Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​​​

Suomi suuntaa vähähiiliseen älyliikenteeseen

Esko Lukkari | 10.5.2017

​TransSmart-tutkimusohjelma on ollut suurponnistus vähähiilisen ja älykkään liikenteen kehittämiseen. 

VTT:n tutkimusprofessorin Nils-Olof Nylundin mukaan viime vuonna päättyneen TransSmart-tutkimusohjelman saavutukset tiivistyvät viiteen asiaan: eri toimijoiden verkottaminen, sähköisen bussiliikenteen kehittäminen ja bussituotannon käynnistäminen, liikenteen älypalvelut, biopolttoaineiden käytön edistäminen sekä ilmasto- että energia­strategian tausta-aineisto liikenteen päästöjen vähentämiseksi. 

Ohjelma sitoi yhteen neljän ministeriön, kahden valtion viraston, teollisuuden, yliopistojen ja kaupunkien tulevaisuuden liikennehankkeet. Tutkimus jatkuu liikenteen TransDigi-yhteistoiminta-alustahankkeessa, jossa on mukana VTT:n lisäksi valtionhallintoa, neljä yliopistoa, neljä ammattikorkeakoulua ja yrityksiä. Helsingin seudun liikenne HSL on tehnyt VTT:n kanssa kolmen miljoonan euron sopimuksen älykkään vähähiilisen joukkoliikenteen kehittämisestä. 

 
Automaattisen ajamisen kehittämisessä TransSmart on ollut yhteistyössä lähes kaikkien eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa. 

 

Sähköisen liikenteen hankkeet ​

Sähköisiä hyötyajoneuvoja on kehitetty ECV-hankkeessa ja sen eBus-projektissa. Sitä ovat tukeneet VTT:n ajoneuvo- ja akkutestauslaboratoriot, joissa mitataan akkukennojen, akustojen, sähkömoottoreiden, tehoelektroniikan ja sähköisten voimalinjojen ominaisuuksia. Näiden pohjalta on käynnissä HSL:n sähköbussien ePELI-pilottihanke viimeisenä askeleena ennen sähköbussiliikenteen kaupallista kilpailutusta.

EBus-projektissa toteutettiin Kabus-bussikorille rakennettu sähköbussiprototyyppi, joka toimii nyt yrityksille avoimena t&k-alustana akkujen, sähkömoottorien ja pikalatausratkaisujen ja ajoneuvoautomaation kehittämisessä. Tältä pohjalta syntyi myös VTT:n spin-off-yritys sähköbussivalmistaja Linkker.  

 
– Liikkuva laboratorio on paitsi fyysinen myös digitaalinen alusta sähköbussien, hyöty­-
ajoneuvojen ja työkoneiden käyttövoimarat­kaisujen ja automaation kehittämiseen, kertoo VTT:n tutkimustiimin päällikkö Mikko Pihlatie.  

 
Sähköbussien peräkkäin kytkemistä ja bus­sien omaehtoista lataamista kehitetään EU-hankkeissa ja myös HSL:n kanssa. Automaattisten last-mile-bussien palvelukonseptin kehittämisessä vastuutahona on ollut Metropolia, joka vetää vuonna 2020 päättyvää EU:n rahoittamaa SOHJOA-projektia. Robottibusseja on jo testattu Tampereella, Helsingissä ja Espoossa.

 
VTT:llä on Tampereella myös automaattisen auton teknologian kehittäminen: Citroënin pohjalle on rakennettu robottihenkilöauto Marilyn. 

 
– Auton älykkyys pystyy hoitamaan 85 prosenttia tilanteista, mutta se ei riitä. Ilman käsiohjausta se ei ole vielä ajanut julkisessa liikenteessä. Tänä keväänä auton kyvykkyyttä testataan ja kehitetään iteratiivisesti liikenteessä, kertoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila

 
Autossa on 70 000 euron arvosta älytekniikkaa: kameroita, lämpökameroita, tutkia, GPS-paikantimia. Suljetut kaistat tai sään ääriolosuhteet ovat vielä autolle haaste. 

