Uusi liiketoiminta syntyy parhaiten yritysverkostoissa, joissa toimijat
tuntevat toistensa tavoitteet ja osaavat yhdistää ne yhteiseksi tavoitteeksi.
Samat toimintatavat eivät suoraan sovi käytettäviksi kaikissa verkostoissa,
koska verkosto pitää rakentaa sen liiketoimintatavoitteiden mukaisesti. VTT on
koonnut kumppaneineen tutkimustuloksiaan Verkostot liiketoiminnan
kehittämiseksi -kirjaksi. Kirjassa esitellään käytännön verkostoyhteistyössä
hyviksi koettuja toimintatapoja.
Verkostoyhteistyö on keino yritysten liiketoiminnan kehittämiseen ja
kilpailukyvyn parantamiseen. Verkostoitumisesta voi löytyä ratkaisuja sekä
yritysten toiminnan tehostamiseen että uuden liiketoiminnan synnyttämiseen.
Verkostojen merkitys voi olla suuri erityisesti uusien toimintakonseptien
kehittämisessä, sillä useita näkökulmia yhdistämällä on mahdollista löytää
todella uusia lähestymistapoja ja ratkaisuja. Uusien toimintakonseptien
keksiminen edellyttää kuitenkin avointa strategista keskustelua ja yhteisten
tavoitteiden kuvaamista.
Täyden hyödyn saaminen verkostoyhteistyöstä vaatii aina osallistujan omien ja
yhteistyökumppanien tavoitteiden ymmärtämistä. Verkostoyhteistyön lähtökohtana
onkin sen hyötyjen kuvaaminen kaikkien osallistujien näkökulmasta. Samoin on
tunnistettava osallistujien liiketoiminnan ja verkostoitumisen tavoitteet.
Verkostoyhteistyön alussa jäsennetään toimijoiden roolit sekä yhteistyön
pelisäännöt. Tämä tarkoittaa verkoston toimintamallin muodostamista. Verkoston
toimintamalli rakennetaan sen liiketoimintatavoitteiden mukaisesti. Sama
toimintamalli ei siis sovi kaikkiin verkostoihin, sillä yhteistyön rakenne,
mukana olevat toimijat, heidän liiketoimintatavoitteensa ja siten myös
toimintamalli ovat kulloinkin erilaiset.
Verkostoyhteistyön onnistuminen ja kehittyminen edellyttää myös sen
tavoitteiden toteutumisen seurantaa. Verkostossa toimijoiden kesken on tärkeää
jakaa näkemys siitä, mitä yhteistyöllä on saavutettu. Tämä mahdollistaa
toiminnan kehittymisen, uusien mahdollisuuksien tunnistamisen ja yhdessä
oppimisen.
On tärkeää ottaa huomioon verkostoissa toimittajien näkemykset ja tavoitteet.
Se mahdollistaa verkoston ja sen toimijoiden oppimisen, mikä parantaa
verkoston kehityskykyä ja innovatiivisuutta.
On olemassa sekä vertikaalisesti että horisontaalisesti toimivia verkostoja.
Päähankkija- eli kärkiyritysverkosto on tuotteen tai palvelun tuottamiseen
keskittynyt verkosto. Se on rakenteeltaan melko hierarkinen, stabiili ja yhden
yrityksen ohjauksessa oleva. Horisontaalisesti toimivassa verkostossa
toimitaan tasavertaisten kumppanien kesken.
Päähankkijaverkostossa toimittajille muodostuu yhteistyön aikana osaamista,
jota päähankkijalla itsellään ei ole. Päähankkijan verkostoitumisen ja
ulkoistamisen lähtökohtana ovat usein kustannushyödyt, joita toimijoiden
erikoistuminen sille tarjoaa. Näitä kustannushyötyjä päähankkija ei voi
välttämättä saavuttaa, jos se purkaa verkoston ja ottaa toiminnot itselleen.
VTT on kehittänyt verkostojen toimintaa tukevia käytännön työkaluja. VTT on
lisännyt tutkimuksillaan ymmärrystä verkostojen toimintamuodoista ja
-malleista. Vuosien varrella työhön on osallistunut myös lukuisia koti- ja
ulkomaisia tutkimuskumppaneita.
VTT on koonnut yhdessä tutkimuskumppaniensa Teknillisen korkeakoulun
BIT-tutkimuskeskuksen, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Vaasan yliopiston
kanssa viimeisimmistä tutkimustuloksista Verkostot liiketoiminnan
kehittämisessä -kirjan. Kirjan on kustantanut WSOYPro.
Kirjassa kuvataan erilaisia verkostotyyppejä ja niiden toimintamalleja. Hyvin
käytännönläheinen kirja esittelee esimerkkejä uusien verkostojen
toimintakonseptien hyödyntämisestä. Näitä ovat verkostoituminen
asiakassuuntaan, prototyyppien valmistaminen verkostoissa sekä virtuaalisten
verkostoalustojen hyödyntäminen toiminnan ohjaamisessa ja kehittämisessä.
Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä -kirjassa esitetyt toimintamallit
perustuvat käytännön kokemuksiin. Malleja on pilotoitu yhdessä Dynamo –
Teollisen järjestelmän suorituskyky ja dynaamisten verkostojen johtaminen ja
ohjaus -tutkimushankkeeseen osallistuneiden yritysten kanssa.
Verkostot liiketoiminnan kehittämisessä, Valkokari, Katri – Hyötyläinen, Raimo
– Kulmala, Harri i. – Malinen, Pekka – Möller, Kristian – Vesalainen, Jukka
(toim.), WSOYPro 2009