Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

VTT:n verkkolaboratorio Owela tuo sosiaalisen median käytettävyystutkimukseen

19.04.2007


Owela (Open web lab) on VTT:n 19.4.2007 avattu avoin verkkolaboratorio, jossa tutkitaan eriasteisten ideoiden, skenaarioiden ja prototyyppien hyväksyttävyyttä käyttäjien keskuudessa sosiaalisen median keinoin. Owelassa kuka tahansa voi antaa ideoitaan testattaviksi ja yhteisön edelleen jalostettaviksi. Owela on uudenlainen tutkijoiden, kehittäjien ja käyttäjien kohtaamispaikka verkossa.

Innovaatioprosessin alkuvaiheeseen ei usein kiinnitetä tarpeeksi huomiota, jolloin asiakkaiden todelliset tarpeet voivat jäädä tunnistamatta. Käyttäjäkeskeinen konseptisuunnittelu lähtee käyttäjien tarpeiden tunnistamisesta ja käyttöympäristön analysoinnista. Perinteinen käyttäjätutkimus vie paljon aikaa ja on kallista toteuttaa, mikä voi olla esteenä sen toteuttamiselle. Käyttäjätutkimusta voidaankin toteuttaa kustannustehokkaammin uudenlaisten ratkaisujen avulla.

Owela tuo käytettävyystutkimuksen suoraan käyttäjien luokse, nimittäin verkkoon. Owela hyödyntää sosiaalisen median ohjelmistoja ja työkaluja avoimessa, osallistuvassa tuote- ja palvelukonseptisuunnittelussa. Tavoitteena on toimia joustavana, monipuolisena ja innovatiivisena uusien palveluiden luomis-, kehittämis- ja testaamisympäristönä.

Kävijöilleen Owela tarjoaa mahdollisuuden toimia edelläkävijänä uuden teknologian sekä uusien palveluiden innovaattorina ja kehittäjänä. Osallistumalla palveluiden kehittämiseen kävijät voivat saada myös parempia tuotteita omaan käyttöönsä sekä olla näköalapaikalla uusien palveluiden kehittämisessä. Owela tarjoaa myös mahdollisuuden tavata ja keskustella muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. Owela palkitsee aktiivisia kävijöitään säännöllisesti.

Yritykset voivat hyödyntää Owelaa tuotekehityksensä monipuolisena työkaluna. Käyttäjät voivat osallistua suunnitteluun eri vaiheissa tuotekehitysprosessia. Ideoita voidaan hakea myös täysin uusiin konsepteihin sekä alkuvaiheessa oleviin skenaarioihin. Toisaalta Owelassa voidaan myös tehdä perinteistä testausta prototyypeille ja valmiille tuotteille.

Owelan etuina yritysten kannalta nähdään muun muassa käyttäjiltä saatava nopea palaute, tutkimuksen joustavuus ja kustannustehokkuus sekä erilaisten käyttäjä- ja asiakasryhmien parempi tavoitettavuus. Owelassa käyttäjät, yritykset sekä tutkijat voivat olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Tarkoituksena onkin synnyttää aito dialogi yritysten sekä heidän asiakkaiden välille.

Owelan ensimmäinen betaversio on julkaistu osoitteessa http://owela.vtt.fi/ ja sen kehitystyötä ohjaavat kävijöiltä saadut mielipiteet ja ideat. Owelaan ovat tervetulleita käyttäjiksi kaikki tekniikan kehittämisestä sosiaalisen median keinoin kiinnostuneet henkilöt.

 

 

Lisätietoja

Asta Bäck
Erikoistutkija
Puh. 050 551 5187


Maria Antikainen
Tutkija
Puh. 040 512 4260