Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​​VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeillaan sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta.

Älyliikenteestä suomalaisia vientivaltteja

Ari Rytsy | 8.5.2014

​Korkea hightech-osaaminen, vahva tutkimustoiminta sekä kannustava yrittäjyysilmapiiri vievät Suomea älyliikenteen maailmanmarkkinoille.

Yksi viime aikojen merkittävimpiä älyliikenteen tutkimushankkeita on vuoden 2011 alussa käynnistynyt DRIVE C2X, jossa testataan ja kehitetään uusia, ajoneuvojen väliseen tiedonvaihtoon pohjautuvia älykkään liikenteen palveluja. Tänä vuonna päätökseen saatavan hankkeen näkyvyyttä on lisännyt sen osanottajakaarti, johon lukeutuu eurooppalaisten tutkimuslaitosten lisäksi joukko eurooppalaisia autonvalmistajia.

VTT on hankkeen suurin toimija 2,1 miljoonan euron budjetilla ja työmäärällä mitattuna. Koordinointivastuun on kantanut saksalainen henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistaja Daimler.

– Daimler on ajanut aktiivisen liikenneturvallisuuden kehittämistä jo pidemmän aikaa. Uskomme, että sitä voidaan edistää lisäämällä ajoneuvojen ja liikenneinfrastruktuurin välistä tiedonsiirtoa, sanoo Daimler AG:n tutkimustoiminnan Senior Manager Matthias Schulze.

Schulze kiittelee vuolaasti VTT:n kanssa tehtyä yhteistyötä sekä suomalaisia testiolosuhteita, joita hyödynnettiin viimeksi marras-joulukuussa 2013. VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeiltiin sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta yli 80 kuljettajan voimin. Testeissä ajoneuvoihin välitettiin ennakkotietoa muun muassa liukkaista teistä sekä tulevista liikennemerkeistä noin 400–500 metriä etukäteen. Informaatiota siirrettiin sekä eri ­ajoneuvojen että liikenneinfran välillä. VTT huolehti testiprojektin ohjauksesta, datan keruusta ja sen analysoinnista, joka saadaan päätökseen kuluvan kevään aikana. DRIVE C2X -hankkeen liikenne­testejä on toteutettu myös esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Italiassa.

– Tavoitteena on ollut huomioida kaikki urbaanin liikenteen eri muodot. Suomi sopi hyvin yhdeksi testipaikaksi luonnollisten talviolosuhteidensa ansioista. Kyseisiä testejä olisi ollut vaikea toteuttaa Saksassa, Schulze toteaa.


 

Helsinki-Pietari-älykäytävä laajenemassa

VTT on mukana parhaillaan käynnissä olevassa Helsinki-Pietari-älykäytävähankkeessa, joka pyrkii edistämään älyliikenteen palvelujen syntymistä Suomen ja Venäjän välille. Toteutettavien pilottien joukkoon lukeutuvat liikkujan reaaliaikainen sää- ja kelipalvelu, liikenteen häiriötietopalvelu, junaliikenteen käyttäjille tarkoitettu joukkoliikenteen infopalvelu sekä joukkoliikennetiedot molemmissa kaupungeissa. 

Turvallisen ja sujuvan liikenteen ohella hankkeella pyritään vauhdittamaan uutta älyliiketoimintaa sekä luomaan edellytyksiä palveluntuottajien liikennedatan avaamiselle. Pilotin päättyminen ajoittuu kesäkuulle 2014, jolloin sen tuloksia esitellään Helsingissä järjestettävässä ITS Europe -älyliikennekonferenssissa. VTT on mukana havainnollistamassa suomalaista tutkimusosaamista useiden eri demonstraatioiden voimin.

– Keskusteluja on käynnissä älykäytävähankkeen laajentamisesta Ruotsiin ja Moskovaan sekä pidemmällekin. Henkilöliikenteen lisäksi vastaavia palveluja kaivataan tavara- ja meriliikenteeseen sekä logistiikkaan. Venäjällä on myös kiinnostusta yleiseurooppalaisen eCall-hätäviestipalvelun ja paikallisen ERA-Glonass-hätäviestijärjestelmän yhteensopivuuden varmistamiseen sekä niiden nykyistä laajempaan hyödyntämiseen, kertoo VTT:n tutkimustiimin vetäjä Jukka Laitinen.

Suomi on monella tapaa ainutlaatuisessa asemassa EU:n ja Venäjän välillä tapahtuvan älyliikennekehityksen suhteen. Uusia ja valtakuntien rajoja ylittäviä palveluita halutaan molemmissa leireissä. Niiden toteuttamisen lähtökohtana toimii suomalaisten hyvä keskusteluyhteys Venäjälle.

