Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

S-ryhmä uskoo monikanavamalliin

Teksti: Jukka Reinikainen | Kuvat: Timo Porthan, Lauri Mannermaa ja Lari Lappalainen | 14.11.2017

S-ryhmälle kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävä monikanavamalli on keskiössä. Se on malliesimerkki siitä, miten digitaalista tekniikkaa käytetään liiketoiminnan tehostamiseen.

​​Robotiikka, keinoäly ja digitalisaatio ovat tämän hetken megatrendejä myös vähittäiskaupassa. Digitalisaatio parantaa liiketoiminnan mahdollisuuksia ja muuttaa kaupan rakenteita. Tällä on laajoja vaikutuksia, ei vain kauppaan, vaan koko yhteiskuntaan, sillä kauppa on Suomen suurin työllistäjä, sanoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

– Digitalisaatio tarkoittaa parempaa palvelua asiakkaille. Se mahdollistaa uusia tapoja yhdistää kysyntää ja tarjontaa. Toimialoista digitalisaatio vaikuttaa kauppaan ehkä eniten. Media ja pankkisektori ovat myös kärjessä.

Kaupan digitalisaatiosta tulee ensimmäisenä mieleen verkkokauppa, mutta se on paljon muutakin. Heikkilä jakaa digikehityksen kolmeen pääalueeseen. Keskiössä on monikanavainen palvelu, jossa verkko tulee kivijalkakauppaan. Ja päinvastoin. Verkkokauppaan liitetään erilaisia mobiilipalveluja.

Toinen pääalue on personoitu, datavetoinen palvelu, jossa kyetään uuden teknologian avulla kohdentamaan markkinointia, valikoimia ja palvelua entistä henkilökohtaisemmin. Kolmas alue on koko arvoketjun tehokkuus, jota digitalisaatio parantaa. Kyse on siitä, miten tieto ja tavarat kulkevat sujuvimmin.

– Kaikkia näitä pääalueita kehitetään jatkuvasti, ketterästi ja asteittain. Kehitystoimet eivät välttämättä ole megahankkeita.

Asiakkaille digitalisaatio on tuonut muun muassa kansainvälisen verkkokaupan, joka ei tunne rajoja. S-ryhmälle iso arvoketjuun vaikuttava digihanke on taas Sipoon logistiikkakeskus, jossa robotiikkaa hyödynnetään laaja-alaisesti. Koneet tekevät raskaat työvaiheet.

Sipoon investoinnilla S-ryhmä haki Heikkilän mukaan logistiikkaan tehokkuutta, kustannussäästöjä ja toimitusvarmuutta.

– Työvoiman saatavuuskin perinteiseen manuaaliseen logistiikkalaitokseen alkoi olla kiven takana. Oli helpompi löytää tekijöitä uutta ammattitaitoa vaativiin ja fyysisesti kevyempiin työtehtäviin. Jo puolet S-ryhmän tavaravirroista kulkee Sipoon kautta, ensi vuonna kaikki.

Monikanavamalli on päivän sana

– Sekä maailmalla että Suomessa kaikki keskeiset kaupan toimijat ovat menossa monikanavaista mallia kohti ja investoivat sekä kivijalkaan että verkkokauppaan. USA:ssa Walmart, maailman suurin vähittäiskauppias, ostaa verkkokauppoja. Amazon, mahtavin verkkokauppias, osti ison amerikkalaisen kivijalkatoimijan Whole Foods Marketin. Molemmilla jäteillä on sama strategia, ne näkevät kivijalka-verkkokauppa-yhdistelmän parhaaksi liiketoimintamalliksi.

S-ryhmä on verkkokaupassa vielä alkutaipaleella. Päivittäistavarakaupassa sen osuus on vain 0,4 prosenttia. Tälläkin luvulla S-ryhmä on isoin pt-tavaroiden verkkokauppias Suomessa. Tosin kasvu on kovaa: alkuvuonna 50 prosenttia. Kansainvälisten toimijoidenkaan luvut eivät päätä huimaa, osuudet ovat noin viisi prosenttia. Käyttötavarakaupassa volyymit ovat jo isompia: 5–10 prosenttia. Näin on myös S-ryhmällä.

– Kasvu kuitenkin jatkuu, Heikkilä sanoo, mutta ei halua arvailla prosentteja.

Mikään iso bisnes pt-tavaroiden verkkokauppa ei Heikkilän mukaan kuitenkaan ole. Brittiläinen Tesco on sitä harjoittanut jo parikymmentä vuotta eikä ole saanut sitä täysin kannattavaksi.

