Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​

Robottiautojen esiinmarssi

Riitta Ekholm | 17.5.2016

​Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Keskustelevilla autoilla on iso kansantaloudellinen merkitys. NordicWay-hanke, jolla varaudutaan tieliikenteen automatisointiin ja tiellä matkustavien turvallisuuden lisäämiseen, on edennyt pilottivaiheeseen.

Kesäjuhlat ovat alkamassa ja minua jännittää. Tilasin kaiken netistä. Nyt katson levittämääni grafeeni-karttaa. Muutama vihreä piste kulkee vielä minua kohti. Vieraat eivät tiedä, mihin ovat tulossa. Kutsukortilla oli noutomatkalippu. Jokainen haettiin kotioveltaan yhteisen reitin varteen, tänne tulevaan robottisukkulaan.

Taidan olla porukasta ainoa, joka vielä ajaa perinteistä autoa. Montaa autoa ei tänne parkkiin mahtuisikaan. Parkkipaikat ovat kaupungeissakin alkaneet vähentyä kutsuliikenteen, robottikuljetusten ja etäläsnäolon yleistyessä”, kirjoittaa teknologiavisionääri Risto Linturi Liikennevirastolle laatimassaan Liikennetiedon visiot -raportissa.

Tuokiokuva vuodelta 2030 ei välttämättä ole kovinkaan kaukana todellisuudesta. Google ja Tesla ovat näyttäneet tietä kädet irti ratista -ajamiselle. Autonomiset ajoneuvot, jotka käyttävät omia sensoreitaan ympäristön havainnointiin, ovat olleet arkea jo pitkään. Teiden liukkautta kuvaavan merkkivalon syttyessä ajaja osaa varautua huonontuneeseen ajokeliin.

– Robottiauto on automatisoidun auton korkein aste. Viidenkymmenen vuoden sisällä liikenne mullistuu täysin, kertoo projektipäällikkö Ilkka Kotilainen Liikennevirastosta.

Ajoneuvot teknistyvät digitalisoitumisen myötä juoksuaskelin. Niissä on jo nyt suuri määrä antureita, joiden avulla ajotietokone tunnistaa auton ja ympäristön tilan. Automaattisen liikenteen metropolivisio -selvityksessä on laskettu, että itsekseen ajavat robottiautot säästäisivät Suomessa useita miljardeja euroja vuodessa 2020-luvulla ja seuraavalle vuosikymmenelle mentäessä jopa sata miljardia euroa vuositasolla.

Teknologiavisionääri Linturi muistuttaa myös, että tieliikenteen onnettomuuksien vuosittaiset kustannukset on arvioitu noin kahden miljardin euron suuruisiksi.


Risto Linturi

Turvallisuus edellä

Pohjoismaat ovat aloittaneet kesällä 2015 kolme vuotta kestävän NordicWay-pilotin osana Verkkojen Eurooppa -hanketta. Tällä varaudutaan Euroopan unionin säätämään älyliikenteen direktiiviin, jonka liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä niin sanottuja turvatietoja koskeva määräys astuu voimaan lähivuosina.

– Pilotti on myös osaltaan valmistautumista tieliikenteen automatisointiin, sanoo Ilkka Kotilainen.

Direktiivi tähtää tiellä liikkuvien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja ajoneuvoissa matkustavien turvallisuuden lisäämiseen. Siinä on määritelty kahdeksan turvaviestityyppiä erilaisista vaaratilanteista teillä, joista Suomessa testataan seitsemää. Tällaisia ovat muun muassa suojaamattomat onnettomuuspaikat, tiellä havaitut eläimet tai esineet, hallitsemattomat esteet, huonontuneet sääolosuhteet ja heikko näkyvyys.

– Suomessa menehtyy tieliikenteessä pari sataa ja Euroopassa yhteensä noin 25 000 henkilöä vuosittain, taustoittaa Kotilainen pilotin merkitystä onnettomuuksien vähentämisessä.

Inhimillinen virhe on hänen mukaansa 80-prosenttisesti syy liikennetapaturmiin. Niin kauan kuin ihminen on ratissa, liikenne ei koskaan voi olla täysin turvallista.

Hanketta vetää Liikennevirasto yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. VTT valittiin vastaamaan pilotin vaikuttavuusanalyysista. Nokian vastikään saksalaisille Audille, BMW:lle ja Daimlerille myymä paikkaliikennetoimittaja HERE on kehittänyt hankkeeseen sovelluksen ja johtaa Nokian, Elisan, Infotriplan ja Solitan kanssa muodostamaansa konsortiota.