– Siellä suunnalla vastaan tulee joskus yllättäviä hidasteita. Niistä huolimatta meillä on vankka rooli Venäjän ja EU:n välisissä älyliikennehankkeissa, vahvistaa Laitinen.

Teknisesti VTT:n vahvuudet löytyvät olosuhdetietoa keräävän optisen anturiteknologian sekä liukkauden tunnistuksen saralta. Niistä johdettavien kaupallisten älyliikennesovellusten kenttä on erittäin laaja, joten seuraavaa navigaattorin kaltaista hittituotetta on vaikea ennustaa.

– Suomessa on teknisiä valmiuksia moneen. Pystymme esimerkiksi tuottamaan erilaisiin palveluihin runsaasti aikataulu- ja liikennetietoja. Näitä mahdollisuuksia tulee koko ajan enemmän uusien tietolähteiden avautuessa. Älyliiketoimintaa ajatellen paljon suurempi kysymys ­on se, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan, Laitinen pohtii.

Haasteista huolimatta Schulze uskoo, että vuonna 2020 yhä useampi tienkäyttäjä hyödyntää älyliikenteen tarjoamia palveluja. Hänen mukaansa autonvalmistusalalla vallitsee yhteinen tahtotila nykyaikaisten ratkaisujen tuomiseksi massatuotantoautoihin. Tässä vaiheessa on olennaista, että eri toimijat sitoutuvat investoimaan uuteen infraan, laitteisiin ja teknologiaan.

– Haluamme jatkaa älyliikenteen mahdollisuuksien selvittämistä. Yksi kiinnostava tutkimusalue liittyy automatisoituun ajamiseen, johon olemme hakemassa EU-rahoitusta yhdessä VTT:n kanssa, kertoo Schulze.


 

Liikenneturvallisuutta ja tiesääosaamista

Älyliikenteessä on kyse arjen perustoimintoja helpottavista ja edistynyttä teknologiaa hyödyntävistä palveluista, joiden kehittäminen perustuu ihmisten tarpeisiin ja odotuksiin. Ihmiset käyttävät hyödylliseksi kokemiaan vapaaehtoisia palveluja sopien niiden käytöstä sekä paikannus- ja muista ehdoista palveluntarjoajien kanssa. 

Oma lukunsa ovat viranomaispalvelut, joiden yhteydessä on huolehdittava muun muassa yksityisyydensuojaan liittyvistä asioista. Esimerkki liikenneturvallisuutta parantavasta viranomaispalvelusta on yhteiseen eurooppalaiseen hätänumeroon 112 perustuva eCall-hätäviestipalvelu, joka otetaan käyttöön EU:n jäsenvaltioissa viimeistään vuonna 2017. Siitä eteenpäin se tulee olemaan pakollinen kaikissa uusissa tyyppihyväksyttävissä henkilö- ja pakettiautomalleissa. 

Onnettomuuden tapahtuessa autossa olevat sensorit havaitsevat törmäyksen ja ajoneuvolaite lähettää hätäkeskukselle automaattisesti auton tarkan sijainnin sekä muut pelastustoimien kannalta olennaiset tiedot. Samalla eCall avaa puheyhteyden auton ja hätäkeskuksen välille. VTT on kehittänyt eCall-järjestelmää noin 10 vuoden ajan yhdessä Euroopan komission, jäsenvaltioiden, teollisuuden, viranomaisten ja muiden tutkimuslaitosten kanssa. Viimeisin yhteistyöponnistus oli vuosille 2011–2014 ajoittunut HeERO-hanke, johon osallistui 15 maata ja 82 partneria.

– eCall luo liiketoimintamahdollisuuksia raskaan liikenteen ja ennen vuotta 2017 tyyppihyväksyttyjen henkilö- ja pakettiautojen jälki­asennuksen parissa. Niitä voidaan toteuttaa esimerkiksi osana tienkäyttäjien vapaaehtoisia ja kaupallisia palvelupaketteja, sanoo Trans­Smart-kärkiohjelman Liikennepalvelut-teeman vetäjä Raine Hautala.

Älyliikenteen palveluiden kehittämisessä piilee monia win-win-tilanteita, joissa edistetään liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä luodaan suomalaisille yrityksille uusia vienti- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat tiesäähän ja sen mittausteknologiaan sekä talvikunnossapitoon liittyvät älykkäät ratkaisut ja palvelut. Suomessa on paljon kyseiseen palvelukokonaisuuteen kuuluvaa huippuosaamista. Tieliikenteen snow how’ta on viety eteenpäin muun muassa FIRWE-projektissa yhdessä Arctic Machinen, Forecan, Teconerin ja Vaisalan sekä Oulun yliopiston kanssa.