– Kylmäketjujen hallinta on ongelmallista ja jakelukulut suhteessa matalaan katteeseen on haasteellinen yhtälö. Sen sijaan käyttötavarakaupassa on varsin kannattavia verkkokauppoja.

Asiakas tunnetaan entistä paremmin

Heikkilän mukaan on helppo nähdä, että erilaiset liiketoimintamallien kokeilut yleistyvät. Kysynnän ja tarjonnan niputtaminen on yksi tapa. Hotelleissa esimerkiksi tarjontaa kerätään yhdelle alustalle, josta asiakas voi valita. Toimijat eivät itse tee liiketoimintaa vaan toimivat alustana ja ottavat välistä oman palkkionsa. Kauppa joutuu miettimään, osallistuuko se isoihin alustoihin, vai tekeekö se itse omia, jonne se houkuttelee muita toimijoita.

– Digitalisaation ansiosta tunnemme asiakkaiden tarpeita entistä paremmin ja pystymme optimoimaan valikoimia ja palveluita sekä tarjoamaan personoituja tuotteita. Näin valikoimien kehittämiseen saadaan uutta otetta.

– Teemme myös mahdolliseksi sen, että asiakas pystyy asioimaan meillä haluamallaan tavalla. Sitä helpotetaan niin, että verkosta löytyvät kaikki kivijalkakaupan valikoimat: tuotetiedot, suositukset sekä taustatiedot, jotta valinta kaupassa olisi mahdollisimman helppoa. Tuotteen voi varata ja käydä hakemassa click & collect -sovelluksella: ostos verkossa, mutta nouto kaupasta, tai se toimitetaan suoraan kotiin.

Asiakasdata luo hienoja mahdollisuuksia. Asioidessaan asiakkaat kerryttävät tietomassaa ja voivat valita, hyödynnetäänkö sitä. Hyödyntäminen tekee mahdolliseksi lisäinformaation antamisen asiakkaille.

– Ruokakaupassa asiakasdata kertoo perusostoskorin, ja jos asiakas haluaa terveellisemmän tai vastuullisemman valinnan, me pystymme erilaisilla mobiilisovelluksilla tarjoamaan vaihtoehtoja. S-ryhmällä on myös käytössä sähköinen kuitti. Ostokset tallentuvat digitietona, ja asiakas voi koska vain tarkistaa, mitä on tullut hankittua. Digitaalinen takuukuitti on niin ikään käytössä.

– ABC-ketjulla on mobiilitankkaus. Asiakas maksaa autossa parilla painalluksella, käy tankkaamassa ja hyppää takaisin autoon. Mobiilitankkaus on laajentunut koko maahan, ja se on otettu hyvin vastaan.

Robotiikkaa taas on muuallakin kuin logistiikassa, kuten taloushallinnossa laskujen käsittelyssä. Tekoäly auttaa hinnoittelussa, miten bensan hinnoittelu optimoidaan, Heikkilä muistuttaa.

Energian säästö 30 prosenttiin

Vastuullisuus on entistä kovempi sana liiketoiminnassa, eikä se ole kustannus-tehokkuus-katsannossa kielteinen arvo.

– Esimerkiksi energia-asioissa olemme tehneet valtavasti töitä. Kylmälaitteet kyetään säätämään paremmin säästämään energiaa. Se on ympäristön kannalta vastuullista, mutta pienentää myös kustannuksia. S-ryhmän käyttämästä energiasta 60 % tuotetaan tuulivoimalla.

– Testaamme ja kokeilemme muitakin energiamuotoja. Hyvä esimerkki on yhdessä VTT:n kanssa toteutettu Tuiran S-market – maailman energiapihein vähittäiskauppa. Näitä kokeiluja tulee lisää. S-ryhmän tavoitteena on vähentää 2030 mennessä 30 prosenttia kokonaisenergian kulutuksesta.

Työpaikkoja voi hävitä

Miten teknologiset ratkaisut muuttavat työn luonnetta? Taloustieteilijät David Autor, Frank Levy ja Richard J. Murnane katsovat, että teknologian murroksessa pysyvimpiä ovat fyysiset ja ei-rutiininomaiset paljon ajattelua vaativat työt. Aivan pienipalkkaisia suojaa tutkijoiden mukaan se, että ihmisen korvaaminen teknologialla ei ole kustannustehokasta. Heikkilä tunnistaa tämän ilmiön kaupan alalla.