Hanke valmistuu ja tulokset raportoidaan vuoden 2017 loppuun mennessä.


Keskustelevat autot

Turvaviestien lähettämisessä ei sinänsä ole mitään uutta. Autoilijat ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet radio-ohjelmien keskeytyksiin, kun liikenteessä on havaittu vakavia kolareita tai muita onnettomuuksia.

Pohjoismainen yhteinen Keskustelevat autot -pilotti on Kotilaisen mukaan tästä luonteva jatkumo lähteä yhdessä tienkäyttäjien kanssa tutkimaan uusia palveluja. Tieto on vain tarkentunut ajantasaiseksi ja täsmällisesti oikealle tieosuudelle.

Euroopassa on jo kymmenisen vuoden ajan tutkittu niin sanottua lyhyen kantaman tiedonsiirtoa ajoneuvojen välillä, mikä on verrattavissa langattomaan verkkoon.

– Tienvarteen on asennettu tukiasemia tietyin välimatkoin. Ajoneuvot pystyvät keskustelemaan sen välityksellä toistensa kanssa, sanoo Kotilainen.

Harvaanasutussa Suomessa tämä ei olisi taloudellisesti kannattavaa varsinkin, kun matkapuhelinverkko kattaa Lappia myöten koko maan.

– Nyt kysymys on siitä, voidaanko tiedonsiirto toteuttaa tällä tavalla tietyissä käyttötapauksissa yhtä luotettavasti kuin lyhyen kantaman teknologialla, sanoo Kotilainen.

Liikenteen hallinta kiinnostaa autoilijoiden lisäksi liikennekeskuksia ja vaarallisemmissa tapauksissa myös hätäkeskuksia.

– Talvisin sankka lumipyry voi vaikeuttaa liikennettä, ja tieto heikentyneestä näkyvyydestä voidaan välittää lähestyville autoille. Lisäksi tieto välittyy tietoliikennekeskuksille, jotka voivat kommunikoida takaisin ajoneuvoille. Tulevaisuudessa esimerkiksi reaaliaikainen tieto voidaan välittää kunnossapidolle, jolla on käytettävissä aura-autot. Tällöin myös tienkäyttäjät saisivat tietoa, missä ja milloin aura-auto on tulossa.

Automatisointi etenee asteittain, ja nyt ajoneuvot ja tienkäyttäjät ottavat tietoa ympäristöstä ja välittävät sen edelleen muille – esimerkiksi havainnon hirven liikkumisesta tiellä toisille autoilijoille.

– Ajoneuvojen ja infrastruktuurin välinen keskustelu matkapuhelinverkon välityksellä on uutta ja maailmalla vähitellen yleistyvää, sanoo Kotilainen.



Ilkka Kotilainen. ​Kuva: Roope Permanto

Vihreää valoa

Varsinainen pilotti alkoi huhtikuussa E 18 -tiellä Helsingin ja Turun välillä. Mukana ovat myös Kehä I- ja Kehä III -tieosuudet. Sovellusta testattiin Espoossa viime elokuussa.

– VTT:n tekemän alustavan selvityksen perusteella järjestelmän tekninen valmius on kunnossa, vaikuttavuusarviointia VTT:llä vetävä Satu Innamaa sanoo.

Hän toteaa myös, että vaikka teiden kunnossapito on Suomessa huippuluokkaa, talviolosuhteet ovat autoilijoille haastavia. Ajantasainen viestintä on iso apu.

HERE rekrytoi pilottia varten tuhat käyttäjää, joiden älypuhelimiin asennetaan sovellus. Siihen kerätään tietoa järjestelmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä.

– Kun kuljettaja havaitsee esimerkiksi eläimen tiellä, hän painaa nappia ja viesti lähtee lähellä ajaviin ajoneuvoihin, kertoo hankkeen toteuttaja Mika Rytkönen HERE:stä.

Tätä ennen tieto on käsitelty muutamassa sekunnissa ja vaikuttavuusalueella olevat tai sinne saapuvat autot havaittu.

– Koska matkapuhelimen käyttö on kiellettyä ajon aikana, käyttöliittymän näppäimet, kirjaimet sekä värikontrastit ovat suuria, sanoo Rytkönen.

Yksityisyyden suoja on Rytkösen mukaan turvattu. Viestiä ei pystytä yhdistämään lähettäjän matkapuhelinnumeroon.