 

Biopolttonesteissä johtava maa 

Suomi on biopolttoaineiden kehittämisen kärkimaita, ja TransSmart on ollut avainasemassa käytön edistämisessä. Uuden energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttonesteiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 15 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.   

– TransSmartin jatkoksi käynnistyi viime vuonna BioSata-hanke. Osana sitä kaikki HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin Staran kuorma-autot ja työkoneet siirtyvät vuoteen 2020 mennessä biopolttoaineisiin, Nylund kertoo. 

 
HSL käyttää vuosittain 35 000 ja Stara 2 000 tonnia polttonesteitä.

 
– Biopolttonesteiden toimittajat UPM, Neste ja St1 ovat sitoutuneet toimittamaan vuonna 2019 kaiken HSL:n liikenteen biopolttoaineen, hän sanoo. 

 
Pääkaupunkiseutu toimii pilottina biopolttoaineissa. Työ- ja elinkeinoministeriö rahoittaa BioSata-projektia, joka on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -hanketta. 

 

Älypalvelut tulossa​ 

Ihmisten ja tavaroiden kuljettaminen on hoidettava tulevaisuudessa tehokkaasti ja vähäisin päästöin kehittynyttä teknologiaa hyödyntäen. Tietotekniikka helpottaa muun muassa eri kulkutapoja saumattomasti yhdistäviä matkaketjuja ja uudistaa palvelumalleja, kuten autojen yhteiskäyttöä. 

Älyliikenteen liiketoiminta on ollut B2C- ja B2B-painotteista, mutta nyt myös kuluttaja­markkinat ovat kiihtymässä. Uusiin toiminta­malleihin ja innovaatioihin kuuluvia avain­sanoja ovat ekosysteemit, PPPP (public-private-people partnership), joukkoistaminen, sosiaalinen media ja ”Liikkuminen palveluna” -konsepti (MaaS – Mobility as a Service).

 
Liikenteen älypalveluissa TransSmartin painopiste oli VTT:n johtavan tutkijan Raine Hautalan mukaan käyttäjäkeskeisten liikkumispalvelujen ja resurssitehokkaan liikennejärjestelmän kehittämisessä. 

 
VTT on koordinoinut kansallisia MaaS-projekteja ja yhtä kansainvälistä projektia, jossa muut tutkimuskumppanit ovat Chalmersin teknillinen yliopisto ja AustriaTech.

 
– Yksi avainhanke on vuonna 2018 päättyvä Living Lab Bus. Se on Linkkerin sähköbussiin rakennettu avoin kokeiluympäristö nopeuttamaan älypalvelujen toteuttamista ja muuta tuotekehitystä. Bussien sensoreilla kerättävän datan avulla voidaan muun muassa tuottaa ajantasaista tietoa kuljettajalle ja matkustajille sekä tietoa bussien liikkumisesta, Hautala sanoo.

 
– Helsingissä linjan 23 bussi on kerännyt dataa tammikuusta lähtien. Matkustajille näkyvät älypalvelukokeilut aloitetaan keväällä, ja ne laajentuvat syksyllä kymmeneen sähköbussiin. Vastaavia kokeiluja ja kehitystyötä tullaan tekemään Tampereella ja Turussa.

 
Living Lab Bus -hankkeessa on tällä hetkellä mukana kuusi kotimaista yritystä, neljä tutkimuslaitosta, HSL sekä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupungit. Ensimmäinen ulkomainen yritys tulee mukaan keväällä, jolloin myös bussimatkustajia osallistutetaan älypalveluiden kokeiluihin.

​​

_kimmo_erkkilä_05.jpg

Sähköbussien kysyntä kasvaa

Suomen sähköautoteollisuuden avainyhtiö Linkker ottaa seuraavaa isoa kehitysaskelta.

 
Linkker on nostamassa bussiensa vuosi­myynnin kymmenkunnasta autosta satoihin. Myyntialue laajenisi Länsi-Eurooppaan ja ehkä Aasiaan.

