TARVE
Kuluttajan ymmärtäminen ja tarpeiden ennakoiminen ovat elintarvikesektorin toimijoille jatkuva haaste. Tunnettuihin terveysvaikutuksiin, laadukkaisiin raaka-aineisiin ja innovatiiviseen teknologiaan
perustuvat tuotekonseptit ovat mahdollisuus suomalaiselle elintarviketeollisuudelle.
NYKYTILA JA ETENEMINEN
Elintarvikeketjun uudistumisen ja kilpailukyvyn avaimet:
Uudet, kasviperäiset ingredientit
Hybridituotekonseptit; palvelut osana elintarvikekonseptia
Uudenlaiset elintarvikkeiden jakelukanavat; kotivalmistus, 3D-printtausteknologia
Prosumerismin kehittymisen
Kuluttajien halu mitata ja hallita hyvinvointiaan
Kuluttajaheimot ja sosiaalinen media
Ulkona syömisen kasvun hyödyntäminen
Ketjun kestävä toiminta, jäljitettävyys ja turvallisuus hyödyntävät täysimääräisesti digityökaluja
TAVOITTEET 2016 - 2018
Yhdistetään suomalainen osaaminen kasvipohjaisista raaka-ainesta, terveyttä edistävistä elintarvikkeista, digitaalisista kuluttajaratkaisuista sekä konepaja-teollisuudesta. Kehitetään uudenlaisia hybridituote-konsepteja.
Uusia konsepteja ja toimintatapoja kehitetään moni-teknologisissa konsortioissa yhdessä teollisuuden ja jakeluketjun toimijoiden kanssa. Sovelletaan Food from Finland -vientiohjelman oppeja ja pidetään yllä sen verkostoja.