– Tulevaisuudessa viestit välitetään automaattisen ajoneuvon sensoridataa ja tutkatietoja hyödyntäen, sanoo Rytkönen.

Monet autonvalmistajat ovat luvanneet autonomiset autot markkinoille vuoteen 2020 mennessä.

”Vieraiden noustessa autosta ulos lennähtää jokaisen viereen kuohuviinilasia kantava helikopteritarjotin. Muistan, miten hankalaa tämä kaikki oli aikaisemmin. Henkilökunnan ja kuljetusten tilaaminen matkojen päähän olisi ollut kallista ja ohjeiden välittäminen kaikille lähes mahdotonta”, jatkaa teknologiavisionääri Linturi vuoden 2030 tuokiokuvaansa. 



KULUTTAJIEN KÄYTTÖKOKEMUS

VTT:n vaikuttavuusarvioinnin tulokset antavat suuntaviivat siitä, miten autoilijat ovat pilottihankkeen kokeneet. Mitä hyötyä palvelusta ja sen välittämistä vaaratilanteista on ollut? Miten testikäyttäjät ovat kokeneet viestin lähettämisen ajon aikana? Minkälaiset seikat ovat tarpeellisia jatkokehityksen kannalta?

Loppupeleissä kuluttajien tarpeet naulaavat NordicWay-väylähankkeen jatkon.



KAUPALLISTAMINEN

Pilotin tavoitteena on toteuttaa yhteensopiva tiedonsiirto Pohjoismaiden välillä. Lisäksi yhteistyötä on myös koko Euroopan alueella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autoilijalla olisi käytössään samat palvelut yli rajojen.

NordicWay-hankkeen toivotaan edistävän tietämystä tienkäyttäjien tarpeista ja vastaavien palveluiden kaupallistamisesta. Hankkeen opit ovat pohja uusille ideoille ja myös viennille.

Liikennevirasto on tiiviissä yhteydessä kotimaisiin mahdollisiin palveluntarjoajiin ja auttaa niitä verkostoitumaan eurooppalaisten yhteistyökumppanien kanssa.

Hankkeen kansantaloudellinen merkitys on onnistuessaan merkittävä. 