– Tähän suuntaan kaiketi mennään. Toistaiseksi keinoälyn kehittäminen on siinä vaiheessa, että paljon ajattelua vaativat työt ovat niitä, joita ihminen tekee. Keinoälyn sovellusala laajenee kuitenkin koko ajan.

– Samaan aikaan tosin syntyy uudenlaisia töitä, joita ovat esimerkiksi mobiilisovellusten tekijät.

Kaupan liiton virallinen ennuste on, että työt vähenisivät prosentin verran eli marginaalisesti. S-ryhmässä tilanne on toinen: alkuvuoden aikana väkimäärä on kasvanut sadalla hengellä.

– Uskomme, että kauppa on suurin toimiala työllistämisessä vastakin.

 

Maailman energiapihein market löytyy Suomesta

 

Jopa marketin kylmäketju voidaan irrottaa verkosta aurinkoenergiaa hyödyntämällä. (Tuiran S-market, Osuuskauppa Arina)

VTT:N johdolla on toteutettu Ouluun maailman energiatehokkain kauppa, joka kuluttaa vain noin 40 prosenttia energiaa vastaavaan tavalliseen ruokakauppaan verrattuna.

S-ryhmän kanssa yhteistyössä toteutettu ratkaisu säästää kaupan energiakuluja vuodessa noin 180 000 euroa. Teknologia on nyt valmis käytettäväksi liikekiinteistöissä laajemminkin.

– Aurinkoisena päivänä koko matalaenergiakaupan sähkö-energiasta puolet voidaan saada katolle sijoitetuista aurinkopaneeleista, kertoo aurinkovoimalan suunnittelija, projektipäällikkö Klaus Känsälä VTT:ltä.

Lisäksi kaupan energiankäyttöä voidaan ohjata sähköverkon kuormitusta tasaamalla. Jopa kaupan kylmäketju voidaan irrottaa verkosta tietyksi ajaksi hyödyntämällä uusiutuvaa aurinkoenergiaa. Esimerkiksi aamulla energian hinta on alhaalla, jolloin on edullisinta ladata kilowatteja talteen ja käyttää ne myöhemmin.

– Energiapihin pilottikaupan sähkönkulutus on 240 kWh neliömetriltä vuodessa, mikä lähentelee normaalia asunnon energiankulutusta, kun taas tavallinen market kuluttaa 600 kWh vuodessa, toteaa Osuuskauppa Arinan kiinteistöjohtaja Seppo Jakola.

– Meitä kiinnostaa kaupan sähkönkulutuksen säätökyky. Uskomme, että kulutusta hetkellisesti muuttamalla voimme pienentää sekä S-ryhmän maksamaa sähkölaskua että hiilidioksidipäästöjä, kertoo S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen.

– Jos kaikki S-ryhmän ruokakaupat kuluttaisivat vain tuon 240 kilowattituntia, niiden sähköenergian kulutus puolittuisi, Känsälä sanoo.

Hanke on osa suurempaa VIRPA-hankekokonaisuutta. VTT:n lisäksi siinä ovat mukana Oulun yliopisto sekä yritysosapuolina Fingrid, S-ryhmä, Rejlers, Jalecon, Jetitek, Green Energy Finland, Fidelix ja Emtele.

