Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​​

Suomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseen

Esko Lukkari | 10.5.2017

​TransSmart-tutkimusohjelma on ollut suurponnistus vähähiilisen ja älykkään liikenteen kehittämiseen. 

VTT:n tutkimusprofessorin Nils-Olof Nylundin mukaan viime vuonna päättyneen TransSmart-tutkimusohjelman saavutukset tiivistyvät viiteen asiaan: eri toimijoiden verkottaminen, sähköisen bussiliikenteen kehittäminen ja bussituotannon käynnistäminen, liikenteen älypalvelut, biopolttoaineiden käytön edistäminen sekä ilmasto- että energia­strategian tausta-aineisto liikenteen päästöjen vähentämiseksi. 

Ohjelma sitoi yhteen neljän ministeriön, kahden valtion viraston, teollisuuden, yliopistojen ja kaupunkien tulevaisuuden liikennehankkeet. Tutkimus jatkuu liikenteen TransDigi-yhteistoiminta-alustahankkeessa, jossa on mukana VTT:n lisäksi valtionhallintoa, neljä yliopistoa, neljä ammattikorkeakoulua ja yrityksiä. Helsingin seudun liikenne HSL on tehnyt VTT:n kanssa kolmen miljoonan euron sopimuksen älykkään vähähiilisen joukkoliikenteen kehittämisestä. 

 
Automaattisen ajamisen kehittämisessä TransSmart on ollut yhteistyössä lähes kaikkien eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa. 

 

Sähköisen liikenteen hankkeet ​

Sähköisiä hyötyajoneuvoja on kehitetty ECV-hankkeessa ja sen eBus-projektissa. Sitä ovat tukeneet VTT:n ajoneuvo- ja akkutestauslaboratoriot, joissa mitataan akkukennojen, akustojen, sähkömoottoreiden, tehoelektroniikan ja sähköisten voimalinjojen ominaisuuksia. Näiden pohjalta on käynnissä HSL:n sähköbussien ePELI-pilottihanke viimeisenä askeleena ennen sähköbussiliikenteen kaupallista kilpailutusta.

EBus-projektissa toteutettiin Kabus-bussikorille rakennettu sähköbussiprototyyppi, joka toimii nyt yrityksille avoimena t&k-alustana akkujen, sähkömoottorien ja pikalatausratkaisujen ja ajoneuvoautomaation kehittämisessä. Tältä pohjalta syntyi myös VTT:n spin-off-yritys sähköbussivalmistaja Linkker.  

 
– Liikkuva laboratorio on paitsi fyysinen myös digitaalinen alusta sähköbussien, hyöty­-
ajoneuvojen ja työkoneiden käyttövoimarat­kaisujen ja automaation kehittämiseen, kertoo VTT:n tutkimustiimin päällikkö Mikko Pihlatie.  

 
Sähköbussien peräkkäin kytkemistä ja bus­sien omaehtoista lataamista kehitetään EU-hankkeissa ja myös HSL:n kanssa. Automaattisten last-mile-bussien palvelukonseptin kehittämisessä vastuutahona on ollut Metropolia, joka vetää vuonna 2020 päättyvää EU:n rahoittamaa SOHJOA-projektia. Robottibusseja on jo testattu Tampereella, Helsingissä ja Espoossa.

 
VTT:llä on Tampereella myös automaattisen auton teknologian kehittäminen: Citroënin pohjalle on rakennettu robottihenkilöauto Marilyn. 

 
– Auton älykkyys pystyy hoitamaan 85 prosenttia tilanteista, mutta se ei riitä. Ilman käsiohjausta se ei ole vielä ajanut julkisessa liikenteessä. Tänä keväänä auton kyvykkyyttä testataan ja kehitetään iteratiivisesti liikenteessä, kertoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila

 
Autossa on 70 000 euron arvosta älytekniikkaa: kameroita, lämpökameroita, tutkia, GPS-paikantimia. Suljetut kaistat tai sään ääriolosuhteet ovat vielä autolle haaste. 

