VTT tutkii Lahdessa, miten kuluttajat saadaan mukaan kehittämään uusia
tuotteita yhdessä tuottajien kanssa. Lahelta Hyvää! -lähiruokatapahtumassa
selvitetään myös, vaikuttaako lähituottajien tunnettuuden lisääminen
kuluttajien valintoihin.
Kuluttajat voivat tutustua lähiruokaan ja sen tuottajiin K-citymarket Paavolan
Lahelta Hyvää! -tapahtumassa 3.–5.9.2013 (Kauppakatu 13, Lahti).
Lähiruokamaistiaisten lisäksi kuluttajat ovat tervetulleita osallistumaan
uusien tuotteiden kehittämiseen tapahtumapaikalla. Tuotekehitykseen voi
osallistua myös tuottajien ja kauppiaan Facebook-sivuilla. Kuluttajat voivat
tapahtumassa mm. kertoa, millainen heidän unelmaleipänsä on tai miten he
nauttivat kotijuustonsa. He voivat myös ideoida uusia panimotuotteita ja
jäätelömakuja.
Tapahtumassa yleisö voi myös kurkistaa lähileipomoon, -juustolaan ja -panimoon
kuvaesittelyiden muodossa.
VTT:n tutkimuksellisena tavoitteena tapahtumassa on kehittää kestävää
liiketoimintaa ja erityisesti lähi- ja luomuruuan yhteiskehittämisen mallia,
josta sekä asiakkaat, tuottajat ja kauppias voivat hyötyä.
Tapahtumaan osallistuvat muun muassa Nastolan Kotijuusto, Pienpanimo
Teerenpeli ja Viipurilainen kotileipomo. Virtuaalimartat ry. on mukana verkon
kautta.
Lahelta Hyvää! -tapahtuma on osa Tekesin Green Growth -ohjelman rahoittamaa ja
VTT:n koordinoimaa Kestävien markkinoiden rakentaminen -projektia
(SHAPE-projekti). Projektin tavoitteena on kehittää yritysten kykyä rakentaa
kestäviä markkinoita. Kaksivuotinen hanke päättyy maaliskuussa 2014.
SHAPE-projekti: http://virtual.vtt.fi/virtual/shape/index.htm