Sign In
Uutta tietoa huipputeknologiasta ja sen hyödyntämisestä, tietoa tulevaisuuden ratkaisuista ja palveluista päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan kehittämiseen. Kohdistettu VTT:n kumppaneille, asiakkaille sekä huipputeknologiasta ja sen sovelluksista kiinnostuneille.
Julkaisu tieteestä, teknologiasta ja liiketoiminnasta

​​Wärtsilässä tutkimuksen ja tuotekehityksen ajureita ovat energiatehokkuus, kaasu ja digitaalisuus. Suomi on meille tärkeä paikka uusien tuotteiden kehittämisessä, sanoo Jaakko Eskola.

Wärtsilän Jaakko Eskola: Menestymme vain innovoinnilla ja uusiutumisella

Esko Lukkari | 17.5.2016

Suomen huipputeknologian kärkiyhtiöihin lukeutuva Wärtsilä on kohdannut viime vuosina kaikki globaalin talouden isot haasteet.

​Wärtsilän kolme liiketoimintasegmenttiä, Marine Solutions, Energy Solutions ja Services kilpailevat maailman parhaiden konepajayhtiöiden kanssa. Vastassa ovat GE, Siemens, Caterpillar, Rolls-Royce, Mitsubishi, Hyundai, MAN ja Alstom sekä monet paikalliset yhtiöt eri maissa.

Wärtsilä on innovoinut, muuntautunut ja suunnannut liiketoimintaansa uudelleen. Siksi se on menestynyt.

Reilun viiden miljardin euron liikevaihdon ja vajaan 19 000 työntekijän Wärtsilä toimii 70 maassa. Yhtiön liikevaihto on kasvanut viidenneksen viimeisen viiden vuoden aikana.

Viime marraskuusta lähtien yhtiötä johtanut Jaakko Eskola (57) on ollut Wärtsilässä 18 vuotta. Hän nousi konsernijohtajaksi Marine Solutionsin johtajan ja edellisen konsernijohtajan Björn Rosengrenin sijaisen paikalta. Wärtsilä sai taas suomalaisen toimitusjohtajan.

Eskola sanoo, että menestyäkseen yhtiön täytyy investoida, olla edelläkävijä ja innovoida uusia tuotteita.

– Asiakkaat eivät tule meille sanoakseen, että he haluavat sitä ja tätä. Meidän täytyy itse olla aktiivisesti kehittämässä tuotteitamme heidän kanssaan, hän sanoo.


 

Huoli tutkimusleikkauksista

Eskola liittyy niihin yritysjohtajiin, jotka ovat huolissaan julkisen vallan tutkimus- ja tuotekehitysrahojen leikkauksista.

Itsekin vuoden VTT:llä tutkijana ollut Eskola sanoo, että yhteistyö Tekesin, VTT:n ja yliopistojen kanssa on ollut yhtiölle tärkeää.

– Jos Suomen innovaatiokone ei ole kunnossa ja tutkimuslaitostemme resursseja leikataan, emme pärjää maailmalla. Meille tärkeää on myös yhteistyö eri yritysten ja toimijoiden kanssa Vaasassa, jossa on ainutlaatuinen konepaja- ja sähköteknisen teollisuuden osaamiskeskittymä, hän sanoo.

Wärtsilä pääsi viime vuonna Guinnessin ennätystenkirjaan uudella Wärtsilä 31 -moottorillaan.

Se on maailman tehokkain nelitahtidieselmoottori ja kilpailijoitaan ympäristöystävällisempi ja kertoo suomalaisesta osaamisesta, hän sanoo.

Keskinopeissa päämoottoreissa Wärtsilä on 50–60 prosentin markkinaosuudellaan maailman johtava yhtiö. Moottoreissa on yleistynyt monipolttoainekäyttö ja mukaan ovat tulleet entistä vahvemmin uusiutuvat polttoaineet.

Yhtiö suuntasi parikymmentä vuotta sitten myös suuriin hidaskäyntisiin kaksitahtimoottoreihin, mutta siitä ei tullut menestystä. Strategiaa muutettiin ja nyt niistä vastaa Wärtsilän ja China Shipbuilding Corporationin yhteisyritys.