 

Biopolttonesteissä johtava maa 

Suomi on biopolttoaineiden kehittämisen kärkimaita, ja TransSmart on ollut avainasemassa käytön edistämisessä. Uuden energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttonesteiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 15 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.   

– TransSmartin jatkoksi käynnistyi viime vuonna BioSata-hanke. Osana sitä kaikki HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin Staran kuorma-autot ja työkoneet siirtyvät vuoteen 2020 mennessä biopolttoaineisiin, Nylund kertoo. 

 
HSL käyttää vuosittain 35 000 ja Stara 2 000 tonnia polttonesteitä.

 
– Biopolttonesteiden toimittajat UPM, Neste ja St1 ovat sitoutuneet toimittamaan vuonna 2019 kaiken HSL:n liikenteen biopolttoaineen, hän sanoo. 

 
Pääkaupunkiseutu toimii pilottina biopolttoaineissa. Työ- ja elinkeinoministeriö rahoittaa BioSata-projektia, joka on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -hanketta. 

 

Älypalvelut tulossa​ 

Ihmisten ja tavaroiden kuljettaminen on hoidettava tulevaisuudessa tehokkaasti ja vähäisin päästöin kehittynyttä teknologiaa hyödyntäen. Tietotekniikka helpottaa muun muassa eri kulkutapoja saumattomasti yhdistäviä matkaketjuja ja uudistaa palvelumalleja, kuten autojen yhteiskäyttöä. 

Älyliikenteen liiketoiminta on ollut B2C- ja B2B-painotteista, mutta nyt myös kuluttaja­markkinat ovat kiihtymässä. Uusiin toiminta­malleihin ja innovaatioihin kuuluvia avain­sanoja ovat ekosysteemit, PPPP (public-private-people partnership), joukkoistaminen, sosiaalinen media ja ”Liikkuminen palveluna” -konsepti (MaaS – Mobility as a Service).

 
Liikenteen älypalveluissa TransSmartin painopiste oli VTT:n johtavan tutkijan Raine Hautalan mukaan käyttäjäkeskeisten liikkumispalvelujen ja resurssitehokkaan liikennejärjestelmän kehittämisessä. 

 
VTT on koordinoinut kansallisia MaaS-projekteja ja yhtä kansainvälistä projektia, jossa muut tutkimuskumppanit ovat Chalmersin teknillinen yliopisto ja AustriaTech.

 
– Yksi avainhanke on vuonna 2018 päättyvä Living Lab Bus. Se on Linkkerin sähköbussiin rakennettu avoin kokeiluympäristö nopeuttamaan älypalvelujen toteuttamista ja muuta tuotekehitystä. Bussien sensoreilla kerättävän datan avulla voidaan muun muassa tuottaa ajantasaista tietoa kuljettajalle ja matkustajille sekä tietoa bussien liikkumisesta, Hautala sanoo.

 
– Helsingissä linjan 23 bussi on kerännyt dataa tammikuusta lähtien. Matkustajille näkyvät älypalvelukokeilut aloitetaan keväällä, ja ne laajentuvat syksyllä kymmeneen sähköbussiin. Vastaavia kokeiluja ja kehitystyötä tullaan tekemään Tampereella ja Turussa.

 
Living Lab Bus -hankkeessa on tällä hetkellä mukana kuusi kotimaista yritystä, neljä tutkimuslaitosta, HSL sekä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupungit. Ensimmäinen ulkomainen yritys tulee mukaan keväällä, jolloin myös bussimatkustajia osallistutetaan älypalveluiden kokeiluihin.

​​

_kimmo_erkkilä_05.jpg

Sähköbussien kysyntä kasvaa

Suomen sähköautoteollisuuden avainyhtiö Linkker ottaa seuraavaa isoa kehitysaskelta.

 
Linkker on nostamassa bussiensa vuosi­myynnin kymmenkunnasta autosta satoihin. Myyntialue laajenisi Länsi-Eurooppaan ja ehkä Aasiaan.