 
– Tarvitsemme lisää resursseja, jotta pääsemme kasvussa kiihdytyskäyrälle, liiketoiminnan kehitysjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo. 

 
Linkker hakee tällä hetkellä aktiivisesti kumppanuuksia maantieteellisen laajentumisen mahdollistamiseksi.

 

Sähköbussi halpenee

Sähköbussien kysynnän uskotaan kasvavan jyrkästi, kun volyymit kasvavat ja niiden hinnat tavoittavat dieselbussien hintoja. Sähköbusseja myydään vuonna 2020 maailmassa ehkä jo 50 000.

 
Pariisi ja Amsterdam aikovat säh-köistää bussiliikenteensä vuoteen 2025 mennessä. Helsingin tavoitteena on 30 prosenttia.

 
Linkkerin kovimmat kilpailijat ovat Tampereen sähköbussikilpailutuksen voittanut puolalainen Solaris, hollantilainen VDL ja hollantilaiskiinalainen Ebusco. Volvo on tulossa markkinoille, ja ainakin Scania sekä Mercedes-Benz seuraavat perässä.

 
– Kilpailutilanne muuttuu, ja meillä on kiire, Erkkilä sanoo.  

 
Linkker oli lähes ensimmäinen yhtiö, joka kehitti tuotantovalmiin sähköbussikonseptin ja vei sen markkinoille. Etumatkasta ei aiota luopua. 

 

Valmistusta Suomen ulkopuolellakin

Linkkerissä on mietitty sitäkin, että Fortacon rinnalla olisi toinen sopimusvalmistaja.

 
– Volyymien kasvaessa emme pärjää vain Suomen tuotannolla, jos aiomme Aasian markkinoille, Erkkilä sanoo.

 
Sähköbussi on vielä tuplasti dieselbussia kalliimpi, jonka saa nyt 200 000–240 000 eurolla. 

 
– Satojen autojen sarjoilla voisimme pudottaa sähköbussin hintaa 50 000 eurolla. Tuhansien autojen sarjoissa eroksi dieselbussiin jää ehkä vain akun hinta.

 
Sähköbussien käyttö- ja huoltokustannukset ovat dieseliä halvemmat. Niissä ei ole vaihteita, ja moottori on helppohuoltoinen. Bussi on päästötön ja äänetön, ja se lämmitetään ja jäähdytetään ilmalämpöpumpuilla.

 
Linkkerin moottoritoimittaja on kotimainen Visedo Oy. Sen valmistama magneettimoottorin teho on 180 kWh.

 
– Kymmenessä vuodessa sähköbussin hankintahinnan ero dieselbussiin verrattuna on kuitattu, Erkkilä sanoo.

 

Fortacolla uusi tuotantolinja

Sastamalassa toimiva Fortaco on saanut valmiiksi uuden tuotantolinjan.  

 
– Sillä voidaan valmistaa 200 bussia vuodessa, mutta määrä on kaksinkertaistettavissa. Kapasiteetin raja on noin tuhannessa bussissa, Erkkilä sanoo.

 
Linkkerin alumiinirunkoinen bussi kuluttaa sähköä 30 prosenttia kilpailijoitaan vähemmän. Kevyen rungon takia bussien 55 ja 63,5 kWh:n sähköakut ovat kevyempiä. Bussi kulkee yhdellä kilowattitunnilla kilometrin.

 
Pikaladattavan 55 kWh:n akun lataa keskimääräistä 10 kilometrin kaupunkireittiä varten kolmessa minuutissa. Täyslatauksella bussi kulkee 30 kilometriä. Latausväli ei ole kaupungissa ongelma. Busseja ladataan matkan varrella tai reittien päätepisteissä. Näin akut eivät tyhjene. 