 

Markkinat ja uusiutumisen pakko

Wärtsilä on uudistanut tarjontaansa markkinoiden muuttuessa. Moottorit edustavat enää kolmannesta Marine-segmentistä. Potkurit, pumput, automaaatiojärjestelmät, rikkipesurit, painolastivesien käsittelyjärjestelmät ja laivasuunnittelu tuovat kaksi kolmasosaa segmentin liikevaihdosta.

Wärtsilä investoi vuonna 2013 sitten propulsiojärjestelmien testausyksikköön Järvenpäässä.

– Iso osa potkurien tuotekehityksestä tapahtuu Suomessa ja VTT on ollut meille siinä tärkeä yhteistyökumppani. Vaasa on taas moottorituotantomme t&k-keskus ja aiomme keskittää moottoreiden tuotekehitystä entistä enemmän Suomeen, Eskola sanoo.

Wärtsilä on tottunut Marine Solutionsissa nopeisiin markkinamuutoksiin. Offshore-liiketoiminta – Wärtsilän vahva alue – oli vielä 2000-luvun alussa kovassa kasvussa, kun öljyn hinta oli korkealla.

– Nyt offshoressa kysyntä on lähes kadonnut. Kun aiemmin aluksia tilattiin vuodessa satoja, niin viime vuosina tilattiin muutamia kymmeniä, eikä tänä vuonna ole tilattu vielä ainuttakaan, hän sanoo.

Wärtsilä innostui muutama vuosi sitten laivojen rikkipesureiden valmistuksesta, mutta Eskola myöntää, ettei kysyntä vielä ole vastannut odotuksia. Moni laiva ajaa nyt halvalla dieselillä. Markkinat voivat silti kypsyä ympäristönormien kiristyessä.

Uusi kiinnostava tuote on laivojen painolastivesien puhdistusjärjestelmät. Kansainväliseltä Merenkulkujärjestöltä IMO:lta odotetaan päätöksiä painolastivesistä Pariisin ilmastosopimuksen päätösten pohjalta vielä tänä keväänä.

– Niiden myynti olisi isoa liiketoimintaa, jos vain IMO voisi tehdä päätöksiä. Laivojahan on maailmassa 40 000, mutta on ainakin 50 yritystä, jolla on tarjota jonkinlainen tuote painolastivesien puhdistukseen, hän muistuttaa.

Uusia laivoja rakennetaan tänä vuonna vähemmän kuin viime vuonna ja silloinkin niitä tehtiin edellisvuotta vähemmän. Maailmankaupan hidastuminen ja vanhojen alusten käyttöiän jatkaminen hidastavat uustuotantoa.

Wärtsilä on yhä telakkayhtiö, vaikka ei laivoja rakennakaan.

– Olemme integroineet Marine-tuotteemme ja laivasuunnittelumme kokonaisuudeksi, jota varsinainen laivanrakentaja tarvitsee. Siksi meillä on tarjota laivoihin myös niin sanottu integroitu komentosilta, Eskola sanoo.

Tulevaisuudessa laivoja voidaan ajaa Eskolan mukaan pienemmällä miehistöllä tai jopa ilman miehitystä. Myös sotilaspuolta kiinnostaa Wärtsilän osaaminen laivojen etähallinnassa.


 


 

Meillä on pitkäaikainen ja hyvä yhteistyösuhde VTT:n kanssa. Tunnen itsekin VTT:n, kun olen ollut vuoden sen palveluksessa, sanoo Jaakko Eskola.

Energiavallankumouksen keskiössä

Wärtsilän toinen – Marinea hieman pienempi – tuotesegmentti Energy Solutions on sananmukaisesti maailman energiavallankumouksen keskiössä.

Maailma on siirtymässä pois fossiilisista polttoaineista ja investoinnit uusiutuvaan energiaan kahmaisevat jo 80 prosenttia energiainvestoinneista.

Wärtsilä valmistaa ja usein myös pyörittää diesel- ja kaasuvoimaloita, joita usein käytetään tuuli- ja aurinkoenergian säätövoimana. Se on nostanut markkinaosuutensa alle 500 MW:n voimaloissa jo reiluun 10 prosenttiin.

– Siinä meillä on paljon kasvupotentiaalia tulevaisuudessa, Eskola sanoo.

Wärtsilä on myös aurinkoenergialiiketoiminnassa. Ensimmäisen aurinkoenergiaprojektinsa yhtiö toimittaa Jordaniaan, jossa aurinkovoimala liitetään 250 MW:n polttomoottorivoimalaan. 