 
– Tarvitsemme lisää resursseja, jotta pääsemme kasvussa kiihdytyskäyrälle, liiketoiminnan kehitysjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo. 

 
Linkker hakee tällä hetkellä aktiivisesti kumppanuuksia maantieteellisen laajentumisen mahdollistamiseksi.

 

Sähköbussi halpenee

Sähköbussien kysynnän uskotaan kasvavan jyrkästi, kun volyymit kasvavat ja niiden hinnat tavoittavat dieselbussien hintoja. Sähköbusseja myydään vuonna 2020 maailmassa ehkä jo 50 000.

 
Pariisi ja Amsterdam aikovat säh-köistää bussiliikenteensä vuoteen 2025 mennessä. Helsingin tavoitteena on 30 prosenttia.

 
Linkkerin kovimmat kilpailijat ovat Tampereen sähköbussikilpailutuksen voittanut puolalainen Solaris, hollantilainen VDL ja hollantilaiskiinalainen Ebusco. Volvo on tulossa markkinoille, ja ainakin Scania sekä Mercedes-Benz seuraavat perässä.

 
– Kilpailutilanne muuttuu, ja meillä on kiire, Erkkilä sanoo.  

 
Linkker oli lähes ensimmäinen yhtiö, joka kehitti tuotantovalmiin sähköbussikonseptin ja vei sen markkinoille. Etumatkasta ei aiota luopua. 

 

Valmistusta Suomen ulkopuolellakin

Linkkerissä on mietitty sitäkin, että Fortacon rinnalla olisi toinen sopimusvalmistaja.

 
– Volyymien kasvaessa emme pärjää vain Suomen tuotannolla, jos aiomme Aasian markkinoille, Erkkilä sanoo.

 
Sähköbussi on vielä tuplasti dieselbussia kalliimpi, jonka saa nyt 200 000–240 000 eurolla. 

 
– Satojen autojen sarjoilla voisimme pudottaa sähköbussin hintaa 50 000 eurolla. Tuhansien autojen sarjoissa eroksi dieselbussiin jää ehkä vain akun hinta.

 
Sähköbussien käyttö- ja huoltokustannukset ovat dieseliä halvemmat. Niissä ei ole vaihteita, ja moottori on helppohuoltoinen. Bussi on päästötön ja äänetön, ja se lämmitetään ja jäähdytetään ilmalämpöpumpuilla.

 
Linkkerin moottoritoimittaja on kotimainen Visedo Oy. Sen valmistama magneettimoottorin teho on 180 kWh.

 
– Kymmenessä vuodessa sähköbussin hankintahinnan ero dieselbussiin verrattuna on kuitattu, Erkkilä sanoo.

 

Fortacolla uusi tuotantolinja

Sastamalassa toimiva Fortaco on saanut valmiiksi uuden tuotantolinjan.  

 
– Sillä voidaan valmistaa 200 bussia vuodessa, mutta määrä on kaksinkertaistettavissa. Kapasiteetin raja on noin tuhannessa bussissa, Erkkilä sanoo.

 
Linkkerin alumiinirunkoinen bussi kuluttaa sähköä 30 prosenttia kilpailijoitaan vähemmän. Kevyen rungon takia bussien 55 ja 63,5 kWh:n sähköakut ovat kevyempiä. Bussi kulkee yhdellä kilowattitunnilla kilometrin.

 
Pikaladattavan 55 kWh:n akun lataa keskimääräistä 10 kilometrin kaupunkireittiä varten kolmessa minuutissa. Täyslatauksella bussi kulkee 30 kilometriä. Latausväli ei ole kaupungissa ongelma. Busseja ladataan matkan varrella tai reittien päätepisteissä. Näin akut eivät tyhjene. 

