Tulosta Tulosta Lähetä linkki Bookmark and Share

Innovaatiokeskus FinNoden lanseerauskampanja USA:n arvostetun PR-kilpailun finaalissa

23.10.2007


Suomen Piilaaksossa sijaitseva innovaatiokeskus FinNode pääsi kovaan seuraan, kun sen lanseerauskampanja nimettiin tapahtumamarkkinointisarjan finaaliin USA:n arvostetussa PR-kilpailussa Platinum PR Awardsissa. Samassa sarjassa kilpailivat Chrysler, Sprint-operaattorin Super Bowl -kampanja, Fairchild Tropical Botanic Garden ja Mall of America. Sarjan voittajaksi valittiin Chrysler 16.10. New Yorkissa pidetyssä finaalissa.

- Lähes jokaisella maalla on edustus Piilaaksossa, ja siitä massasta erottautuminen on haasteellista. Tutkittuamme markkinaa huomasimme, että monetkaan vastaavat toimijat eivät pysty saavuttamaan sitä tärkeintä kenttää – innovatiivisia yrityksiä. Lähdimme piilaaksolaisen PR-toimistomme Rocket Sciencen kanssa suunnittelemaan aivan toisenlaista lähestymistapaa, FinNoden johtaja Pekka Pärnänen kertoo.

Toiminnan näyttävä käynnistyminen kuluvan vuoden alussa on ollut FinNodelle sekä sitä kautta suomalaisille yrityksille erittäin tärkeää. Oikeita kohderyhmiä puhuttelevan lanseerauksen myötä tavoitettiin heti alussa tärkeät sidosryhmät ja onnistuttiin vahvistamaan Suomen roolia lisäarvoa tuottavana pelurina Piilaakson ekosysteemissä. Kampanjan toteutuksesta USA:ssa vastasi PR-toimisto Rocket Science.

- Onnistuimme tekemään itsemme näkyväksi ja kiinnostavaksi. Se, että olimme esillä USA:ssa erittäin arvostetussa PR-kilpailussa on osoitus siitä, että joku muukin on samaa mieltä. Onnittelemme voittajaa, samalla kuitenkin tunnemme voittaneemme jotain itsekin, FinNoden johtaja Pekka Pärnänen kertoo.

FinNode – Finpron, Sitran, Suomen Akatemian, Tekesin ja VTT:n yhteinen innovaatiokeskus Piilaaksossa – käynnisti toimintansa alkuvuodesta 2007

Mobiililiiketoiminta esille lanseerauskampanjassa

Innovaatiokeskuksen tunnettuutta Piilaaksossa vauhditettiin lanseeraamalla toiminnan käynnistyessä Web-2-Mobile-kilpailu, jossa etsittiin uusia mobiililaitteisiin kehitettyjä teknologioita ja palveluja.

- Kilpailumme sai nopeasti viidakkorummun toimimaan verkostoitumisestaan tunnetulla mobiilialalla. Kilpailun lähtökohtana oli yhdistää mobiiliteknologia Internet-pohjaiseen maailmaan (Web 2.0), joka on Piilaakson ajava voima tällä hetkellä. Suomi on kuitenkin edelleen tunnettu mobiiliteknologiastaan, ja halusimme hyödyntää ja vahvistaa tätä mielikuvaa tuomalla esiin Internetin seuraavaa sukupolvea – mobiilisuutta.

Kilpailu herätti ansaittua huomiota sekä Piilaaksossa että eri puolilla maailmaa. Osallistujia ilmoittautui muun muassa Australiasta, Intiasta, Suomesta, USA:sta ja Venäjältä. FinNoden avajaisiin ja samalla kilpailun loppugaalaan osallistui yli 300 ihmistä, mukana merkittäviä paikallisia vaikuttajia. Yhteistyökumppaneiksi ilmoittautui 20 yritystä ja kilpailusta kirjoitti yli 50 bloggaajaa ja toimittajaa.

- Kampanjan onnistumisen ehdoton edellytys oli se, että mukaan saatiin arvostettuja kumppaneita, kuten Nokia, Yahoo, Red Herring sekä Piilaaksossa vaikuttavia yrityksiä ja riskirahoittajia. Kun kokonaisuus on tarpeeksi uskottava, se houkuttelee mukaan aidosti innovatiivisia yrityksiä. Kilpailu on vahvistanut Piilaaksossa käsitystä, että suomalaiset tietävät, miten mobiililiiketoimintaa tehdään ja kehitetään – ja että Internetin seuraava vaihe on mobiilisuus, Pärnänen toteaa.

Web-2-Mobile-kisa oli avoin kaikille yrityksille. Kilpailun kolme voittajaa olivat suomalainen Mobile Backstage, singaporelainen N2N Consulting sekä isobritannialainen SMS Card. Voittajakolmikko pääsi kehittämään ja testaamaan innovaatioitaan yhdessä Nokian kanssa.

Maailmanlaajuinen kilpailu on parhaillaan käynnissä toista kertaa, mikä on osoitus ensimmäisen kilpailun menestyksestä. Nyt Mobile Rules! –nimellä kulkevan kilpailun tavoitteena on edistää uusien sovellusten, liikeideoiden ja mobiilipalveluiden syntymistä. Kilpailun omistaja on tänä vuonna Nokia. FinNode on kilpailun pääyhteistyökumppani.

Lisätietoja:
Pekka Pärnänen, johtaja, FinNode
puh. +14087996655
pekka.parnanen@finpro.fi

http://www.prnewsonline.com/awards/platinumpr/event_info.html#EventMarketing

www.mobilerules.org

www.finnode.com

FinNode nopeuttaa suomalaisten yritysten USA:n markkinoillepääsyä, lisää tutkijoiden liikkuvuutta ja tutkimusyhteistyötä Suomen ja USA:n välillä sekä markkinoi Suomea houkuttelevana investointikohteena ja sijoittautumispaikkana. Innovaatiokeskuksen perustajat ovat Finpro, Sitra, Suomen Akatemia, Tekes ja VTT. FinNode on Suomen toinen innovaatiokeskus. Ensimmäinen innovaatiokeskus FinChi perustettiin vuonna 2005 Shanghaihin, Kiinaan. Suomalaisia innovaatiokeskuksia on suunnitteilla myös Pietariin ja Tokioon.

Rocket Science on piilaaksolainen PR-toimisto, jolla on vankkaa kokemusta suomalaisten teknologiayritysten tunnettuuden rakentamisesta USA:n markkinoilla ja medioissa. Rocket Sciencen asiakkaita ovat muun muassa Concilio Networks, Ekahau, FinNode, F-Secure ja Smartner. Rocket Sciencen vahvuuksia ovat mediasuhteet sekä yrityksen kontaktit piilaaksolaisiin sijoittajiin, yrittäjiin ja muuhun paikalliseen verkostotoimintaan.