeellä kaksi eri suuntiin liikkuvaa palloa. Kaksinpelin aikana CamBall-ohjelma tarjoaa mahdollisuuden kolmansille henkilöille katsella peliä muualta Internetistä.

Peli soveltuu tiloihin, jonne todellinen peliareena ei mahtuisi, kuten koteihin ja työhuoneisiin. CamBall-pelin toteutusperiaatteet soveltuvat sellaisinaan myös muihin mailapeleihin kuten sulkapalloon tai squashiin. Myös jalkapalloa, nelinpelejä, jonglööritemppuja ja taistelulajeja voitaisiin toteuttaa liittämällä väritarra mailan sijasta käteen tai jalkaan, jne. Peliin voitaisiin mahdollisesti tuottaa myös virtuaalisia esteitä ja vihollisia.

CamBallia aiotaan tarjota kaupallisille hyödyntäjille, esimerkiksi peli- ja videokonferenssiohjelmistojen tuottajille sekä web-kameravalmistajille. Yhteiskunnallisesti mielenkiintoisia sovelluskohteita ovat leikkipuistot, koulut, vanhainkodit ja kuntoutuslaitokset.

Lisätietoja:
VTT Tietotekniikka
Erikoistutkija Charles Woodward
Puh. 040 500 1514
Charles.Woodward@vtt.fi

http://www.vtt.fi/multimedia/

VTT julkistaa kehittämänsä CamBall-pelisovelluksen MindTrek-Tampereen mediaviikon yhteydessä järjestettävässä Futuuri-näyttelyssä 13.-14.11.2002, klo 10:00-18:00, osasto 18.


Uutta | Uutiset 2002

VTT