 
Linkkerillä on työn alla parikymmentä sähköbussia, ja asiakkaille 
on toimitettu kymmenkunta. Kööpenhaminaan on toimitettu kaksi, 
ja Turkuun on valmistumassa viides. Helsinki on saanut jo muutaman bussin 12 auton tilauksestaan.​

 

 
Kuvat: Juho Kuva, Antonin Halas​

 

 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Impulssi 2/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2018.aspxImpulssi 2/2018
Vähähiilinen energiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Vähähiilinen-energia.aspxVähähiilinen energia
Terveys ja hyvinvointihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveys-ja-hyvinvointi.aspxTerveys ja hyvinvointi
Kestävät ja älykkäät yhteisöthttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestävät-ja-älykkäät-yhteisöt.aspxKestävät ja älykkäät yhteisöt
Liiketoiminnan kehittäminenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Liiketoiminnan-kehittäminen.aspxLiiketoiminnan kehittäminen
Biotalous ja kiertotaloushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Biotalous-ja-kiertotalous.aspxBiotalous ja kiertotalous
Digitaalinen maailmahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaalinen-maailma.aspxDigitaalinen maailma
Älykäs teollisuushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykäs-teollisuus.aspxÄlykäs teollisuus
Palvelut PK-yrityksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Palvelut-PK-yrityksille.aspxPalvelut PK-yrityksille
Teollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollisuuden-kyberturvallisuus-paranee-yhteistyolla.aspxTeollisuuden kyberturvallisuus paranee yhteistyöllä
Kaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttäväähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaivostoiminnasta-kestavaa-ja-hyvaksyttavaa.aspxKaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttävää
Biomateriaali taipuu moneksi – myös designkuulokkeiksi https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Biomateriaali-taipuu-moneksi-–-myös-designkuulokkeiksi-.aspxBiomateriaali taipuu moneksi – myös designkuulokkeiksi
Uusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uusi-agenda-tehostaa-tutkimusinfran-käyttöä.aspxUusi agenda tehostaa tutkimusinfran käyttöä
Hulevedet puhtaiksi Leca-sorallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Hulevedet-puhtaiksi-Leca-soralla.aspxHulevedet puhtaiksi Leca-soralla
Impulssi 2/2016https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Bioperäinen hiilidioksidi kiertoon Nokiallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Bioperainen-hiilidioksidi-kiertoon-Nokialla.aspxBioperäinen hiilidioksidi kiertoon Nokialla
Digitaaliset ekosysteemit valtaavat alaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaaliset-ekosysteemit-valtaavat-alaa.aspxDigitaaliset ekosysteemit valtaavat alaa
Tua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavathttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiantuotanto-ja-kaytto–fiksut-valinnat-vaikuttavat.aspxTua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavat
LEO tuo älyä sylintereihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/LEO-tuo-alya-sylintereihin.aspxLEO tuo älyä sylintereihin
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Teollisuuden toimintatapojen uudistaminen luo uutta kilpailukykyähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollisuuden-toimintatapojen-uudistaminen-luo-uutta-kilpailukykyä.aspxTeollisuuden toimintatapojen uudistaminen luo uutta kilpailukykyä
Tulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-5G-verkko-etenee-koekayttoon-oulussa.aspxTulevaisuuden 5G-verkko etenee koekäyttöön Oulussa
Älykkäämpiä tuotteita ja kokonaisuuksia – entistä tehokkaammin tuotettunahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykkäämpiä-tuotteita-ja-kokonaisuuksia-–-entistä-tehokkaammin-tuotettuna.aspxÄlykkäämpiä tuotteita ja kokonaisuuksia – entistä tehokkaammin tuotettuna
Painettu teknologia kutsuu muotoilijoitahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Painettu-teknologia-kutsuu-muotoilijoita.aspxPainettu teknologia kutsuu muotoilijoita
Riskienhallintaa mutkistuvassa maailmassahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Riskienhallintaa-mutkistuvassa-maailmassa.aspxRiskienhallintaa mutkistuvassa maailmassa