Wärtsilä tarjoaa suuria yli 10 MW:n aurinkovoimaloita ja hybridivoimaloita, joissa yhdistyvät polttomoottorit ja aurinkopaneelit. Wärtsilä on ensimmäisen ison mittakaavan hybridivoimaloita tarjoava yhtiö.

Wärtsilä odottaa aurinkoliiketoimintansa yltävän 300 miljoonan euron vuotuiseen myyntiin vuoteen 2020 mennessä.   

Yhtiön voimaloita sijoitetaan usein suurten tuuli- ja aurinkopuistojen viereen, jotta ne olisivat säätövoimana heti käytössä. Wärtsilän voimaloiden kanssa kilpailevat varsinkin turbiinivoimalat, jotka ovat parhaimmillaan perusvoiman tuotannossa.

Voiko fossiilisista polttoaineista luopuminen uhata Wärtsilän diesel- ja kaasuvoimalabisnestä?

– Tuskinpa ainakaan vielä moneen vuoteen. Öljyn käytön loppumisesta on puhuttu pitkään ja kaasuhan on sitä huomattavasti pienempi rikki- ja hiilidioksidipäästöiltään. Lisäksi kaasua maailmassa on paljon, Eskola sanoo.


 

Uusiutuvaa energiaa ja energianvarastointia

Wärtsilää kiinnostaa energian varastointi paitsi säätövoimana myös siksi, että maailmalla on kehitetty jo täysin sähköllä toimivia laivoja.

– Haluamme ehdottomasti olla mukana mahdollistamassa uusiutuvan energian tehokasta käyttöä sekä energianvarastoinnin kehitystä, Eskola sanoo.

Wärtsilä on huolto- ja kunnossapitopalvelujen globaaleja edelläkävijäyhtiöitä. Services-segmentti vastaa jo nyt 44 prosenttia konsernin liikevaihdosta. Viime vuonna sen osuus harppasi neljä prosenttiyksikköä ylöspäin.

Entä mikä on teollisen internetin merkitys yhtiön palveluliiketoiminnalla?

– Olemme tehneet etähuoltoa analogisesti jo 20 vuotta. Nyt palveluihin on tullut digitaalisuus, reaaliaikaisuus ja datan tehokas analysointi, Eskola sanoo.

Wärtsilä ei esimerkiksi Koneesta poiketen huolla kilpailijoittensa moottoreita ja laitteita.

– Omien tuotteittemme osuus huoltoliiketoiminnassamme on yli 90 prosenttia. Se on strateginen valinta. Näin asiakkaat ostavat meiltä myös jatkossa ja käyttävät varaosiamme, hän sanoo.

Wärtsilä osti viime vuonna saksalaisen MSI:n, joka on erikoisosaaja laivojen digitaalisissa automaatio-, navigointi- ja sähköjärjestelmissä ja dynaamisessa paikannuksessa.

– Nyt kyse ei ole enää etähuollosta vaan saamme informaatiota uudella tavalla asiakkaittemme laivojen moottoreista ja potkureista kaikkialta maailmasta. Näen ne itsekin tietokoneeltani, Eskola sanoo.


 

Tutkimuksen ja tuotekehityksen kärjessä

Wärtsilä käytti viime vuonna tutkimukseen ja tuotekehitykseen 2,6 prosenttia liikevaihdostaan eli 132 miljoonaa euroa. Yhtiö on vuosia ollut Suomen TOP 3:ssa t&k-määrärahoissa.

Vaikka Wärtsilän liikevaihto on kasvanut, ovat t&k-eurot pysyneet liki paikallaan. Miksi?

– Harkitsemme jatkuvasti niiden riittävyyttä. Meillä oli muutama vuosi sitten isot panostukset uusiin tuotteisiin ja nyt ne ovat markkinoilla, Eskola sanoo.

Wärtsilän uusista t&k-hankkeista yksi mielenkiintoisimpia on Hercules 2 -hanke, joka sai viime lokakuussa liki 17 miljoonaa euroa EU:n Horisontti-rahoitusta. Tavoitteena on kolmessa vuodessa kehittää bio-, jäte- ja kaasupohjaisia seoksia käyttävä laivamoottori.

Wärtsilän ja Vaasan yliopiston johtamassa hankkeessa on mukana 11 yritystä ja VTT ja Aalto-yliopisto.

Myös varaosien 3D-valmistus kiinnostaa yhtiötä. Se on mukana VTT:n ja Aalto-yliopiston vetämässä hankkeessa.