– On ollut hienoa kehittää tätä tuote- ja palvelukokonaisuutta alan huippujen kanssa. ­Korkealaatuisen tiesääosaaminen ja talvihoidon ansiosta Suomen tiet ja lentokentät pysyvät toimintakunnossa haastavissakin olosuhteissa, mikä on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta esimerkiksi Englannissa. Äärisääilmiöiden lisääntyessä tämän osaamisen liiketoimintapotentiaali tulee kasvamaan, uskoo Hautala.

Lukuisista muista käytännön sovelluksista VTT on ollut mukana kehittämässä muun muassa Vaisalan tiesääasemaa sekä pari vuotta sitten kaupallistettua ja viranomaiskäyttöön tarkoitettua liikennevalvontajärjestelmää, joka helpottaa tienkäyttäjien tekemien rikkeiden havaitsemista.

– Älyliikenteen tutkimukseen sopivia yrityskumppaneita on löytynyt kohtuullisen hyvin. Ala on osoittanut omaavansa hyvää kasvupotentiaalia. Tosin peliteollisuuden menestystarinat ovat antaneet hieman väärän kuvan tämän ­sektorin mahdollisuuksista. Älyliikenteessä on huomattavasti vaikeampi saavuttaa miljoonaluokan pikavoittoja. Menestykseen vaaditaan ensinnäkin runsaasti tutkimusta, korostaa Laitinen.

– Mukana on oltava myös riittävästi tietoa palvelujen vaikuttavuudesta ja niiden hyödyistä, joiden arviointi ja todentaminen ovat VTT:n ominaisia vahvuuksia, jatkaa Hautala.

impulssi-alyliikenne2.jpg
 

Älyliikenteessä on kyse arjen perustoimintoja helpottavista ja edistynyttä teknologiaa hyödyntävistä palveluista.​

Liikkumisen muutos luo uusia mahdollisuuksia

Automatisoidun ajamisen lisäksi tulevaisuus tuo tullessaan muita liikkumisen välineitä ja tapoja, jotka luovat pohjaa uudelle liiketoiminnalle. Hautalan mukaan käynnissä on merkittävä systeeminen muutos, joka mahdollistaa älykkäämmän ja vähähiilisemmän liikkumisen sekä olemassa olevan liikenneinfran tehokkaamman hyödyntämisen.

– Tämä muutos tuo myös uusia tilaisuuksia suomalaiselle teollisuudelle ja tutkimukselle. Tässä prosessissa viranomaisilla on tärkeä rooli ketterien kokeilujen ja käyttäjäkeskeisten ratkaisujen käyttöönoton nopeuttamisen mahdollistajana, hän pohtii.

Eri lähteistä saatavilla olevien tietojen nykyistä jouhevampi integrointi ja tehokkaampi hyödyntäminen helpottavat erilaisten matkaketjujen linkittämistä sekä uusien palvelukonseptien toteuttamista Mobility-as-a-Service-periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että tarve auton omistamiselle ja pysäköintipaikkojen rakentamiselle vähenee, ja että viranomaiset ostavat nykyistä enemmän palvelua ja palvelutasoa liikenneongelmien ratkaisemiseksi kalliin infrarakentamisen asemesta. Tavallinen matkustaja voi puolestaan suunnitella helposti automatkansa sopivalle juna-asemalle, varata sieltä autolleen pysäköintipaikan sekä varmistaa tarvittavat jatkoyhteydet lähimmälle lentokentälle.

– Vaikka suomalaisella teollisuudella on selkeää vientipotentiaalia älyliikenteen saralla, niin sen realisoiminen vaatii paljon työtä ja uusia instrumentteja. VTT pyrkii kehittämään näitä instrumentteja yritysten, viranomaisten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa muun muassa älyliikenteen ITS Finland -verkoston puitteissa, sanoo Hautala.


 