Viisi kysymystä ja vastausta innovaatioekosysteemeistähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Viisi-kysymysta-ja-vastausta-innovaatioekosysteemeista.aspxViisi kysymystä ja vastausta innovaatioekosysteemeistä
Oma osaaminen yhteiseksi hyväksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Oma-osaaminen-yhteiseksi-hyvaksi.aspxOma osaaminen yhteiseksi hyväksi
Tekoälyä opetetaan tunnistamaan, kuka hyötyy kemoterapiastahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoälyä-opetetaan-tunnistamaan,-kuka-hyötyy-kemoterapiasta.aspxTekoälyä opetetaan tunnistamaan, kuka hyötyy kemoterapiasta
VTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Fabry-Perot-interferometriteknologia.aspxVTT hyödyntää Fabry-Perot interferometriteknologiaa
Vihreämpää elektroniikkaa panimomäskistä ja männynkuorestahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Vihreämpää-elektroniikkaa-panimomäskistä-ja-männynkuoresta.aspxVihreämpää elektroniikkaa panimomäskistä ja männynkuoresta
Ihmisten jäljillähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ihmisten-jaljilla.aspxIhmisten jäljillä
Digikärjellä kaivokseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digikärjella-kaivokseen.aspxDigikärjellä kaivokseen
Tulevaisuuden uudet selluloosatuotteet ja niiden sovelluksethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-uudet-selluloosatuotteet-ja-niiden-sovellukset.aspxTulevaisuuden uudet selluloosatuotteet ja niiden sovellukset
IPR edellä ulkomaillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/IPR-edella-ulkomaille.aspxIPR edellä ulkomaille
Kohti hiilineutraaleja materiaalejahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-hiilineutraaleja-materiaaleja.aspxKohti hiilineutraaleja materiaaleja
Kohti potilaskeskeistä, yksilöllistä terveydenhuoltoahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kohti-potilaskeskeista-yksilollista-terveydenhuoltoa.aspxKohti potilaskeskeistä, yksilöllistä terveydenhuoltoa
Optinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteestahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Optinen-isotooppispektroskopia-kehittynyt-merkittavasti.aspxOptinen isotooppispektroskopia: Yhä tarkempia tietoja tutkimuskohteesta
Petri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Petri-Kalliokoski-Tekoaly-siirtyy-sanoista-tekoihin.aspxPetri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihin
Uutta virtaa elektroniikkateollisuuteenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uutta-virtaa-elektroniikkateollisuuteen.aspxUutta virtaa elektroniikkateollisuuteen
Ydinjätehuollon uranuurtaja Posivahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ydinjätehuollon-uranuurtaja-Posiva.aspxYdinjätehuollon uranuurtaja Posiva
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Kone on inhimillisempihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kone-on-inhimillisempi.aspxKone on inhimillisempi
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Kyberturvallisuutta rokotusohjelman keinoinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuutta-rokotusohjelman-keinoin.aspxKyberturvallisuutta rokotusohjelman keinoin
Erkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehoa-tutkimukseen.aspxErkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseen
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Uudenlaista liiketoimintaa selluloosastahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudenlaista-liiketoimintaa-selluloosasta.aspxUudenlaista liiketoimintaa selluloosasta
Infinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Infinited-Fiber-tuo-muutoksen-tekstiiliteollisuuteen.aspxInfinited Fiber tuo muutoksen tekstiiliteollisuuteen
Maailmankaupasta 90 prosenttia kulkee vesiteitse: merenkulun ilmastotyö alkaa laivojen kulutuksen ja polttoaineen ratkaisemisestahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailmankaupasta-90-prosenttia-kulkee-vesiteitse-merenkulun-ilmastotyö-alkaa-laivojen-kulutuksen-ja-polttoaineen-ratkaisem.aspxMaailmankaupasta 90 prosenttia kulkee vesiteitse: merenkulun ilmastotyö alkaa laivojen kulutuksen ja polttoaineen ratkaisemisesta