– Meillä aineisiin ja tarvikkeisiin sitoutunut pääoma voi olla useita satoja miljoonia euroja. Jos siitä voitaisiin uudella valmistustekniikalla vapauttaa muutamakin prosentti, olisi vaikutus hyvin suuri, Eskola sanoo. ​


 


 

 

 

VTT Impulssihttps://www.vtt.fi/ImpulssiVTT Impulssi
Tekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tekoaly-paljastaa-sydanpotilaan-komplikaatioriskin.aspxTekoäly paljastaa sydänpotilaan komplikaatioriskin
Impulssi 2/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2018.aspxImpulssi 2/2018
Maailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-vuonn-2030-vastauksia-huomisen-kysymyksiin.aspxMaailma vuonna 2030 – vastauksia huomisen kysymyksiin
Idean jyvistä isoihin innovaatioihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Idean-jyvista-isoihin-innovaatioihin.aspxIdean jyvistä isoihin innovaatioihin
Kovaakin kovempi vientituotehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kovaakin-kovempi-vientituote.aspxKovaakin kovempi vientituote
Impulssi 2/2016https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2016.aspxImpulssi 2/2016
Impulssi 1/2018https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2018.aspxImpulssi 1/2018
Energiaministeri laajentaisi päästökauppaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiaministeri-laajentaisi-paastokauppaa.aspxEnergiaministeri laajentaisi päästökauppaa
Kvanttinormaaleita uudistuvalle SI-järjestelmällehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kvanttinormaaleita-uudistuvalle-SI-jarjestelmalle.aspxKvanttinormaaleita uudistuvalle SI-järjestelmälle
Intohimo siivittää tutkimustahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/intohimo-siivittaa-tutkimusta.aspxIntohimo siivittää tutkimusta
Brasilia viitoittaa bioenergian tietähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Brasilia-viitoittaa-bioenergian-tieta.aspxBrasilia viitoittaa bioenergian tietä
Petri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Petri-Kalliokoski-Tekoaly-siirtyy-sanoista-tekoihin.aspxPetri Kalliokoski: Tekoäly siirtyy sanoista tekoihin
Energiaratkaisut ja 2050-tavoitteethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Energiaratkaisut-ja-2050-tavoitteet.aspxEnergiaratkaisut ja 2050-tavoitteet
Tuottoisaa käyttöä Suomen biomassoillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuottoisaa-kayttoa-Suomen-biomassoille.aspxTuottoisaa käyttöä Suomen biomassoille
Matti Apunen: Ratkaisun ytimessähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ratkaisun-ytimessa.aspxMatti Apunen: Ratkaisun ytimessä
Mies, jota optimismi ja uteliaisuus vievät eteenpäinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mies-jota-optimismi-ja-uteliaisuus-vievat-eteenpain.aspxMies, jota optimismi ja uteliaisuus vievät eteenpäin
Uutta virtaa elektroniikkateollisuuteenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Uutta-virtaa-elektroniikkateollisuuteen.aspxUutta virtaa elektroniikkateollisuuteen
Merenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloillehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Merenkulku-murroksessa-aly-tulee-komentosilloille.aspxMerenkulku murroksessa: äly tulee komentosilloille
Vanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteillahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/FiR-1-tutkimusreaktori-poistetaan-kaytosta.aspxVanha ydintutkimusreaktori poistetaan käytöstä – uusi ydinturvallisuustalo rakenteilla
Digitalisoimalla biotalous uudelle tasollehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Digitalisoimalla-biotalous-uudelle-tasolle.aspxDigitalisoimalla biotalous uudelle tasolle
Ilman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ilman-hiilidioksidista-raaka-aine-polttoaineisiin-kemikaaleihin-ja-ruokaan.aspxIlman hiilidioksidista raaka-aine polttoaineisiin, kemikaaleihin ja ruokaan
Impulssi 1/2014https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2014.aspxImpulssi 1/2014
Impulssi 1/2017https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-1-2017.aspxImpulssi 1/2017
Impulssi 2/2015https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Impulssi-2-2015.aspxImpulssi 2/2015
Älylasit haastavat kännykänhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Alylasit-haastavat-kannykan.aspxÄlylasit haastavat kännykän
Multifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksiahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Multifunktionaaliset-polysakkaridit-avaavat-uusia-mahdollisuuksia.aspxMultifunktionaaliset polysakkaridit tuovat elintarviketeollisuudelle uusia mahdollisuuksia
Tuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöönhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tuotteita-jätteestä.aspxTuotteita jätteestä – muovipitoinen orgaaninen jäte otetaan käyttöön
Elinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuunhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Elinkeinoministeri-Olli-Rehn-uudistumisen-kautta-nousuun.aspxElinkeinoministeri Olli Rehn: uudistumisen kautta nousuun
Plasmakäsittely kirittää materiaalikehitystähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Plasmakasittely-kirittaa-materiaalikehitysta.aspxPlasmakäsittely kirittää materiaalikehitystä
Ikäteknologia arjen apuna ja turvanahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Ikäteknologia-arjen-apuna-ja-turvana.aspxIkäteknologia arjen apuna ja turvana
Maailma paremmaksi hyvällä energiallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Maailma-paremmaksi-hyvalla-energialla.aspxMaailma paremmaksi hyvällä energialla
Solar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Solar-Foods-Oy-Raataloitya-ravintoa-avaruustutkimuksen-malliin.aspxSolar Foods Oy: Räätälöityä ravintoa avaruustutkimuksen malliin
LEO tuo älyä sylintereihinhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/LEO-tuo-alya-sylintereihin.aspxLEO tuo älyä sylintereihin
Autonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeastihttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Autonomiset-jarjestelmat-yleistyvat-teollisuudessa-nopeasti.aspxAutonomiset järjestelmät yleistyvät teollisuudessa nopeasti
Hybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseenhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/hybridimenetelmilla-uusia-ratkaisuja-metallien-kierratykseen.aspxHybridimenetelmillä uusia ratkaisuja metallien kierrätykseen
Teollinen 3D-tulostus nousukiidossahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Teollinen-3D-tulostus-nousukiidossa.aspxTeollinen 3D-tulostus nousukiidossa
Onko tulevaisuudessa jätevettä?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Onko-tulevaisuudessa-jatevetta.aspxOnko tulevaisuudessa jätevettä?
Kalasatamasta älykkään energian mallialuehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kalasatamasta-alykkaan-energian-mallialue.aspxKalasatamasta älykkään energian mallialue
Avoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessähttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Avoimen-lahdekoodin-infrastruktuuri-sahkomekaanisen-alan-tuotekehityksessa.aspxAvoimen lähdekoodin infrastruktuuri sähkömekaanisen alan tuotekehityksessä
For Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudellehttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/For-Industry-veturina-Suomen-valmistavalle-teollisuudelle.aspxFor Industry veturina Suomen valmistavalle teollisuudelle
Tulevaisuuden arkkitehdit asiallahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Tulevaisuuden-arkkitehdit-asialla.aspxTulevaisuuden arkkitehdit asialla
Asiakasasenteen airuethttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Asiakasasenteen-airuet.aspxAsiakasasenteen airuet
Puolustusvoimat hakee etumatkaahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Puolustusvoimat-hakee-etumatkaa.aspxPuolustusvoimat hakee etumatkaa
Pekka Soinin Business Finland on yritysten ”kansainvälistymiskanava”https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Pekka-Soinin-Business-Finland-on-yritysten-kansainvalistymiskanava.aspxPekka Soinin Business Finland on yritysten ”kansainvälistymiskanava”
Mediatuotannossa ja asumispalveluissa valmistaudutaan 5G-verkkoonhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mediatuotannossa-ja-asumispalveluissa-valmistaudutaan-5G-verkkoon.aspxMediatuotannossa ja asumispalveluissa valmistaudutaan 5G-verkkoon
Suomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Suomalaispyörät-pyörivät-myös-tulevaisuudessa.aspxSuomalaispyörät pyörivät myös tulevaisuudessa
Kestävästi lankaa puukuidustahttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Kestavasti-lankaa-puukuidusta.aspxKestävästi lankaa puukuidusta
Mitä kuuluu Australiaan?https://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Mita-kuuluu-Australiaan.aspxMitä kuuluu Australiaan?
Yhteisöllisiä asumisratkaisuja Suomesta Namibiaanhttps://www.vtt.fi/Impulssi/Pages/Yhteisöllisiä-asumisratkaisuja-Suomesta-Namibiaan.aspxYhteisöllisiä asumisratkaisuja Suomesta Namibiaan