 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Tekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoaly-paljastaa-sydanpotilaan-komplikaatioriskin.aspxTekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskin
Kestävät ja älykkäät yhteisöthttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestävät-ja-älykkäät-yhteisöt.aspxKestävät ja älykkäät yhteisöt
Terveys ja hyvinvointihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveys-ja-hyvinvointi.aspxTerveys ja hyvinvointi
Älykäs teollisuushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykäs-teollisuus.aspxÄlykäs teollisuus
Biotalous ja kiertotaloushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Biotalous-ja-kiertotalous.aspxBiotalous ja kiertotalous
Digitaalinen maailmahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaalinen-maailma.aspxDigitaalinen maailma
Palvelut PK-yrityksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Palvelut-PK-yrityksille.aspxPalvelut PK-yrityksille
Vähähiilinen energiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Vähähiilinen-energia.aspxVähähiilinen energia
Liiketoiminnan kehittäminenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Liiketoiminnan-kehittäminen.aspxLiiketoiminnan kehittäminen
Impulssi 2/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2018.aspxImpulssi 2/2018
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Turbiinisiivillä miljoonien säästöihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Turbiinisiivet-saastavat-miljoonia.aspxTurbiinisiivillä miljoonien säästöihin
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Kestävästi lankaa puukuidustahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestavasti-lankaa-puukuidusta.aspxKestävästi lankaa puukuidusta
SMACC – älyä koneisiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Kolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmojahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspxKolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmoja
Ikäteknologia arjen apuna ja turvanahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ikäteknologia-arjen-apuna-ja-turvana.aspxIkäteknologia arjen apuna ja turvana
Puukuitu haastaa muovin kauppakasseissahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puukuitu-haastaa-muovin-kauppakasseissa.aspxPuukuitu haastaa muovin kauppakasseissa
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Robottiautojen esiinmarssihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robottiautojen-esiinmarssi.aspxRobottiautojen esiinmarssi
Suomi tavoittelee kärkipaikkaa tekoälyn soveltamisessahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomi-tavoittelee-karkipaikkaa-tekoalyn-soveltamisessa.aspxSuomi tavoittelee kärkipaikkaa tekoälyn soveltamisessa
Terveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveytta-ja-tehokkuutta-ruuan-laadusta-tinkimatta.aspxTerveyttä ja tehokkuutta ruuan laadusta tinkimättä
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Huoltoapua astronauteillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Huoltoapua-astronauteille.aspxHuoltoapua astronauteille
Liiketoimintaa liikenteeseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Liiketoimintaa-liikenteeseen.aspxLiiketoimintaa liikenteeseen
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
VTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/VTTn_spinno_GrainSense_tuo_laboratorion-maanviljelijan-kouraan.aspxVTT:n spinno GrainSense tuo laboratorion maanviljelijän kouraan
For Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudellehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/For-Industry-veturina-Suomen-valmistavalle-teollisuudelle.aspxFor Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudelle
Petri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Petri-Kalliokoski-Tekoaly-siirtyy-sanoista-tekoihin.aspxPetri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihin
Koppurasormin ja suurennuslasin avulla verkkopankkiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Koppurasormin-ja-suurennuslasin-avulla-verkkopankkiin.aspxKoppurasormin ja suurennuslasin avulla verkkopankkiin
Hyvää kaupunkielämää teknologian avullahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hyvaa-kaupunkielamaa-teknologian-avulla.aspxHyvää kaupunkielämää teknologian avulla
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Kitka ja kasvihuonepäästöt kuriin materiaalien digitoinnillahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kitka-ja-kasvihuonepaastot-kuriin-materiaalien-digitoinnilla.aspxKitka ja kasvihuonepäästöt kuriin materiaalien digitoinnilla
Salofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Salofa-tuo-pikatestit-terveyden-ja-ympariston-seurantaan.aspxSalofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaan
Mitä ja miten tulevaisuudessa syödään?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-ja-miten-tulevaisuudessa-syodaan.aspxMitä ja miten tulevaisuudessa syödään?
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
FinnCERES vie materiaalien biotalouden uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FinnCERES-vie-materiaalien-biotalouden-uudelle-tasolle-.aspxFinnCERES vie materiaalien biotalouden uudelle tasolle
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Elintarvikkeet muutoksessahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
S-ryhmä uskoo monikanavamalliinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/S-ryhma-uskoo-monikanavamalliin.aspxS-ryhmä uskoo monikanavamalliin
Uudet synteettisen biologian teknologiat mullistavat mikrobien muokkauksenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudet-synteettisen-biologian-teknologiat-mullistavat-mikrobien-muokkauksen.aspxUudet synteettisen biologian teknologiat mullistavat mikrobien muokkauksen
5G tuo vauhtia verkkopalveluihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5G-tuo-vauhtia-verkkopalveluihin.aspx5G tuo vauhtia verkkopalveluihin
Laivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimustahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Laivateollisuuden-digitalisoituminen-edellyttää-huippututkimusta.aspxLaivateollisuuden digitalisoituminen edellyttää huippututkimusta
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle
Tulevaisuuden uudet selluloosatuotteet ja niiden sovelluksethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-uudet-selluloosatuotteet-ja-niiden-sovellukset.aspxTulevaisuuden uudet selluloosatuotteet ja niiden sovellukset
Kohti potilaskeskeistä, yksilöllistä terveydenhuoltoahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-potilaskeskeista-yksilollista-terveydenhuoltoa.aspxKohti potilaskeskeistä, yksilöllistä terveydenhuoltoa