TRIPOD-hankkeessa kehitettiin potkurijärjestelmä, jonka arvioidaan tuovan
puolen miljoonan euron polttoainesäästöt rahtilaivalle. Uudessa järjestelmässä
yhdistettiin samaan järjestelmään kolmea jo yksittäin käytössä olevaa ratkaisua,
joiden tiedetään olevan hyötysuhteeltaan korkeita.
TRIPOD-hankkeessa parannettiin potkurin hyötysuhdetta yhdistämällä
suomalaisen ABB:n kehittämä peräsinpodjärjestelmä ja espanjalaisen Sistemarin
kärkilevypotkurit vastakkain pyöriviin CRP-potkureihin. Uusi potkurijärjestelmä
osoittautui pienemmän polttoainekulutuksen ja päästöjen ansiosta lupaavaksi
vaihtoehdoksi perinteisille potkureille. Yhden rahtilaivan polttoainesäästöt
voivat nousta yli puoleen miljoonaan euroon vuodessa.
Projektin tulosten perusteella jälkiasennetun potkurijärjestelmän
polttoainekulutus on 5 % ja uustuotantona valmistetun 10 % pienempi perinteisiin
ratkaisuihin verrattuna. Tutkimuksen mukaan yhden suuren konttilaivan
vuosittaiset polttoainesäästöt olisivat siten yli puoli miljoonaa euroa.
Uuden potkurijärjestelmän suurimpana haasteena ovat tällä hetkellä
investointikustannukset. Jos järjestelmän investointikustannuksia saadaan
laskettua, varustamot saattavat tulevaisuudessa olla kiinnostuneita valitsemaan
tutkitun propulsiovaihtoehdon erityisesti uusiin suuriin konttilaivoihin.
EU:n seitsemännessä puiteohjelmassa toteutettuun kolmivuotiseen TRIPOD –
“Triple Energy Saving by use of CRP, CLT and Podded Propulsion” -ohjelmaan
osallistuivat VTT (Suomi), ABB (Suomi), Sistemar (Espanja), Cehipar (Espanja),
Cintranaval-Defcar (Espanja) ja A.P. Möller Maersk (Tanska).