 
Linkkerillä on työn alla parikymmentä sähköbussia, ja asiakkaille 
on toimitettu kymmenkunta. Kööpenhaminaan on toimitettu kaksi, 
ja Turkuun on valmistumassa viides. Helsinki on saanut jo muutaman bussin 12 auton tilauksestaan.​

 

 
Kuvat: Juho Kuva, Antonin Halas​

 

 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Terveys ja hyvinvointihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Terveys-ja-hyvinvointi.aspxTerveys ja hyvinvointi
Älykäs teollisuushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykäs-teollisuus.aspxÄlykäs teollisuus
Liiketoiminnan kehittäminenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Liiketoiminnan-kehittäminen.aspxLiiketoiminnan kehittäminen
Vähähiilinen energiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Vähähiilinen-energia.aspxVähähiilinen energia
Palvelut PK-yrityksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Palvelut-PK-yrityksille.aspxPalvelut PK-yrityksille
Kestävät ja älykkäät yhteisöthttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestävät-ja-älykkäät-yhteisöt.aspxKestävät ja älykkäät yhteisöt
Biotalous ja kiertotaloushttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Biotalous-ja-kiertotalous.aspxBiotalous ja kiertotalous
Digitaalinen maailmahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaalinen-maailma.aspxDigitaalinen maailma
Impulssi 2/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2018.aspxImpulssi 2/2018
Kyberturvallisuuden puolesta monella rintamallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuuden-puolesta-monella-rintamalla.aspxKyberturvallisuuden puolesta monella rintamalla
Teknologiahypestä asiakasymmärrykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teknologiahypesta-asiakasymmarrykseen.aspxTeknologiahypestä asiakasymmärrykseen
Matti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaajahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Matti-Apunen-Ongelma-nimelta-huippuosaaja.aspxMatti Apunen: Ongelma nimeltä huippuosaaja
Tua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavathttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiantuotanto-ja-kaytto–fiksut-valinnat-vaikuttavat.aspxTua Huomo: Energiantuotanto ja -käyttö – fiksut valinnat vaikuttavat
Teollisuuden toimintatapojen uudistaminen luo uutta kilpailukykyähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollisuuden-toimintatapojen-uudistaminen-luo-uutta-kilpailukykyä.aspxTeollisuuden toimintatapojen uudistaminen luo uutta kilpailukykyä
5G:n avulla liikenneturvallisuus uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/5Gn-avulla-liikenneturvallisuus-uudelle-tasolle.aspx5G:n avulla liikenneturvallisuus uudelle tasolle
Älykkäämpiä tuotteita ja kokonaisuuksia – entistä tehokkaammin tuotettunahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Älykkäämpiä-tuotteita-ja-kokonaisuuksia-–-entistä-tehokkaammin-tuotettuna.aspxÄlykkäämpiä tuotteita ja kokonaisuuksia – entistä tehokkaammin tuotettuna
Asiakasasenteen airuethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asiakasasenteen-airuet.aspxAsiakasasenteen airuet
Nopeammin parempia tuotteita markkinoillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Nopeammin-parempia-tuotteita-markkinoille.aspxNopeammin parempia tuotteita markkinoille
Yrittäjien velvollisuus on etsiä kasvuahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yrittajien-velvollisuus-on-etsia-kasvua.aspxYrittäjien velvollisuus on etsiä kasvua
Tuottoa sijoituksillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoa-sijoituksille.aspxTuottoa sijoituksille
Suomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tyhjä-artikkeli-3-numerolle-1.aspxSuomi matkalla kohti vähähiilistä vuotta 2050
Voiko ympäristöväittämiin luottaa?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voiko-ymparistovaittamiin-luottaa.aspxVoiko ympäristöväittämiin luottaa?
Voimaa potkurikehitykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Voimaa-potkurikehitykseen.aspxVoimaa potkurikehitykseen
Matti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ennen-kuin-tieto-hukkuu-numeroihin.aspxMatti Apunen: Ennen kuin tieto hukkuu numeroihin
