Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

Polttoainesäästöjä kitkaa pienentämällä

Henkilöauton polttoaineen kulutuksesta peräti kolmasosa kuluu kitkaan, millä on suora vaikutus polttoaineen kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Uuden teknologian avulla voidaan VTT:n mukaan kuitenkin pienentää kitkaa eri autonosissa jopa 10–80 % ja vähentää samalla merkittävästi polttoaineen kulutusta.

Maailmassa on nykyisin käytössä 612 miljoonaa henkilöautoa. Keskivertoautolla ajetaan noin 13 000 kilometriä vuodessa, ja se käyttää tänä aikana 340 litraa polttoainetta kitkan voittamiseksi. Siitä autonkuljettaja maksaa 510 euroa vuodessa.

Henkilöauton polttoaineen energiasta menee pakokaasuihin 33 %, jäähdytykseen 29 % ja mekaaniseen voimaan 38 %, josta kitkahäviöiden osuus on 33 % ja ilmanvastustuksen 5 %. Sähköauton kitkahäviöt ovat puolet polttomoottoriauton häviöistä.

Kitkan voittamiseen käytetään maailmassa keskimäärin yhdessä autossa 11 860 megajoulen energiamäärä. Siitä 35 % menee pyörien vierintävastukseen, 35 % moottori­järjestelmään, 15 % vaihdelaatikkoon ja 15 % jarruihin jarrutusvoiman aikaansaamiseksi.

Henkilöautojen kitkaa voidaan VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan vähentää uusilla teknisillä ratkaisuilla, joita ovat uudenlaiset pinnoiterakenteet, pinnan teksturointimenetelmät, voiteluöljyn uudet lisäaineet, matalan viskositeetin voiteluaineet, ioniset nesteet sekä matalakitkarenkaat, joiden paine on tavallista korkeampi. Pelkästään uusilla pinnoite­ratkaisuilla, kuten timantinkaltaisilla hiilipinnoitteilla ja nanokomposiittipinnoilla, kitkaa voidaan vähentää noin 10–50 %.

Parhaita ratkaisuja käyttämällä polttoaineen kulutus ja päästöt vähentyisivät laskelmien mukaan 5–10 vuoden kuluessa 18 % ja 15–25 vuoden kuluessa jopa 61 %.


Lisätietoja

Kenneth Holmberg
Tutkimusprofessori
020 722 7077

Lisätietoja

Kenneth Holmberg
Tutkimusprofessori
020 722 7077