Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

Ympäristöystävällisiä ja viestiviä pakkauksia

VTT:n pakkaustutkimukset auttavat kehittämään pakkausten ympäristöystävällisyyttä, käytettävyyttä ja viestivyyttä ja luomaan pakkauksiin aivan uusia ominaisuuksia. Iscent Oy ja VTT ovat kaupallistamassa VTT:n kehittämää muovi- ja kuitupohjaisiin pakkauksiin painettavaa, massatuotantoon soveltuvaa hologrammiteknologiaa, jonka avulla pakkauksiin saadaan sekä näyttäviä efektejä että aitousturvaa.

Uuden hologrammiteknologian ansiosta esimerkiksi brändinomistajat saavat tuotteilleen aitoustakuun tämän vaikeasti kopioitavan teknisen ratkaisun avulla. Painotalot voivat menetelmää hyödyntämällä vähentää painovärien käyttöä ja mainostoimistot tehdä näyttäviä pakkausratkaisuja ekologisesti. Sovelluskohteita ovat mm. pakkaus- ja lahjakääreet, joihin saadaan uusi koristeellinen ilme ilman, että tuotteen läpinäkyvyys häviää. Teknologia sopii lisäksi ruiskupuristettuihin muovituotteisiin, kuten kännyköihin, cd-levykoteloihin ja kannettaviin tietokoneisiin, sekä laminoiduissa ratkaisuissa esimerkiksi sisustuselementteihin ja urheiluvälineisiin.

Painoteollisuudessa kaupalliset hologrammiradat ovat lähes poikkeuksetta kapeille tuotteille toteutettuja tuotantoprosesseja. Uusi suomalaisyritys Iscent investoi jopa 1200 mm leveään tuotantolinjaan, joka tarjoaa täysin uudet liiketoimintamahdollisuudet. Se mahdollistaa suuren volyymin tuotteet, koska raaka-ainekustannukset on minimoitu.

Kaupalliset hologrammiteknologiat pohjautuvat metalloituihin ratkaisuihin ja usein laminoituihin rakenteisiin tai UV-lakoilla tuotettuihin efekteihin. Uudella menetelmällä aikaansaatu efekti ei tarvitse näitä eikä ylipäätään mitään ylimääräisiä lisäaineita, sillä sateenkaaren väri-ilmiöitä tuotetaan puhtaasti muovi- tai paperipinnan topografiaa muuttamalla.

Pakkausten ekologisuuteen ohjaavat paitsi kehittyvä lainsäädäntö myös kuluttajien lisääntynyt eettisyys. Kun VTT selvitti Tulevaisuuden elintarvikepakkaus -tutkimushankkeessa kuluttajien pakkauksiin kohdistamia toiveita ja odotuksia, kävi ilmi, että ekologisuus on kuluttajilla yksi tärkeimmistä pakkausten arviointikriteereistä.

Pakkaus ei ole pelkästään tuotetta suojaava rasia tai laatikko. Sen on myös näytettävä hyvältä ja viestittävä oikeita asioita. Viestivä pakkaus -projektissa tutkittiin, mitä pakkaus merkitsee kuluttajille, miten brändiä voi rakentaa pakkauksen avulla sekä millä tavoin digitaalisilla painotekniikoilla voidaan parantaa viestintämahdollisuuksia.


Lisätietoja

Raimo Korhonen
Teknologiapäällikkö
020 722 3044

Lisätietoja

Raimo Korhonen
Teknologiapäällikkö
020 722 3044