VTT:n johdolla on tutkittu eurooppalaisessa älykkään liikenteen
hankkeessa, miten älypuhelimiin, navigaattoreihin ja muihin jälkiasennettaviin
tai kannettaviin laitteisiin liittyvät kuljettajan tukipalvelut vaikuttavat
ajokäyttäytymiseen. Kuljettajat löysivät liikennepalvelujen ansiosta nopeampia
ja ruuhkattomampia reittejä eivätkä vahingossa ajaneet ylinopeutta. Myös
polttoainekustannukset pienenivät.
VTT:n koordinoima, nelivuotinen TeleFOT on 15 miljoonan budjetillaan yksi
Euroopan suurimmista älyliikenteen hankkeista. Hankkeen toiminnallisten
kenttäkokeiden tuloksena syntyi ainutlaatuinen tutkimusaineisto, jonka
perusteella selvitettiin, miten palvelut vaikuttavat kuljettajan mielipiteisiin
ja ajokäyttäytymiseen sekä sitä kautta liikkumiseen, liikenteen sujuvuuteen,
turvallisuuteen ja ympäristöön.
Useat kannettavien laitteiden kautta tarjolla olevat älyliikenteen palvelut
ovat jo liikkujien arkipäivää, mutta tietoa niiden todellisista vaikutuksista
esimerkiksi liikenneturvallisuuteen ei ole aiemmin ollut saatavilla.
Tutkimus perustui laajoihin kenttäkokeisiin, joissa lähes 3000 kuljettajaa
ajoi yhteensä yli 10 miljoonaa kilometriä kahdeksassa Euroopan maassa.
Testikuljettajia EU:n rahoittamaan hankkeeseen värvättiin Suomen lisäksi
Ruotsista, Saksasta, Iso-Britanniasta, Ranskasta, Kreikasta, Italiasta ja
Espanjasta. Vajaasta 3 000 kuljettajasta suomalaisia oli yhteensä 360.
Testattavina palveluina olivat mm. navigointi, taloudellisen ajon tuki,
ylinopeusvaroitus sekä ajantasainen liikennetieto. Tutkituista laitteista
erityisesti navigaattori ja liikennetietojärjestelmät tehostivat matkoja siten,
että kuljettajat löysivät nopeampia ja ruuhkattomampia reittejä. Taloudellisen
ajon järjestelmät ohjasivat kuljettajat päästöjen kannalta paremmille reiteille
ja taloudellisempaan ajotapaan.
Suomalaisessa osatutkimuksessa nähtiin bussiliikenteen osalta, miten
taloudellisen ajon tukijärjestelmän avulla polttoaineen kulutus pieneni ja
samalla ylinopeus väheni, mikä parantaa myös liikenneturvallisuutta. Merkittävää
on myös se, että järjestelmät kautta linjan vähensivät ajamiseen liittyvää
stressiä ja epävarmuutta sekä lisäsivät turvallisuuden ja mukavuuden tunnetta
kaikissa kokeessa mukana olleissa maissa. Liikkumisen kannalta tulokset olivat
kaikilla järjestelmillä positiiviset.
Euroopan komissio palkitsi hanketta VTT:llä koordinoineen erikoistutkija
Petri Monosen iMobility Award -tunnustuspalkinnolla erinomaisesta älyliikenteen
käyttöönoton edistämisestä.