Muutosjohtamisen luova voimahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Muutosjohtamisen-luova-voima.aspxMuutosjohtamisen luova voima
Digitaaliset ekosysteemit valtaavat alaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitaaliset-ekosysteemit-valtaavat-alaa.aspxDigitaaliset ekosysteemit valtaavat alaa
Kyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamistahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kyberturvallisuus-vaatii-muutakin-kuin-teknologiaosaamista.aspxKyberturvallisuus vaatii muutakin kuin teknologiaosaamista
Maailmalla ei ole parempaa innovaatiomalliahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailmalla-ei-ole-parempaa-innovaatiomallia.aspxMaailmalla ei ole parempaa innovaatiomallia
Mahdollisuus piilee haasteissahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mahdollisuus-piilee-haasteissa.aspxMahdollisuus piilee haasteissa
Tositoimia Suomen nostamiseksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tositoimia-Suomen-nostamiseksi.aspxTositoimia Suomen nostamiseksi
Kaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttäväähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kaivostoiminnasta-kestavaa-ja-hyvaksyttavaa.aspxKaivostoiminnasta kestävää ja hyväksyttävää
Kasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kasvua-ja-uusia-mahdollisuuksia-piifotoniikassa.aspxKasvua ja uusia mahdollisuuksia piifotoniikassa
SMACC – älyä koneisiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/SMACC-alya-koneisiin.aspxSMACC – älyä koneisiin
Syntymäpäivälahja meiltä itsellemmehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Syntymapaivalahja-meilta-itsellemme.aspxSyntymäpäivälahja meiltä itsellemme
Erkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tehoa-tutkimukseen.aspxErkki KM Leppävuori: Tehoa tutkimukseen
Energia-ala varautuu yhdessä kyberuhkiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energia-ala-varautuu-yhdessa-kyberuhkiin.aspxEnergia-ala varautuu yhdessä kyberuhkiin
S-ryhmä uskoo monikanavamalliinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/S-ryhma-uskoo-monikanavamalliin.aspxS-ryhmä uskoo monikanavamalliin
Simon Kos, Microsoft: Tekoäly rynnii potilaan avuksihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Simon-Kos-Microsoft-Tekoaly-rynnii-potilaan-avuksi.aspxSimon Kos, Microsoft: Tekoäly rynnii potilaan avuksi
Suomalainen polttokennotekniikka pyrkii maailmallehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalainen-polttokennotekniikka-pyrkii-maailmalle.aspxSuomalainen polttokennotekniikka pyrkii maailmalle
Robotiikka – monien mahdollisuuksien tekniikkaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Robotiikka-–-monien-mahdollisuuksien-tekniikkaa.aspxRobotiikka – monien mahdollisuuksien tekniikkaa
Uudenlaista liiketoimintaa selluloosastahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uudenlaista-liiketoimintaa-selluloosasta.aspxUudenlaista liiketoimintaa selluloosasta
Impulssi 1/2016https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2016.aspxImpulssi 1/2016
Älyliikenteestä suomalaisia vientivalttejahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alyliikenteesta-suomalaisia-vientivaltteja.aspxÄlyliikenteestä suomalaisia vientivaltteja
Avoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Avoimen-lahdekoodin-infrastruktuuri-sahkomekaanisen-alan-tuotekehityksessa.aspxAvoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessä
Bisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Sauli-Tormala-Kasvua-kansainvalisilta-kentilta.aspxBisnesenkeli Sauli Törmälä: Kasvua kansainvälisiltä kentiltä
Tulevaisuuden kuluttajat ja kuluttajatutkijat kohtasivat makeathonissahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kuluttajat-ja-kuluttajatutkijat-kohtasivat-makeathonissa.aspxTulevaisuuden kuluttajat ja kuluttajatutkijat kohtasivat makeathonissa
Ikäteknologia arjen apuna ja turvanahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ikäteknologia-arjen-apuna-ja-turvana.aspxIkäteknologia arjen apuna ja turvana
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Ydinvoimalla ilmastonmuutosta vastaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ydinvoimalla-ilmastonmuutosta-vastaan.aspxYdinvoimalla ilmastonmuutosta vastaan