 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Vähähiilinen energiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Vähähiilinen-energia.aspxVähähiilinen energia
Terveys ja hyvinvointihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveys-ja-hyvinvointi.aspxTerveys ja hyvinvointi
Liiketoiminnan kehittäminenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Liiketoiminnan-kehittäminen.aspxLiiketoiminnan kehittäminen
Kestävät ja älykkäät yhteisöthttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestävät-ja-älykkäät-yhteisöt.aspxKestävät ja älykkäät yhteisöt
Palvelut PK-yrityksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Palvelut-PK-yrityksille.aspxPalvelut PK-yrityksille
Älykäs teollisuushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykäs-teollisuus.aspxÄlykäs teollisuus
Digitaalinen maailmahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaalinen-maailma.aspxDigitaalinen maailma
Biotalous ja kiertotaloushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Biotalous-ja-kiertotalous.aspxBiotalous ja kiertotalous
Impulssi 2/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2018.aspxImpulssi 2/2018
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Energia-ala varautuu yhdessä kyberuhkiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energia-ala-varautuu-yhdessa-kyberuhkiin.aspxEnergia-ala varautuu yhdessä kyberuhkiin
Maailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-vuonn-2030-vastauksia-huomisen-kysymyksiin.aspxMaailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiin
Kohti hiilineutraaleja materiaalejahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-hiilineutraaleja-materiaaleja.aspxKohti hiilineutraaleja materiaaleja
Ilman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ilman-hiilidioksidista-raaka-aine-polttoaineisiin-kemikaaleihin-ja-ruokaan.aspxIlman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaan
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle
Kohti uutta syöpähoitoa soluseulonnallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-uutta-syopahoitoa-soluseulonnalla.aspxKohti uutta syöpähoitoa soluseulonnalla
Simon Kos, Microsoft: Tekoäly rynnii potilaan avuksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Simon-Kos-Microsoft-Tekoaly-rynnii-potilaan-avuksi.aspxSimon Kos, Microsoft: Tekoäly rynnii potilaan avuksi
Uudenlaista liiketoimintaa selluloosastahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudenlaista-liiketoimintaa-selluloosasta.aspxUudenlaista liiketoimintaa selluloosasta
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Tekoälyä opetetaan tunnistamaan, kuka hyötyy kemoterapiastahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoälyä-opetetaan-tunnistamaan,-kuka-hyötyy-kemoterapiasta.aspxTekoälyä opetetaan tunnistamaan, kuka hyötyy kemoterapiasta
5G:n avulla liikenneturvallisuus uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5Gn-avulla-liikenneturvallisuus-uudelle-tasolle.aspx5G:n avulla liikenneturvallisuus uudelle tasolle
Jari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Jari-Gustafsson-Vanhoja-ja-uusia-taantuman-voittamiseksi.aspxJari Gustafsson: Vanhoja ja uusia työjuhtia taantuman voittamiseksi
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
Tuottoa sijoituksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Matti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robottejahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Meilla-ei-ole-varaa-olla-ilman-robotteja.aspxMatti Apunen: Meillä ei ole varaa olla ilman robotteja
Robottiautojen esiinmarssihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robottiautojen-esiinmarssi.aspxRobottiautojen esiinmarssi
Kalasatamasta älykkään energian mallialuehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kalasatamasta-alykkaan-energian-mallialue.aspxKalasatamasta älykkään energian mallialue
Solar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Solar-Foods-Oy-Raataloitya-ravintoa-avaruustutkimuksen-malliin.aspxSolar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliin
Puhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puhtaampaa-kaupunkiliikennetta-puupohjaisella-dieselilla.aspxPuhtaampaa kaupunkiliikennettä puupohjaisella dieselillä
Robotiikka – monien mahdollisuuksien tekniikkaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robotiikka-–-monien-mahdollisuuksien-tekniikkaa.aspxRobotiikka – monien mahdollisuuksien tekniikkaa
Fuusiosta kestävä ratkaisu energiapulaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fuusiosta-kestävä-ratkaisu-energiapulaan.aspxFuusiosta kestävä ratkaisu energiapulaan
Kännykällä mielenrauhaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kannykalla-mielenrauhaa.aspxKännykällä mielenrauhaa
Impulssi 1/2016https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2016.aspxImpulssi 1/2016
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Kolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmojahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kolmiulotteinen-virtuaalitodellisuus-ja-lisätty-todellisuus-Kohti-uusia-maailmoja.aspxKolmiulotteinen virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus – Kohti uusia maailmoja
Salofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Salofa-tuo-pikatestit-terveyden-ja-ympariston-seurantaan.aspxSalofa tuo pikatestit terveyden ja ympäristön seurantaan
Kyberturvallisuutta rokotusohjelman keinoinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuutta-rokotusohjelman-keinoin.aspxKyberturvallisuutta rokotusohjelman keinoin
Selluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloonhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Selluloosakuitu-herattaa-kaytetyn-puuvillatekstiilin-uuteen-eloon.aspxSelluloosakuitu herättää vanhan puuvillatekstiilin uuteen eloon
Infinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Infinited-Fiber-tuo-muutoksen-tekstiiliteollisuuteen.aspxInfinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteen
LEO tuo älyä sylintereihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/LEO-tuo-alya-sylintereihin.aspxLEO tuo älyä sylintereihin
Kaura on kysyttyä tavaraa maailmallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaura-on-kysyttya-tavaraa-maailmalla.aspxKaura on kysyttyä tavaraa maailmalla
Elintarvikkeet muutoksessahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elintarvikkeet-muutoksessa.aspxElintarvikkeet muutoksessa
Suomessa on paljon mikroelektroniikan erikoisosaamistahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomessa-on-paljon-mikroelektroniikan-erikoisosaamista.aspxSuomessa on paljon mikroelektroniikan erikoisosaamista
Tulevaisuuden kuluttajat ja kuluttajatutkijat kohtasivat makeathonissahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kuluttajat-ja-kuluttajatutkijat-kohtasivat-makeathonissa.aspxTulevaisuuden kuluttajat ja kuluttajatutkijat kohtasivat makeathonissa
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Luotettavalla mittaustiedolla on olennainen rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Luotettavalla-mittaustiedolla-on-olennainen-rooli-ilmastonmuutoksen-hillitsemisessä.aspxLuotettavalla mittaustiedolla on olennainen rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä
Autonominen maailma on jo täällähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Autonominen-maailma-on-jo-taalla.aspxAutonominen maailma on jo täällä
Mitä ja miten tulevaisuudessa syödään?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-ja-miten-tulevaisuudessa-syodaan.aspxMitä ja miten tulevaisuudessa syödään?
Riskienhallintaa mutkistuvassa maailmassahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Riskienhallintaa-mutkistuvassa-maailmassa.aspxRiskienhallintaa mutkistuvassa maailmassa