Lisätyn todellisuuden teknologia (AR, augmented reality) on keino tarjota
mahdollisuuksia vuorovaikutteisuuteen ja myönteisiin kokemuksiin. VTT selvitti
pohjoismaisessa NICe-projektissa, miten kuluttajat suhtautuvat uuteen
teknologiaan. Valitut Palat ja Aller Media Oy kehittivät projektissa
suomalaisille kuluttajille uusia lisätyn todellisuuden sovelluksia.
Kuluttajat kokevat lisätyn todellisuuden sovellukset kiehtovina ja
houkuttelevina. He toivovat, että sovellukset ovat hyödyllisiä ja että niitä
on helppo ja nopea käyttää. Odotukset ovat korkealla, eivätkä
käyttökustannuksetkaan enää mietitytä. Heillä on paitsi intoa kokeilla myös
halua käyttää aikaansa sovellusten parissa. Kuluttajat toivovat myös voivansa
säästää aikaansa uusien sovellusten avulla.
Suomalaiset kuluttajat eivät olleet huolissaan lisätyn todellisuuden tuomista
lisäkustannuksista, mutta Ruotsissa ja Islannissa ne nousivat tutkimuksessa
esille huolenaiheena.
Kustantajat ovat myös kiinnostuneita lisätyn todellisuuden mahdollisuuksista,
koska sen avulla on mahdollista lisätä median vuorovaikutteisuutta ja
mielikuvaa edelläkävijyydestä.
Tutkimustulokset liittyvät VTT:n koordinoimaan NICe-projektiin. Projektissa on
kehitetty kustantajille uusia ideoita aikakaus- ja sanomalehtien
kuluttajamarkkinoinnin uudistamiseksi.
NICen suomalaiset projektikumppanit - Valitut Palat ja Aller Media Oy - ovat
kokeilleet projektissa uusia lisätyn todellisuuden sovelluksiaan. Molemmat
sovellukset esitellään Helsingissä 28.5.2013. Kaikki pohjoismaiset sovellukset
esitellään Ålesundissa 14.6.2013.
Valittujen Palojen lisätyn todellisuuden sovellus on kuluttajien käytettävissä
lokakuussa. Mobiilisovellus liittyy Luotetuin Merkki -palveluun, jossa Valitut
Palat -lehti tuo yhteen kuluttajan ja mainostavan yrityksen matkapuhelimeen
ladattavien kolmiulotteisten hahmojen avulla.
Aller Media on kehittänyt konseptia yhteisöllisestä paikkatietopalvelusta,
jossa lisätty todellisuus tuodaan kuluttajalle perinteisen
karttakäyttöliittymän rinnalle. Lisätyn todellisuuden tuomaa lisäarvoa ja
motiiveja käyttöön on selvitetty syvähaastatteluin.
”VTT:n tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että tulevaisuudessa aikakauslehti
on brandi, joka näkyy painetun lehden lisäksi vahvasti myös sähköisessä ja
mobiilissa mediassa. Tulevaisuudessa aikakauslehti on yhteisö, jonka sisältöön
ja kehittämiseen sen jäsenet, erityisesti lukijat, voivat osallistua”, kertoo
VTT:n erikoistutkija Aino Mensonen.
Mensosen mukaan Suomi on Pohjoismaissa lisätyn todellisuuden eturintamassa.
Projektissa esiin tulleet sovellusideat olivat hyvinkin lennokkaita.
NICe-projekti alkoi keväällä 2012 ja päättyy elokuussa 2013.
Projektikumppaneita ovat Valitut palat ja Aller Media Suomesta, Grafiska
Företags Förbund, INEKO Ab ja Stockholm Universitet Ruotsista, Jyllands Posten
ja Copenhagen Business School Tanskasta, Sunnmørsposten ja Högskolen Gjøvik
Norjasta ja Nordic eMarketing, Hvíta Husið ja ICEPRO Islannista.
Lisätty todellisuus (Augmented reality, AR)
VTT kehittää lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) teknologiaa, jossa
digitaalinen informaatio yhdistetään käyttäjän näkymään todellisesta
maailmasta. Teknologiaa voidaan hyödyntää painetun median lisäksi esimerkiksi
sisustus- ja rakennussuunnittelussa sekä virtuaalisissa videoneuvotteluissa.
Mediamateriaali:
Luotetuin
Merkki kanpanja Valitut Palat (pdf)
MItä
uutta lisätty todellisuus tuo kuluttajille lähivuosina (pdf)
Kiinnostaako
lisätty todellisuus kuluttajaa (pdf)
NICe
julkistamistilaisuus 28052013 Helsinki (pdf)