Sign In

Hyvä elämä – elämänlaatua ja hyvinvointia

Vuosikertomus 2017

Ranta kuvattuna yläilmoista

Suuret globaalit haasteet – väestön ikääntyminen, robotisaatio, työelämän muutos, kaupungistuminen ja infrastruktuurin muutos vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme. Väestön ikääntyminen ja terveydenhuollon  kustannusten kasvu edellyttävät toimintatapojen muutosta, jotta sairauksia pystytään ehkäisemään tehokkaasti ja voidaan siirtyä kohti osallistavaa ja yksilöllistä terveydenhuoltoa.

Työelämässä on menossa suuri murros, kuten tietotyön automatisointi sekä robotisaatio, joka vähentää perinteisiä työpaikkoja. Ihmisen ja teknologian kiinteä suhde tulee ilmi erityisesti laitteissa, joita käytämme sekä työssä että
vapaa-ajalla. Vaikka laitteiden pitäisi helpottaa elämäämme, ne saattavatkin lisätä stressin määrää. Kaupungistuminen ja infrastruktuurien muutokset asettavat vaatimuksia elinympäristöjen suunnitteluun.

Suomi pystyy ratkaisemaan nämä haasteet, koska meillä on hyvin koulutettu väestö sekä paljon kasvuyrityksiä ja yhteiskunnassa vallitsee luottamuksen ilmapiiri. VTT kehittää uutta teknologiaa, palveluita ja liiketoimintamalleja, joista on aitoa hyötyä ihmisille myös yksilöinä.

#GoodLifeVTT

Esimerkkejä tutkimustuloksistamme 2017

​​Rytmihäiriöt havaitseva mobiililaite pian kuluttajakäyttöön

VTT:n spin-off-yritys VitalSignum tuo nyt kuluttajan ulottuville rytmihäiriöt tunnistavan pienen mobiililaitteen, joka