 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Tekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoaly-paljastaa-sydanpotilaan-komplikaatioriskin.aspxTekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskin
Impulssi 1/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2018.aspxImpulssi 1/2018
Matti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ennen-kuin-tieto-hukkuu-numeroihin.aspxMatti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihin
Ihmisten jäljillähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ihmisten-jaljilla.aspxIhmisten jäljillä
Kohti uutta syöpähoitoa soluseulonnallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-uutta-syopahoitoa-soluseulonnalla.aspxKohti uutta syöpähoitoa soluseulonnalla
Maailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-vuonn-2030-vastauksia-huomisen-kysymyksiin.aspxMaailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiin
Matti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaajahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Matti-Apunen-Ongelma-nimelta-huippuosaaja.aspxMatti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaaja
Kun osaat mitata, osaat parantaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/MIKES-tekee-vaativia-mittauksia-teollisuuden-kayttoon.aspxKun osaat mitata, osaat parantaa
Muutosjohtamisen luova voimahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Muutosjohtamisen-luova-voima.aspxMuutosjohtamisen luova voima
Suomella osaaminen globaaleihin ongelmiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomella-osaaminen-globaaleihin-ongelmiin.aspxSuomella osaaminen globaaleihin ongelmiin
Erkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehoa-tutkimukseen.aspxErkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseen
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Teollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollisuuden-kyberturvallisuus-paranee-yhteistyolla.aspxTeollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllä
Tositoimia Suomen nostamiseksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tositoimia-Suomen-nostamiseksi.aspxTositoimia Suomen nostamiseksi
Yritysten ja tutkijoiden löydettävä toisensa uudella tavallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yritysten-ja-tutkijoiden-loydettava-toisensa-uudella-tavalla.aspxYritysten ja tutkijoiden löydettävä toisensa uudella tavalla
Plasmakäsittely kirittää materiaalikehitystähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Plasmakasittely-kirittaa-materiaalikehitysta.aspxPlasmakäsittely kirittää materiaalikehitystä
ChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Chemsheet-innovaatioilla-tietä-uusille-ratkaisuille.aspxChemSheet-innovaatioilla tietä uusille ratkaisuille
Tulevaisuuden sensorihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-sensori.aspxTulevaisuuden sensori
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
LEO tuo älyä sylintereihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/LEO-tuo-alya-sylintereihin.aspxLEO tuo älyä sylintereihin
Maailma kuluttajien silminhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-kuluttajien-silmin.aspxMaailma kuluttajien silmin
Tehdään totta biotaloudestahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehdaan-totta-biotaloudesta.aspxTehdään totta biotaloudesta
Automaatio antaa paketille siivethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Automaatio-antaa-paketille-siivet.aspxAutomaatio antaa paketille siivet
Kvanttinormaaleita uudistuvalle SI-järjestelmällehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kvanttinormaaleita-uudistuvalle-SI-jarjestelmalle.aspxKvanttinormaaleita uudistuvalle SI-järjestelmälle
Ledikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ledikalvot-taipuvat-kansanlampusta-lentokoneisiin.aspxLedikalvot taipuvat kansanlampusta lentokoneisiin
Petri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Petri-Kalliokoski-Tekoaly-siirtyy-sanoista-tekoihin.aspxPetri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihin
Uutta virtaa elektroniikkateollisuuteenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uutta-virtaa-elektroniikkateollisuuteen.aspxUutta virtaa elektroniikkateollisuuteen
Voiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-alykkaiden-kaupunkien-suorituskykya-mitata.aspxVoiko älykkäiden kaupunkien suorituskykyä mitata?
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Kitka ja kasvihuonepäästöt kuriin materiaalien digitoinnillahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kitka-ja-kasvihuonepaastot-kuriin-materiaalien-digitoinnilla.aspxKitka ja kasvihuonepäästöt kuriin materiaalien digitoinnilla
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Suomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tyhjä-artikkeli-3-numerolle-1.aspxSuomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050
Impulssi 2/2014https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2014.aspxImpulssi 2/2014
Impulssi 1/2014https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Impulssi 1/2016https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2016.aspxImpulssi 1/2016
Panimolaboratorio – Paremman oluen puolestahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Panimolaboratorio-paremman-oluen-puolesta.aspxPanimolaboratorio – Paremman oluen puolesta
Älylasit haastavat kännykänhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alylasit-haastavat-kannykan.aspxÄlylasit haastavat kännykän
Pekka Soinin Business Finland on yritysten ”kansainvälistymiskanava”https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Pekka-Soinin-Business-Finland-on-yritysten-kansainvalistymiskanava.aspxPekka Soinin Business Finland on yritysten ”kansainvälistymiskanava”
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle
IPR edellä ulkomaillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/IPR-edella-ulkomaille.aspxIPR edellä ulkomaille
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Tuottoa sijoituksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Digitalisaatio tasoittaa erojahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisaatio-tasoittaa-eroja.aspxDigitalisaatio tasoittaa eroja
Kestävästi lankaa puukuidustahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestavasti-lankaa-puukuidusta.aspxKestävästi lankaa puukuidusta
Tua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavathttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiantuotanto-ja-kaytto–fiksut-valinnat-vaikuttavat.aspxTua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavat
Energiaministeri laajentaisi päästökauppaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiaministeri-laajentaisi-paastokauppaa.aspxEnergiaministeri laajentaisi päästökauppaa
Solar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Solar-Foods-Oy-Raataloitya-ravintoa-avaruustutkimuksen-malliin.aspxSolar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliin
Energiaratkaisut ja 2050-tavoitteethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiaratkaisut-ja-2050-tavoitteet.aspxEnergiaratkaisut ja 2050-tavoitteet
Mies, jota optimismi ja uteliaisuus vievät eteenpäinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mies-jota-optimismi-ja-uteliaisuus-vievat-eteenpain.aspxMies, jota optimismi ja uteliaisuus vievät eteenpäin